Læsetid: 4 min.

Kulturredaktør: Kritik fungerer bedst, når det er et kærlighedsprojekt

Kritikernes honorarer og vilkår er til debat. Informations kulturredaktør mener ikke, at professionen er let at sammenligne med andre deltidsjob, fordi der i kulturkritikkens dna er en særlig kærlighed til stoffet, siger hun. ’Kritik mister helt sin mening, når det bliver samlebåndsarbejde’
8. november 2017

På sit kontor på Informations fjerde sal i Store Kongensgade fortæller kulturredaktør Katrine Hornstrup Yde en historie om en plakat. Den bærer teksten ’Freelance Ain’t Free’, sort på hvidt med versaler, og hun hængte den op på et midlertidig kontor, da hun var freelancer. Siden drog hun til Politiken og blev filmkritiker og podcastredaktør.

I dag er hun tilbage som kulturredaktør, og hun har erfaret, at nogen nu har rammet plakaten ind og hængt den op i det rum på fjerde sal – i den anden ende af hendes redaktørkontor – som freelancerne bruger som kontorfællesskab, en slags prekariatets lokale klubhus.

»Der hænger den og minder mig om mine rødder,« siger hun.

Den seneste tid har kritikkens rolle og kritikerens vilkår været til debat, blandt andet i Information. Kritikere, kunstnere og fagpersoner har bl.a. kritiseret honorarniveauet og de ofte usikre arbejdsvilkår. Som ny kulturredaktør har Katrine Hornstrup Yde i dag ansvar for freelancebudgettet på Information.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Bjarne Toft Sørensen

Som det fremgår af rubrikken i en tidligere artikel i Dagbladet Information om prekariatet: "I en økonomi, der hylder det positive, rygklappende menneske, er det brødløst at være rettighedsforkæmper".
https://www.information.dk/debat/2017/10/oekonomi-hylder-positive-rygkla...

På den baggrund undrer det mig, at spørgsmålet om kritikeres uafhængighed overhovedet ikke inddrages i diskussionen om ansættelse af kritikere og de betingelser, de ansættes under. Det med kærlighedsprojekt lyder fint, men glem ikke det professionelle ansvar og de betingelser, som det professionelle ansvar skal forvaltes under.

Som Line Rosenvinge gør opmærksom på i en anden tidligere artikel: »Vi har altså en situation, hvor en anmelder kan blive sat til at anmelde en udstilling på et udstillingssted, hvor pågældende anmelder få måneder senere selv står for at arrangere en udstilling. Jeg synes, det er et problem, at vi har for mange kasketter på.«
https://www.information.dk/kultur/2017/10/danske-kritiker-underbetalt-lo...

For mig at se må det veje tungt ved ansættelse af kritikere, at de samtidig har en større og fast indtægt andetsteds, f.eks. på universitetet. Der er dog anmeldere, der gennem en del år har opbygget en høj anseelse som anmeldere, og for dem er situationen en anden.

Ind imellem, hvor jeg har læst anmeldelser af unge og nye anmeldere, og hvor jeg har kendt til deres "karriereforløb", har jeg tænkt, at "det havde jeg ikke turdet skrive, hvis jeg havde været dig". Der er en anmelder på f.eks. området billedkunst nok mere udsat end en anmelder på f.eks. området skønlitteratur.

Det hænger jo også sammen med, at Danmarks størrelse gør det til lidt af en "andedam".

Niels Duus Nielsen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

Bag hele tankegangen ligger også det, der hjemsøger f.eks. DR og andre offentlige institutioner, der burde gå foran med at overholde overenskomster og betale standardhonorarer uden at kny, men som i stedet siger som Kristian Jensen: din betaling er, at du fik lov at være med.
Det er at vende tingene på hovedet, og folk bør virkelig vende den om igen: du ville gerne bruge mine færdigheder, hvilket jo må betyde, at du vurderede dem til at have en tilstrækkelig standard, for går ud under niveau, udsætter du dit eget omdømme for kritik.
Folk udfører deres arbejde, og det må gerne være både sjovt og berigende for dem selv, det ændrer ikke på, at de indeholder viden og færdigheder, som har en dagspris på markedet.