Interview
Læsetid: 5 min.

På grund af #MeToo har Filmskolen ændret julefrokosttema fra ’Candy Shop’ til ’Slikbutik’

En række vidnesbyrd har afsløret seksuelle krænkelser på de danske skuespillerskoler, hvilket har ført til selvransagelse blandt elever og ansatte, siger scenekunstskolernes rektor. Filmskolen har ændret årets julefrokosttema fra ’Candy Shop’ til ’Slikbutik’, hvor folk var klædt ud som flødeboller og guldkarameller
»Filminstruktøren sagde til mig: ’Hvis du tager mig i munden, så gør jeg dig til en stjerne’.« Forrige søndag blev 100 vidnesbyrd af seksuelle krænkelser i skuespilsbranchen læst op på Betty Nansen Teatrets Edison-scene på Frederiksberg. Det er første gang, at så stort et antal danske kvinder fra samme branche går sammen og giver vidnesbyrd i #MeToo-sammenhæng, og mange af krænkelserne er angiveligt sket på skuespillernes uddannelsesinstitutioner.

»Filminstruktøren sagde til mig: ’Hvis du tager mig i munden, så gør jeg dig til en stjerne’.« Forrige søndag blev 100 vidnesbyrd af seksuelle krænkelser i skuespilsbranchen læst op på Betty Nansen Teatrets Edison-scene på Frederiksberg. Det er første gang, at så stort et antal danske kvinder fra samme branche går sammen og giver vidnesbyrd i #MeToo-sammenhæng, og mange af krænkelserne er angiveligt sket på skuespillernes uddannelsesinstitutioner.

Marie Hald

Kultur
21. december 2017

Temaet til julefrokosten på Den Danske Filmskole i lørdags var oprindeligt ’Candy Shop’, og for de fleste under 40 år vil det nok lede tankerne hen på rapperen 50 Cents 00’er-hit af samme navn, hvor han synger om, at kvinder skal slikke hans lollipop.

Men i lyset af #MeToo vurderede de elever, der stod for at arrangere festen, at temaet var for seksuelt. Så de besluttede sig for at ændre det til ’Slikbutik’, fortæller filmskolens rektor, Vinca Wiedemann.

»De skrev mails ud, hvor der stod, at de ikke ønsker at gøre noget, der kan opleves krænkende. Og så sendte de nogle billedereferencer med til det nye tema – blandt andet et billede af Søren Fauli klædt ud som kæmpeskildpadde i en Toms-reklame,« siger Vinca Wiedemann og fortæller, at folk var klædt ud som flødeboller og guldkarameller.

Forrige søndag blev 100 anonyme vidnesbyrd om sexkrænkelser i film- og teaterbranchen læst op på Edison Teatret på Frederiksberg. Mange vidnesbyrd stammede fra kvindernes tid på deres uddannelser, og blandt andre Christina Rosendahl, der er formand for Danske Instruktører, var »forfærdet over«, at der angiveligt foregår så mange krænkelser på de kreative skoler.

Ændringen af julefrokosttemaet er et tegn på, at de studerende forholder sig aktivt til historierne om sexkrænkelser i deres branche og på deres uddannelse, mener rektoren. Og det synes hun er »mega fedt«.

Hun har været rektor på filmskolen siden 2014 og kan ikke sige, om der historisk har været sager om sexkrænkelser på skolen. Men i hendes tid har ingen, hverken studerende eller ansatte, givet udtryk for, at de har oplevet eller været vidne til krænkelser.

»Men hele #MeToo-kampagnen viser jo, at det ikke nødvendigvis betyder, at der ikke finder krænkelser sted, bare fordi ingen har indberettet dem,« siger filmskolerektoren. »Det kan lige så vel være tegn på, at der er en usund kultur eller en tavshedskultur.«

Heller ikke Mads Thygesen, der er rektor for Den Danske Scenekunstskole, som er en samling af uddannelser inden for teater, dans og musical, har haft nogen sager om seksuelle krænkelser på skolen liggende på sit skrivebord.

»Men vores holdning til det er, at vi som skole skal sætte en standard for, hvordan det skal være på arbejdsmarkedet. Og de historier, der er kommet frem om skolerne gennem de anonyme vidnesbyrd, er slet ikke okay,« siger Mads Thygesen.

Nye regler efter #MeToo

Da de 100 vidnesbyrd om sexkrænkelser i film- og teaterbranchen blev læst op fra scenen på Edison Teatret på Frederiksberg forrige søndag, var navne på skoler, byer og personer blevet fjernet. Årstal fremgik heller ikke.

Det er derfor ikke til at vide, hvilke skoler vidnesbyrdene stammer fra, eller om krænkelserne er sket for nylig eller for flere årtier siden. Dog er det tydeligt, at mange af kvinderne har haft oplevelser, de har fundet krænkende, mens de har været under uddannelse.

»En af vores mandlige lærere prøver lidt for meget på at kysse mig,« lyder et af vidnesbyrdene.

»Jeg blev truet med udsmidning fra teaterskolen flere gange, når jeg gik til mit forbund eller ville melde et overfald til politiet,« lyder et andet.

»Nogle gange følte jeg fandeme nærmest, at jeg ikke var andet end krop. På mit første år af min uddannelse på teaterskolen havde vi en mandlig lærer, og en dag stak han sin tunge ind i mit øre i en pause,« lyder et tredje.

»Vi skal op og danse alene foran holdet. Jeg er oppe mange gange. Indimellem lyder det fra læreren ’Nu må du gerne tage et stykke tøj af’,« lyder et fjerde vidnesbyrd – og der er mange flere.

Mads Thygesen synes, at det er »rystende læsning«. Dog er han godt klar over, at der har været episoder med krænkelser på de skoler, han er rektor for.

Da de danske scenekunstskoler blev lagt sammen til Den Danske Scenekunstskole i 2015, hvor han tiltrådte som rektor, blev der nemlig lavet en undervisningsmiljøvurdering. Her svarede seks procent af de adspurgte, at de havde oplevet krænkende adfærd på skolen af og til eller jævnligt. 155 ud af skolernes 219 elever besvarede undersøgelsen.

Siden blev der nedfældet en politik mod krænkende adfærd, en politik, der er lavet af undervisere og studerende i fællesskab. Mads Thygesen har desuden indskærpet over for alle uddannelsesledere, at de skal komme til ham, hvis de hører om krænkelser, så ledelsen kan tage hånd om det i fællesskab. Han oplever, at der de seneste uger har været megen selvransagelse hos studerende og ansatte.

»Man bliver nødt til at spørge sig selv, om man har oplevet noget eller været vidne til noget, der ikke har været okay. Og der, synes jeg, folk anerkender, at de har siddet i situationer, hvor de ikke har syntes, at det, der foregik, var okay,« siger rektoren.

– Hvad vil I gøre med krænkelser, der ligger tilbage i tiden?

»Det er svært at sige. Det er svært at gøre noget ved sager, der er sket for 15 år siden, og vi har ikke sat gang i sådan en bagudrettet indsats. Det er klart, at vi ikke skal have mennesker på arbejdspladsen, der har krænket nogen. Men det mener jeg i øvrigt heller ikke, at vi har nu.«

’Det er en rejse’

På Filmskolen er man i lyset af #MeToo gået i gang med at gennemgå skolens regler for, hvornår adfærd er krænkende, forklarer Vinca Wiedemann.

»Vi er ikke kommet frem til noget endnu, men vi har besluttet os for, at vi som det allerførste skal se, om vores regler er gode og tydelige nok,« siger hun.

– Nu fortæller du, at julefrokosttemaet er blevet ændret. Er der nogle af de studerende, der synes, at det er lidt latterligt med #MeToo, og som måske føler, at der bliver lagt bånd på dem?

»Jeg tror, at det er en proces. Vi kommer fra et miljø med en meget frisk og bramfri tone. Derfor tror jeg, at mange har været på en rejse. For eksempel siger nogle af de kvindelige studerende, at de føler, at de i debatten bliver anset som ofre. Og sådan føler de sig ikke,« siger Vinca Wiedemann.

»Men der sker et skred lige nu, og det skred tror jeg, alle her ser som et rigtig godt skred.«

Hun håber ikke, at der vil sprede sig en nervøsitet, hvor lærere og ansatte bliver bange for, at adfærd, der egentlig ikke er krænkende, måske opfattes sådan.

»Jeg har hørt om amerikanske filmset, hvor man ikke må give et knus, men i stedet skal give en high five. Jeg ville godt nok synes, at det var rigtig ærgerligt, hvis jeg ikke længere måtte få eller give et kram på min arbejdsplads. Så det må ikke føre til en ufri omgangsform. Men det skal være en ligeværdig omgangsform.«

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Torsten Jacobsen

Hvad skulle man have været klædt ud som, hvis temaet var forblevet 'Candy Shop'? Hvilke billedreferencer havde man medsendt? Jeg spørger af oprigtig interesse? I en ellers så nøgtern og redegørende artikel, savner jeg som læser lidt indsigt i på hvilken måde det 'aflyste tema' - ud over den noget indforståede reference til en *Gys* sang af 'fiddy' - kunne forstås som en opfordring til skørlevned?

Eva Schwanenflügel

Det er vel ikke navnet på festen der afgør om den er krænkende, snarere en indstilling fra deltagernes side om at respektere hinanden ?