Læsetid: 2 min.

Jesper gik fra at være bankmand til Bezzerwizzer-iværksætter

Jesper Bülow har det meste af livet udviklet quizzer og spil til fødselsdage. En dag tvang hans kone ham til at tage orlov og udvikle sit eget quizspil. Det blev til Bezzerwizzer
Jesper Bülow (i midten).

Jesper Bülow (i midten).

Sille Veilmark

15. december 2017

Der er lidt moderne iværksættereventyr over historien om, hvordan Jesper Bülow skabte quizbrætspillet Bezzerwizzer.

I 2006 tog han som 35-årig orlov fra sit gode, men måske lidt kedelige job som seniorøkonom i Nykredit for at forfølge sin mangeårige passion for spil, quizzeri og det, han selv kalder ligegyldig viden om tilfældige emner.

Mens hans kone betalte huslejen og elregningerne, brugte han sin orlov på at udvikle Bezzerwizzer. To år efter havde spillet gjort ham til millionær, og i dag er det et af de mest kendte danske spil, som desuden forhandles i mere end 10 lande. Siden har Jesper Bülow i samarbejde med sine kolleger også skabt brætspillet HINT.

Spørger man ham om, hvorfor netop hans quizspil, som på mange måder ligner eksisterende brætspil som Trivial Pursuit og Jeopardy, blev en succes, svarer han, at det dels skyldes god timing.

»Jeg lavede Bezzerwizzer på et tidspunkt, hvor det var ved at komme på mode at spille brætspil, men hvor der ikke fandtes særlig mange nye og friske spil at kaste sig over.«

Og så tror han, succesen skyldes medieopmærksomheden fra journalister, som, udover at være begejstrede for Bezzerwizzers skabelseshistorie, i mange tilfælde også har en forkærlighed for paratviden og quizzeri.

Nye spørgsmål hver aften

Jesper Bülow har altid været tosset med spil. Når andre skriver en tale til runde fødselsdage og bryllupper, har han et hjemmelavet spil eller en anden leg med. Det har han haft, siden han var helt ung, hvor han til sin fødselsdag fik lov til at tegne et kæmpe ludobræt på græsplænen i sine forældres have og fik folk til at være menneskestørrelses ludobrikker. Men det, han bedst kan lide, er quizzer.

»Jeg synes bare grundlæggende, det er sjovt at huske ting. Og ikke altid relevante ting,« siger han.

Bezzerwizzer-spillet var egentlig også tænkt som et indslag til en festlig begivenhed. Af årsager, som Jesper Bülow ikke husker, blev det dog ikke til noget og blev bare lagt i skuffen derhjemme. Under en regnfuld ferie i Holland med sin kone nogle år efter, præsenterede han hende for ideen om et quizspil med spørgsmål i forskellige kategorier.

»Så sad vi og spillede det, og vi syntes egentlig begge, at det smagte af et eller andet. Nu skal man jo generelt passe på med kun at hente feedback fra folk, der holder af én, men da jeg så senere viste det til venner og familiemedlemmer, kunne jeg mærke, at det kunne et eller andet,« siger Jesper Bülow.

Inden længe sad han de fleste aftener sammen med sin kone og fandt på spørgsmål til spillet.

Jesper Bülow har selv tegnet og designet Bezzerwizzer med masser af indspark fra en god ven og fik derefter kontakt til virksomheden Game Inventors, der også var nystartet i branchen, og som hjalp ham i gang med at iværksætte produktionen. Et lille år efter, han havde taget orlov, var spillet i den mørkegrønne kasse en realitet.

Serie

Spil, venner, spil!

Brætspil anno 2017 er både hipt, samfundsnyttigt og fællesskabsdannende. Kulturredaktionen sætter fokus på den analoge samværsform og opfordrer til at spille med.

Seneste artikler

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu