Læsetid 2 min.

Har 2017 været et dårligt litteraturår? Ja, det har det!

Bevares, der er udkommet fine værker i 2017, og nogle få har også skilt sig tydeligt ud fra de øvrige, men samlet set har det været et skuffende år.
16. december 2017

Har 2017 været et dårligt litteraturår?

Jeg plejer ellers at hævde, at dansk litteratur i disse år er inde i en ny gylden tidsalder og præget af stor formmæssig alsidighed. Bare ikke lige i år. Bevares, der er udkommet fine værker, og nogle få har også skilt sig tydeligt ud fra de øvrige, men samlet set har det været et skuffende år. Sådan lyder min umiddelbare dom her ved udgangen af året.

Erik Skyum-Nielsen går mere empirisk grundigt til værks og leverer på de følgende sider en overflyvning over litteraturåret, og hans konklusion er også, at 2017 litterært set har været et magert år.

Især to ting fremgår af hans oversigt. For de første handler årets bøger i høj grad om udsatte positioner i forhold til virkeligheden, og forfatterne skriver især om flygtninge, oprør, sorg og dystopi. I stedet for »skarpe noveller og med omhu gennemskrevne romaner får vi halvhjertede ’hybrider’, tynde processuelle ’projekter’, udisponerede arbejdspapirer og mere eller mindre kaotiske ’collager’«.

De danske forfattere er med andre ord mere end nogensinde optaget af den såkaldte virkelighed, der udspiller sig for deres øjne, og samtidig skriver de gerne om denne virkelighed i brudte former eller mellem de traditionelle genrer. Hvad skyldes det forhold?

Et oplagt bud vil være mistro over for fiktionen i det hele taget og især til de traditionelle litterære genrer; en mistro til fiktionen, som også gennem de senere år er kommet til udtryk med autofiktionen, men som nu synes under afvikling og erstattet af noget andet.

Netop det andet er uden tvivl noget meget forskelligt fra forfatter til forfatter, og det kan vi endnu ikke rigtig sætte navn på. Erik Skyum-Nielsen foretager en æstetisk vurdering og konkluderer i forhold til årets udgivelser, at medlidenhedslitteratur ikke automatisk bliver kunst. Det kan jeg ikke være uenig i, men det spørgsmål, der følger lige i hælene på den konstatering, er, hvad denne æstetiske omvurdering af alle værdier, der åbenlyst er i gang i dansk litteratur, kan føre til af spændende litterære eksperimenter i den kommende tid og allerede i 2018.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritiske, seriøse og troværdige.

Se om du er enig – første måned er gratis

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu