Læsetid: 8 min.

DR3: Fra lukningstruet problembarn til uundværlig public service

DR3 nærmer sig sin femårs fødselsdag. Kanalen, som er blevet kaldt DR-familiens unge, rebelske medlem, havde en hektisk fødsel og blev mødt med meget blandede reaktioner, da den kom til verden. Siden er seertallene vokset, og det samme gælder kanalens fanskare. Her fortæller DR3’s tidligere og nuværende kanalchefer deres version af forløbet
425.000 gange er afsnittene af dokumentarserien 'Prinsesser fra Blokken' blevet vist. Det har skabt seerrekord.

425.000 gange er afsnittene af dokumentarserien 'Prinsesser fra Blokken' blevet vist. Det har skabt seerrekord.

Fra DR

24. november 2017

’Vi ville skabe en legeplads for nye formater og talenter’

Lotte Lindegaard, kanalchef på DR3 1. januar – 1. august 2013. I dag kanalchef på TV2.

»Det føles som evigheder, siden jeg var med til at opstarte DR3. Fem år er virkelig længe i et medielandskab, der forandrer sig så hurtigt. Men 2012, hvor vi tog tilløb til DR3, var det store år for kanalomlægning og revitalisering i DR. DR1 og DR2 blev relanceret, og Ultra kom til sammen med DR3. Det var den store hovedrengøring af kanalerne for at sikre et tidssvarende, interessant public servicetilbud fra DR. Det var en kompleks og spændende opgave – og ambitionerne var tårnhøje.«

»Idéen til DR3 opstod i inderkredsen omkring Gitte Rabøl (mediedirektør for DR 2011-17, red.), som jeg var en del af. DR3 skulle erstatte DR Mama, der delte kanal med DR HD. DR HD var tænkt som lokomotiv for HD-udviklingen. Det lyder helt antikveret bare at sige det.«

»DR Mama var en mærkelig utilpasset teenager til en ret ung målgruppe, som kun gik til midttyverne. Det var måske lige ungt og smalt nok. Programmerne var båret af og profileret på et fast værtshold og havde meget begrænset gennemslagskraft.«

»Tanken med DR3 var, at den ikke skulle være en ungdomskanal, men en ungdommelig kanal. Vi var både inspireret af DR’s egen P3 og BBC3 i England. Ambitionen var at lave nysgerrigt, formmæssigt eksperimenterende indhold, som turde være underholdende, men virkelig havde substans. Med dokumentarer og programmer om videnskab, musik, humor og sport. Vi ville skabe en legeplads for nye formater og talenter, et eksperimentarium, som alle DR’s kanaler kunne lukrere på. Det krævede mod og risikovillighed.«

»Programmæssigt er jeg mest stolt af Gift ved første blik, som startede på DR3 og siden rykkede til DR1. Det gav virkelig grå hår og anledning til etiske overvejelser, at deltagerne skulle giftes rigtigt. Men det var en kæmpe sejr, at det lykkedes, selvom det var lige til kanten.«

»Programmet Absurdistan, som blandt andet udsendte falske pressemeddelelser og lavede et falsk datingsite for muslimer, gav også etiske og juridiske problemer og mange klager. Jeg løb til mange møder i DR Jura i de måneder.«

»Vi var ret famlende omkring, hvad DR3 skulle være digitalt. Hvis jeg skulle lancere DR3 i dag, ville jeg bruge mere energi på at udvikle indhold og sprog, der fungerede på sociale medier og andre digitale platforme. Og så ville jeg formentlig sikre ressourcer til et dansk produceret fiktionstilbud, som økonomien ikke rakte til ved lanceringen.«

»Det var, set i bakspejlet, ikke nok kun at indkøbe fiktion som HBO’s serie Girls. Skam er jo det oplagte eksempel på noget, som er lykkedes på tværs af alle platforme. Men altså, der er jo ikke nogen i branchen, der ikke ville ønske, at de havde lavet Skam

»Jeg synes stadig, DR3 er en ekstremt interessant kanal, som bliver ved med at udvikle og forandre sig. Det skal den også. Jeg er oprigtigt stolt over at have været med til fødslen af kanalen. Jeg følger den stadig tæt og vil nok altid have et blødt punkt for den og det hold, der plejer brandet så dygtigt.«

Tidslinje over DR3

Januar 2013: ’Det nye medlem af DR-familien’

DR3 går i luften den 28. januar 2013. Kanalen, som er målrettet de 15-39-årige, erstatter DR HD og dermed også ungdomsplatformen DR Mama.

»Det nye medlem af DR-familien, DR3, byder seere med et ungt sind velkommen indenfor til et programtilbud med et stærkt fokus på videnskab, dokumentar, humor, sport, fiktion og musik,« hedder det i pressemeddelelsen. Programmerne Monte Carlo elsker Putin, Thomas Skovs sportsprogram og Absurdistan bliver blandt andet lanceret.

Januar 2014: Mere egenproduceret indhold

I løbet af DR3’s første år var tre ud af fire programmer udenlandske. Efter meget politisk kritik af for lidt dansk indhold går DR3 på jagt efter flere penge til egenproduceret indhold. Målet er et tocifret millionbeløb, og pengene skal findes internt i DR, fortæller bestyrelsesformand i DR Michael Christiansen til MediaWatch. Initiativet glæder Liberal Alliances medie- og kulturordfører Mette Bock.

September 2014: Venstre og DF: Luk DR3

Det vækker utilfredshed på højrefløjen, da DR’s bestyrelse beslutter at nedlægge UnderholdningsOrkestret som en del af en fireårig spareplan på 161 millioner kroner årligt. Beskeden fra Venstre og Dansk Folkeparti er klar: Luk DR3 i stedet.

Februar 2015: Hul igennem til de unge

Det lykkes i stadig højere grad DR3 at få fat i deres erklærede målgruppe. På et år oplever kanalen en stigning i seerandele på 35 procent blandt de 15-39-årige. DR3 havde i 2014 en seerandel i målgruppen på 3,2 procent. I dag er andelen steget til 3,8 procent.

Kilder: Berlingske, DR, MediaWatch, Ritzau, Soundvenue, Politiken

’DR3 skal være en god damn digital rockstjerne’

Irene Strøyer, kanalredaktør på DR3 28. januar 2013 – i dag

»Da jeg kom med ombord lige op til lanceringen af DR3, skulle vi nå rigtig meget på rigtig kort tid. Stemningen var nok en smule panisk. Man ville jo gerne starte ud med sine allerbedste programkort, og jeg havde følelsen af, at det havde vi ikke endnu. Derfor tiggede jeg en milliard gange om at udsætte premieren.«

»Men ledelsen i DR fastholdt, at vi skulle gå i luften. Det kan jeg også godt forstå. Det var bare svært for mig som møgambitiøst indholdsmenneske. Det havde været fedt eksempelvis at have Gift ved første blik klar, da vi launchede, men det kunne vi ikke nå. Der var godt nok stress på, men det lykkedes jo. Og det var en drømmeopgave for mig at være med til at forme en helt ny tv-kanal.«

»DR3 var fra starten en kanal, der både blev rost og råbt af. Mange politikere var skeptiske, men vi fik heldigvis en del ros fra anmeldere og brugere. Men jeg har brugt meget tid på at forsvare DR3 offentligt. Det var jeg ikke vandt til, og det var ikke en del af jobbeskrivelsen, som jeg havde tænkt den. Jeg troede, det handlede om at være kreativ, forme kanalen og dykke ned i indholdet.«

»Nogle af DR3’s programmer, såsom Absurdistan og Druk Retur, har været kritiseret for at være for grænseoverskridende. Det er jo en balancegang. Vi har brugt enormt meget tid på at snakke etik. Men de unge stiller enorme krav til formidlingen, og en af grundene til vores succes med nogle formater er netop, at vi har sat tingene på spidsen. Jeg synes ikke, vi er gået over grænsen på noget tidspunkt.«

»Vi arbejder ikke med klassiske genre- eller målgruppedefinitioner. I stedet har vi udviklet ’Det grønne DR3-filter’, som er de tre tilgange, alt vores indhold filtreres gennem. For det første er DR3’s indhold hudløst ærligt, ægte og råt. For det andet skal vi være seernes wingman og lave eksperimenter på egen krop, så de ikke behøver at opleve alt selv. Og for det tredje skal vi sætte fokus på absurditeterne i vores liv og samfund.«

»Jeg er stolt af Prinsesser fra Blokken og Point Of View, som er gode eksempler på DR3’s tilgange. Vi er lykkedes mindre godt med vores satirestrategi, hvor vi ikke helt har fundet fodfæste. Det ærgrer mig lidt. Programmet Monrad, eksempelvis, fungerede ikke optimalt.«

»Jeg tror, at DR3 er kommet til at spille en større rolle som kanal, end det oprindeligt var tænkt hos DR. Vi har skabt et økosystem på kanalen, hvor vi genererer formater, afprøver greb og skaber nye måder at formidle på, som ikke kun DR, men hele det danske tv-landskab har nydt godt af. Vi har muligheden for at kaste os ud i nogle koncepter, som de større og kommercielle kanaler ikke kan, fordi de skal ramme bredere. Det er ikke fordi, vi er geniale hele tiden, men vi har haft muligheden for at afprøve og eksperimentere.«

»Næste skridt er, at DR3 skal være en god damn digital rockstjerne for at sige det med typisk Irene Strøyer-terminologi. DR3 skal gå fra at være en decideret tv-kanal, som kun eksisterer på flow, til at være et flydende digitalt indholdsbrand, som eksisterer på tværs af platforme. Det betyder også, at vi skal skærpe vores profil og sortere til og fra i vores programmer. Det er en kæmpe omvæltning. Men vi glæder os, og forhåbentlig kan vi fortsætte med at være modige og innovative, så vores målgruppe aldrig bliver træt af os.« 

Tidslinje over DR3 - fortsat

August 2015: Blackoutdruk søges

Da DR3 til et nyt program søger »unge, der drikker så meget, at risikoen for blackout er lig 100 procent«, får det de sociale medier til at koge over. Programmet opfordrer til dødsdruk og er ’reality-agtigt’, lyder kritikken. Men DR føler sig misforstået. Hensigten er ikke at drikke nogen fulde, men at finde dem, som selv gør det i forvejen, til et kritisk program om konsekvensen af unges drukvaner, fortæller redaktionschef i DR Ung Kasper Tøstesen.

December 2015: Skunkrygning for åben skærm

I ’Videnskabsmagasinet – Stoffer’ drikker en reporter sig fuld og ryger skunk (i Holland, fordi det er ulovligt i Danmark) som en del af et forsøg. Det bliver for meget for en af programmets seere. Hendes klage får medhold af DR’s lytter- og seerredaktør Jesper Termansen. »Uanset om ganske mange unge har kendskab til hash og også indtager stoffet, har DR med sin position og styrke et særligt ansvar og må udvise en betydelig forsigtighed for ikke at risikere at blive opfattet, som om man opfordrer til at tage stoffer,« siger han til Ritzau.

December 2016: Prinsesser fra Blokken slår streamingrekord

Vestegnspigerne i DR3-programmet Prinsesser fra Blokken, der med egne ord kommer »ind bag de kunstige vipper« på en gruppe unge kvinder fra Vestegnen, er det mest sete program nogensinde på DR TV. I starten af december 2016 har første program i serien på fire afsnit 425.000 visninger.

November 2017: DR3 er ’uundværlig’

DR3 nærmer sig sin fem års fødselsdag, og der synes at være nok at fejre. »DR3 har gjort det umulige: Kanalen er nu uundværlig,« skriver Soundvenues film- og tv-redaktør Jacob Ludvigsen i en klumme den 20. november. Også flere af kanalens nye programmer får en varm modtagelse. Politikens tv-anmelder Henrik Palle kalder 'Hemmeligheder fra Nuuk' for »bevægende og stærkt fjernsyn med en tydelig 'Skam'-vibe« og 'En sugardaters fortælling' for »enormt vedkommende fjernsyn«.

Kilder: Berlingske, DR, MediaWatch, Ritzau, Soundvenue, Politiken

 

 

Serie

Public service-eftersyn af DR-kanalerne

Kulturredaktionen kaster sig hver uge over en af Danmarks Radios tv-kanaler op til næste års medieforhandlinger.

Hvad kunne de engang, hvad kan de nu og hvad bidrager de til?

Seneste artikler

  • DR Ultra er både moralsk og umoralsk

    22. december 2017
    På DR Ultra er der både præstationssamfundsfremmende og -nedbrydende programmer. Når det er værst tales der ned til målgruppen på de 7-12 årige, når det er bedst tales der med dem – og det gør der for det meste. I kulturredaktionens gennemgang af DR’s kanaler er vi nået til DR Ultra
  • En 8-årig anmelder: ’Ultras Sorte Kageshow er nok mit yndlingsprogram’

    22. december 2017
    Eva Brask Thormann ser kun DR Ultra på iPad, for dér kan hun selv bestemme, hvad hun vil se. Hun elsker Klassen og DR Ultras dramaserier generelt, men kan ikke lide, når de bander
  • DR Ultra er en lille hovedkanal

    22. december 2017
    DR Ultra er god til at tilbyde noget forskelligt og noget udfordrende til deres seere, der ikke nødvendigvis har andet end deres alder til fælles. Det skal de ikke være bange for at blive ved med, når de ikke længere laver flow-tv
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Folketingsvalget er forbi, men magten skal stadig holdes i ørerne.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement. Første måned er gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Henrik Brøndum

Godt at høre der er en inderkreds, jeg frygtede for nylig det der med mangfoldighed blev taget alvorligt!