Læsetid: 3 min.

Ruben Östlunds fem nuancer af dårlig stemning, del 2: Den stødhulkende ægtemand

Som opvarmning til premieren på den svenske filminstruktør Ruben Östlunds guldpalmevinder ’The Square’ genbesøger vi scener fra hans mest mesterlige fremstillinger af dårlig stemning. I dag ved iskoldt at betragte ægtemand og far til to stødhulkende bryde sammen over egen uformåenhed som ordentligt menneske
Ruben Östlund har engang udtalt, at han i sine film jager ’frygtindgydende akavede øjeblikke’. Information ser nærmere på Östlunds sublime akavede øjeblikke. 

Ruben Östlund har engang udtalt, at han i sine film jager ’frygtindgydende akavede øjeblikke’. Information ser nærmere på Östlunds sublime akavede øjeblikke. 

Lisa Thanner

21. november 2017

Ruben Östlund har engang udtalt, at han i sine film jager »frygtindgydende akavede øjeblikke«.

Det måske mest akavede af dem alle er en scene fra filmen Force Majeure fra 2014.

En svensk bedsteborgerlig kernefamilie — far, mor, søn og datter — er på skiferie på et luksuriøst resort. Efter at have svunget sig frihedslystne på ski gennem de østrigske alper sætter de sig på en tagterrasse for at nyde en god frokost. I det fjerne bliver en lavine igangsat, den vokser sig større som den nærmer sig, så vokser den sig større endnu, så vokser den endnu mere, pludseligt buldrer det løs og alle gæster på terrassen gør sig klar til at blive begravet i sne. Skrig, skrål, panik, kvinden bøjer sig beskyttende over sine skrækslagne børn. Manden griber sin telefon og flygter væk fra bordet.

Flygt! Og red mobilen!

På disse to uforudsigelige sekunder har mandens reptilhjerne ikke sagt »beskyt!«, men derimod »flygt! Og red mobilen!«

Minutterne derefter er derfor frygtindgydende akavede. Orkanen rammer ikke nogen, den er »kontrolleret«. Nu daler al den tætte sne fra lavinen langsomt til jorden, luften klares, man kan se hinanden igen, kvinden holder om sine børn, børster sneen af dem og tjekker, at de er o.k. Og kort efter kommer manden valsende tilbage til bordet og sætter sig igen på sin stol og begynder at smalltalke.

Resten af filmen er et studie i lurende virkelig dårlig stemning.

Trailer til instruktør Ruben Östlunds film: Force Majeure fra 2014.

Først forsøger ægteparret at holde fnisende sammen, når nu børnene er blevet så ’sure’. Så bliver tilfældige middagsgæster fra resortet tvangsindlagt som parterapeuter. Og til sidst vender manden på frygtindgydende vis det hele indad, i underhakker på resortets gang uden for deres hotelværelse, og skaber dårlig steming helt ind i sjælen på enhver i filmen og enhver biografgæst.

Han forstår, at hans kone er skuffet over den mand, der har åbenbaret sig, han hader ham også selv, siger han. Og så vælter det hele ud: Han er ynkelig, siger han, han er utro, han snyder i spil med børnene, og det er ikke bare konen, der er offer for sådan en kujon, siger han, han er selv »et offer for sine egne instinkter«.  

Så hulker han, al dårlig selvtillid og kujoneri vælter ud på gulvet som stjålet legetøj fra jakkelommen. Og så tager hulkene til i styrke, det er hysteriske stødhulk, som et fyrreårigt spædbarn, der savner bryst. I voksenversion er det ikke lyde og grynt, der vækker empati, snarere væmmelse. Det eneste, som konen ønsker derude på gangen, er at få ham indenfor, at få dette rædselsfulde, frygtindgydende akavede syn gemt af vejen.

På den ene side er han en mand, der forsøger at forsone sig med sit grumme selvbillede ved at græde selvhadet og selvmedlidenheden ud at kroppen. På den anden side er scenen instrueret og spillet med et så bizart og voldsomt overdrev, at det føles som om, at ingen mennesker foran eller bag kameraet bryder sig om denne mand. Eller om mænd, simpelthen.

Folk er udvandret fra biografen til scenen. Når borgerskabets selvforståelse braser sammen, og kønnene svigter deres kønsroller som stærke og beskyttende, er der dårlig stemning. Når den sammenbrasen er så iskold en udstilling af priviligeret ynk, er der dårlig stemning helt ned i maven. For så er der ingen at holde med – selv ikke den køligt fnisende instruktør.

Trailer til instruktør Ruben Östlunds film: The Square, der har dansk præmiere den 23. november.

Serie

Ruben Östlunds fem nuancer af dårlig stemning

På torsdag har Informations foretrukne instruktør, Ruben Östlund, dansk premiere på sin guldpalmevindende film ’The Square’. Östlund har længe været skandinavisk mester i fremstilling af rigtig dårlig stemning. Vi varmer ugen igennem op med nogle af de mest geniale eksempler fra hans mesterlige bagkatalog.

Seneste artikler

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Katrine Damm
  • Eva Schwanenflügel
Katrine Damm og Eva Schwanenflügel anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu