Læsetid: 3 min.

Fiaskolyden, når Holberg pakkes ind i knitrende plastik

Det Kongelige Teater skamferer sin egen komedietradition med tysk pinagtighedsopsætning af ’Maskerade’
Jens Jørn Spottag og Peter Plaugborg spiller fortræffeligt i deres kunstige plastikmasker og voksdugskostumer. Men Holbergs ’Maskerade’ bulldozes af den hidsige turboiscenesættelse.

Jens Jørn Spottag og Peter Plaugborg spiller fortræffeligt i deres kunstige plastikmasker og voksdugskostumer. Men Holbergs ’Maskerade’ bulldozes af den hidsige turboiscenesættelse.

Natascha Thiara Rydvald

8. december 2017

»Åh, jeg arme og elendige menneske,« siger Jens Jørn Spottag med smuk og klangfuld røst i rollen som den fornemme Jeronimus i Holbergs Maskerade. Som tilskuer i Skuespilhuset kan man næsten ikke lade være med at mumle med på replikken.

For man føler sig også både arm og elendig, når man ser Holbergs gamle komedie fra 1724, sådan som den er blevet maltrakteret af den nu 66-årige, farveglade tyske instruktør og scenograf Herbert Fritsch.

Al letheden hos Holberg er væk. Al den raffinerede humor er bulldozet væk i instruktionen – og af en bombastisk dekoration, der minder om dele af en motorvejsreklame for ILVA. Bag drejescenen er der godt nok den flotteste, blå rundhorisont, men fordi gulvet er helt blankt, sender lyset hele tiden reflekser og skygger op på det blå, så det mister sin effekt. 

Voksdugskostumer

Maskerade er egentlig noget så uskyldigt som en komedie over datidens hotte trend med at gå til maskerade. Til disse fester kunne både herskab og tjenestefolk tage en maske på og ellers danse og flirte på kryds og tværs – og glemme alt om tid og sted og pligter næste morgen.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu