Læsetid: 32 min.

Er det for sent at redde verden?

Mens iskapperne smuldrer og Twitter-præsidenten har trukket USA ud af Paris-aftalen reflekterer den amerikanske forfatter Jonathan Franzen over det første år med Trump og forfatterens rolle i krisetider
Vi er i dag alle i de indfødte amerikaneres position, da europæerne ankom med pistoler og sygdomme, skriver Jonathan Franzen om klimaforandringerne, vores verden står på tærsklen til enorme og uforudsigelige forandringer – og for det meste til det værre.

Vi er i dag alle i de indfødte amerikaneres position, da europæerne ankom med pistoler og sygdomme, skriver Jonathan Franzen om klimaforandringerne, vores verden står på tærsklen til enorme og uforudsigelige forandringer – og for det meste til det værre.

Benjamin Kürstein

11. november 2017

Hvis et essay, som ordet antyder, er et forsøg – noget, som er tentativt, ikke er definitivt og ikke er autoritativt, men skrevet på personlige erfaringer og subjektive holdninger – kunne man let få den tanke, at vi i dag må leve i en essayistisk guldalder.

Det kan handle om alt muligt. Om festen, vi gik til i fredags, om en oplevelse af en stewardesses ringe serviceniveau, om vores egen vinkel på dagens politiske skandale: På de sociale medier er vi fælles om at dyrke den prætention, at selv bittesmå subjektive minimalfortællinger fra vores privatsfære ikke blot er værd at notere til eget brug – vi skal partout dele dem med alverden.

Præcis samme prætention holder for tiden USA’s præsident kørende. Den traditionelle hårde nyhedsdækning, vi kendte fra medier som New York Times, er blødt op og tilbyder nu forsideplaceringer til historier, der fortælles i jegform med personlig stemmeføring.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Se om du er enig…

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Ejvind Larsen
  • Gert Hansen
  • Anders Graae
  • Jonathan Larsen
  • Toke Kåre Wagener
  • Jørn Andersen
  • Frede Jørgensen
Ejvind Larsen, Gert Hansen, Anders Graae, Jonathan Larsen, Toke Kåre Wagener, Jørn Andersen og Frede Jørgensen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Philip B. Johnsen

Donald Trump og amerikansk politik anno 2017, har meget tilfældes med dansk politik anno 2017.
Det er vigtigt at forså vores egen historie med slaver, herrefolket og kapitalisme.

Halvdelen af dansk politik er religiøst betinget, som halvdelen af amerikansk politik er det.
Den tilsyneladende almindelige opfattelse af at videnskablig fakta, er mere velegnet til at guide politikeres beslutninger i Danmark end religiøs overbevisning, er sansynligvis ikke større en 50/50 i realpolitikken, hverken i USA eller i Danmark.

Hvis nogen ønskes en forståelse af den verden vi lever i dag, med Donald Trump og halvdelen af befolkningen, der ikke nødvendigvis opfatter sig som religiøse, men benytter samme verdensopfattelse som religiøse funderede menneskers, så kast blot et blik på forholdet mellem de menneskeskabte klimaforandringer og den økonomiske politik der føres i Danmark og USA, i forhold til den videnskablige faktuelle verdens opfattelse af, hvilken vej politikeres ‘burde’ lovgive, for at undgå katastrofale konsekvenser ved fortsat afbrænding af kul, olie og gas.

Den religiøse overbevisning uden brug af fakta kun vejledt, at troen på Gud og de økonomiske fordele ved denne vej og brug af videnskabens fortælling om risiko.

Det er nemmere at forklare partier som f.eks. LA, De Konservative, ved forklaring af halvdelen af amerikanernes verdensopfattelse, end det er at skriver ud fra danskernes der er mere økonomisk religiøs funderet, men det er de samme 50/50 forhold der spiller ind, lad mig derfor tage udgangspunkt i USA.

Når der lovgives og regeres med flertal i senatet og kongressen, af de religiøse funderede i USA, der helt overordnet set, opfatter mennesket som værende jordens herskere, med absolut magt over naturen, så er demokratiske valgte politikkere af anden opfattelse, end den religiøse funderede, for de religiøst funderede revnende ligegyldigt, der er ingen form for mindretals garanti, USA deler da ud af gaverne til alle også ikke religiøse funderede, alle bevare retten til, at mene hvad man vil, men viljen, den ligger i USA's lomme med Gud, In God We Trust (Vi stoler på Gud), der er USA's nationale motto, det blev ved lov vedtaget af Kongressen i 1956.

Men hov vil nogen sikker nu tænke, USA er da om nogen i denne verden, garant for den frie vilje, kapitalisme og frihed, en hver er sin egen lykkes smed, det kunne næsten lyde, som amerikanere ikke mente noget med deres frihed, men det gør 50% af amerikanerne, med Gud i centrum og ikke videnskab og 50% med videnskab i centrum.

Gud har givet mennesket jorden og alt på jorden, til mennesket 'Gud skabte mennesket skabt i sit billed'
Første Mosebog 26-27-28

Det er denne tilgang til verden, der vanskeliggør kritik af kapitalisme, klimaforandringer mm. og giver USA's Gud's givende ret, til at regere verden, Gud danner det fundamentalistiske grundlag, for den liberale tilgang til kapitalisme med Gud og ikke videnskab og fakta, med tro på Gud og hvor mennesker over naturen.

F.eks. Israel og bosættelserne i Palæstina, bør ses i lyst af tro på Gud ikke videnskab, hvor Biblen fortæller om det lovede land, landet ‘Storisrael’, som er givet det jødiske folk ifølge Biblen Ezekiel 47,13–20 og fjerde Mosebog 34, ‘løftet om Storisrael.'
Storisrael nutids Libanon, Vestbredden, Gazastriben, Israel og dele af Syrien.

Det er vigtigt at forså vores egen historie med slaver, herrefolket og kapitalisme.

I 1700 tallet var storkøbmændenes tid i Danmark, de var hovedrige, havde store ejendomme i København og godser på landet.
Disse mænd grundlagde deres formue på slaveri opium smugling og hvidvaskning af penge.
De danske storkøbmænd organiserede eksporten og salget af slaver til sukkerplantagerne på de Dansk Vestindiske Øer, de satte også opiumssmuglingen fra Bengalen til Kina i system, og de sørgede for hvidvaskningen af penge for blandt andet franske forretningsfolk, der ville undgå fransk beskatning, meget lig samarbejdet mellem Folketinget, EU og Goldman Sachs i dag.

"Skattely brugt i DONG salget til Goldman Sachs, er den virkelighed vi i Danmark må leve med, sådan fungere det internationale marked."
Bjarne Corydon

“Hvis handlen ikke gennemføres, vil EU give Danmark bøder, for uretmæssig forhaling af handelen"
Bjarne Corydon

Videnskaben og ‘Gud har givet mennesket jorden og alt på jorden, til mennesket 'Gud skabte mennesket skabt i sit billed'
Første Mosebog 26-27-28

De ekstreme menneskeskabte klimaforandringer vi har oplevet, blev beskrevet for over ethundrede år siden af naboen svenskeren Svante Arrhenius (1859-1927) i 1896, da fossilt brændstof var blevet introduceret for alvor, som datidens foretrukne energi til fremdrift af økonomien, men i følge videnskaben kun, som værende økonomiske kortsigtede gevinster, der for en stund giver varme, som at pisse i bukserne langt ude på marken i tyve graders frost, med en times gang til fods, fra varme fra gården, kortsigtede økonomiske gevinster og tro på en Gud, der har skrevet, at naturen skal bruges uden frygt for repressalier, der vandt over klogskab og videnskab allerede dengang i slutningen af attenhundredetallet.

History of the greenhouse effect and global warming
Read more: http://www.lenntech.com/greenhouse-effect/global-warming-history.htm#ixz...

The father of climate change.
Link: https://www.theguardian.com/environment/2005/jun/30/climatechange.climat...

Ejvind Larsen, lars søgaard-jensen, Torben K L Jensen, Eva Schwanenflügel, Toke Kåre Wagener og Frede Jørgensen anbefalede denne kommentar
Toke Kåre Wagener

Smukt.
Nok af de brikker der er menneskeheden vil nok først rigtigt komme i gear når det går grueligt galt. Teoretisk set kan det tveæggede sværd der er den forsat voksende teknologi udvikling rede os selv når mennesket stor set har udryddet sig selv, selvom det så evt. vil være i form af et andet intelligent væsen end mennesket, der måske vil være beklageligt underlegent os på visse punkter. Men en latterlig eksploderende storhedstid for menneskeheden kan jo gå os i møde hvis vi kan finde ud af at tæmme den teknologiske udvikling på konstruktiv måde selvom det ser lidt sort ud i det der ikke som er nogen der virkeligt tager fx Jung seriøst når han fremsagde det problematiske i at den etiske sfære etc. ikke ville være i stand til at følge med den teknologiske udvikling. Kinas "nødvendige" pragmatiske handlen som snart den største eller en af de største stormagter på verdensscenen kan dog være yderst frugtbar teoretisk set i forhold til den tragi-komisk struktur der er vesten, ja held og lykke med at den kan gøre noget realistisk ved Jordkloden i tide, selvfølgelig kan den også være med til det men ikke uden at få nogle slag.