Læsetid: 2 min.

Det, Beauvoir beskriver, eksisterer stadig i de kredse og hos de kvinder, jeg skriver om

Vi har spurgt danske kvindelige kulturpersoner, hvilken bog der gjorde dem til feminister. I dag svarer forfatter Sara Omar
Vi har spurgt danske kvindelige kulturpersoner, hvilken bog der gjorde dem til feminister. I dag svarer forfatter Sara Omar

Jesse Jacob

6. januar 2018

Der er rigtig mange kvindelige værker og forfatterskaber, jeg beundrer, som har sat deres aftryk på litteraturen. Hvis jeg skal udvælge et par stykker, så beundrer jeg blandt andet Simone de Beauvoir, Virginia Woolf, Nawal El Saadawi og Maya Angelou.

I Det andet køn skildrer de Beauvoir kvindens udvikling og forskellige roller. Hun sætter ord på kvindeundertrykkelse, og hvad det indebærer at være ’det andet køn’. Hun beskriver, hvordan kvinden bliver genskabt som værende ’det andet køn’, og hun er imod det.

Ifølge de Beauvoir skal en kvinde først og fremmest betragtes som et menneske og ikke blot ’det andet køn’. Piger og kvinder bliver tabubelagt, mener de Beauvoir, og mænd opdrages til at være stolte af deres køn, så de hele tiden hæver deres suverænitet over andre.

Bogen betød noget for mig, fordi den bekræftede mig i den kritiske brille, jeg hele tiden havde på, da jeg voksede op. Det, Beauvoir beskriver, eksisterer stadig i de kredse og hos de kvinder, som jeg italesætter. Jeg fandt ud af, at det ikke kun var mig, der tænkte de tanker.

Jeg læste bogen første gang som 16-årig, da jeg var på biblioteket. Jeg var lige kommet til Danmark, og det er en svær bog, så jeg slog næsten alle ord op i en ordbog. Det var næring for min hjerne og min kritiske tilgang til kvindesynet i Mellemøsten og visse muslimske kredse i Vesten. Et kvindesyn, der er blevet skabt af forældede normer, kulturer og livsødelæggende overbevisninger.

Kvinder og litteratur

’Sit eget værelse’ af Virginia Woolf er et essay baseret på to forelæsninger, som Virginia Woolf holdt i 1928 på Girton College og Newham College i Cambridge. I denne bog taler Woolf om kvinder og litteratur. Hun undersøger forholdet mellem kvinder og det at skrive litteratur og forholdet mellem mænd og at skrive litteratur.

Hun sætter det over for hinanden og spørger, hvornår kvinder kan skrive litteratur, og hvornår mænd kan skrive litteratur. Hun siger: »En kvinde må nødvendigvis have sine egne penge og sit eget værelse, hvis hun skal skrive litteratur …« Dén sætning inspirerede mig og har siddet i mig lige siden. Den fik mig til at se vigtigheden af kvindens selvstændighed, hvis hun vil skrive skønlitteratur.

Jeg kunne først skrive litteratur, da jeg havde frigjort mig, boede mit eget sted og var uafhængig økonomisk. Jeg var en selvstændig kvinde. I bogen opfordrer Woolf kvinder til at skrive om egne følelser og værdier ud fra egne erfaringer – dét gør en forfatter til en banebrydende forfatter.

Sara Omar er født i 1986 og opvokset i Kurdistan, hvorfra hun flygtede i slutningen af 90’erne. Forfatter til bogen ’Dødevaskeren’ og studerer statskundskab, sidder i Expert Advisory-panel for Arts & Globalization og er bestyrelsesmedlem ved nogle af Danmarks kvindeorganisationer og -foreninger.

Serie

Bogen, der gjorde mig til feminist

The Guardian har spurgt litterære superstjerner som Margaret Atwood, Mary Beard og Naomi Klein, hvilke bøger der var med til at gøre dem til feminister. I den kommende tid stiller Information spørgsmålet videre til danske kulturkvinder

Seneste artikler

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Katrine Damm
  • ingemaje lange
  • Eva Schwanenflügel
Katrine Damm, ingemaje lange og Eva Schwanenflügel anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu