Læsetid: 9 min.

Nikolaj Zeuthen: Det er svært at have alt for store tanker om sig selv, når man står og skurer lokum

I en ny roman, der bærer genrebetegnelsen ’prekær komedie’, er småbørnsfaren og forfatteren Stefan plaget af desperat bekræftelsessyge og store tanker om sig selv. Det er vi alle, mener romanens forfatter, Nikolaj Zeuthen: Den egostyrede kombination af frygt og begær er et menneskeligt grundvilkår, som det gælder om at tøjle
Hovedpersonen i Nikolaj Zeuthens nye roman er inspireret af forfatteren selv, men han er også i familie med Anders And og Woody Allen. ’På den måde er det jo en gammel historie,’ siger forfatteren.

Hovedpersonen i Nikolaj Zeuthens nye roman er inspireret af forfatteren selv, men han er også i familie med Anders And og Woody Allen. ’På den måde er det jo en gammel historie,’ siger forfatteren.

Sofie Amalie Klougart

18. januar 2018

Nikolaj Zeuthen har skrevet en roman om en cirka 40-årig mand. Han hedder Stefan og bor i en toetagers andelslejlighed på Frederiksberg med sin kone, der er souschef i en integreret institution, og deres tre børn, som elsker dyrekort fra Føtex.

Stefan arbejder hjemme, hvor han, når han ikke passer ungerne og gør rent, forsøger at tage sig sammen til at få skrevet. Han er nemlig digter, men det går ikke så godt, det med at skrive. Eller det med at være ægtemand og far. 

Selv er Nikolaj Zeuthen også lige blevet 40 år, og da jeg møder ham i et mødelokale på forlaget Rosinante i Indre København, spørger jeg, hvorfor han foreslog, at det var her, vi skulle mødes. Om det var, fordi han frygtede, at vi ville gå og snuble over afslørende dyrekort i hans egen andelslejlighed på Frederiksberg.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Jonathan Larsen
  • Jørn Andersen
  • Flemming Berger
  • Viggo Okholm
  • Anne Schøtt
  • Tino Rozzo
  • Hans Aagaard
  • David Zennaro
  • Eva Schwanenflügel
  • Torsten Jacobsen
Jonathan Larsen, Jørn Andersen, Flemming Berger, Viggo Okholm, Anne Schøtt, Tino Rozzo, Hans Aagaard, David Zennaro, Eva Schwanenflügel og Torsten Jacobsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Steen Oluf Karlsen

Synd er et underligt ord i grunden. På danske siger man jo i visse situationer, at det er "synd" for nogen. Det er lidt synd, at ordet synd sket ikke bruges i omtalen af Nikolaj Zeuthens nye roman. Min umiddelbare fornemmelse er, at kristendommen har et "helt enestående godt budskab" til romanhovedpersonen Stefan. Synd at ...det er kommet dertil ...

Tak til Information for at have introduceret mig for Nikolaj Zeuthen.
Er på vej til boghandleren nu.
"I think this is the beginning of at beautiful friendship".

Morten Nielsen, Jørn Andersen og Hans Aagaard anbefalede denne kommentar

Steen Oluf: Vi har mange ord som kan bruges i forskellige sammenhænge, men det er kun ord og ord kan både være fattige og berigende og nok helt afhængig af intentionen bag budskaber og det sind der udsender det. Jeg kan se Nikolaj bruger buddhistisk tænkning ud fra det interview her og du bruger ordet "synd" ud fra det kristne eller er det en overtolkning? Det at det er synd for nogen kan vel tolkes som en form for uretfærdighed, medlidenhed og medfølelse. Ordet synd i kristendommen er det tunge ord som de der tror har fået en Guds søn til at tage på sig eller tilgive. Hvad er synd? Bevidst egocentricitet? at skade et andet menneske? Eller er det at overtræde en regel som mange tror Gud har sat for os? I buddhismen er der kun en ansvarlig og det er dig og mig, men der er ingen skyld bagefter som sådan udover konsekvensen af en handling, hvilket jo kan være rigeligt. Der er kun en vej: erkendelse og så gøre noget ved de fejl vi kan rette og så komme videre.

Odin Rasmussen

Viggo Okholm. Luther mente at mennesket havde en trælbunden vilje dvs mennesket kunne kun gøre onde handlinger og vi blev frelst gennem troen på gud og skulle adlyde "fyrsten" / magten i verdslige spørgsmål. Luther var i polemik med blandt andet Erasmus af Rotterdam - en renæssance humanist, der argumenterede for at mennesket havde en fri vilje. Dvs mulighed for at vælge mellem gode handlinger og onde handlinger - og dermed ansvarlig. I Buddhismen som jo er en hinduistisk sekt skelner man mellem subjektivt godt og ondt. Reinkarnation og Karma er de centrale hinduistiske begreber og det er også de centrale begreber man har i Buddismen. Dvs en handling skaber karma. Karma betyder at du er selv skyld i det der sker med dig. Den katolske kirke tror i modsætning til evangelisterne på den frie vilje. Så at man har syndet betyder at man tager ansvar på sig hvad man selv har gjort i forhold til at man er havnet i en uhensigtsmæssig situation.

Odin Rasmussen

I de fleste religioner og i spiritualitet er livet en lang forberedelse til døden. "Et kranium ses i kristen billedkunst som symbol for memento mori (husk, du skal dø) og er attribut for eneboere og helgener, fx Frans af Assisi og Hieronymus. Jesu korsfæstelse foregik på Golgata, “Hovedskalstedet”, dvs. en begravelsesplads; i legender er Golgata også det sted, hvor Adams kranium ligger begravet. I billedfremstillinger kan Adams kranium derfor optræde ved foden af korset; sammen udgør de et døds- og opstandelsessymbol.

Kranier er attribut for bl.a. den buddhistiske dødsgud Yama, og hinduismens gudinde Kali er forsynet med en halskæde af afhuggede hoveder." citat fra Gyldendals net leksikon.

Odin Rasmussen:
Buddhismen er altså ikke en hinduistisk sekt, men er selvfølgelig kulturmæssigt knyttet til hinduismen.
Men nu er jeg så ikke sikker på at reinkarnation er så centralt endda. En del buddhister anser ikke problematikken/overbevisningen som vigtig. Karmaen er central, men som menneske kan vi hele tiden ændre vore handlinger når vi har erkendt og set hvorfor vi handler og vælger. Ansvaret for vore handlinger vil jo altid være hos den enkelte uanset påvirkninger som vi jo alle har. Der er såmænd ikke så meget hokus pokus i det. Døden er det mest sikre af alt i det øjeblik vi er født og mange af os har nok svært ved at erkende at det er slut når det er slut. Men det er tro uanset religion. Under alle omstændigheder anser leg livet her og nu og mit forhold til medmennesker og det er alle! som det væsentlige. P.S. jeg har søgt tilflugt i buddhismen.

Odin Rasmussen

Buddhisme er udgået fra den indiske hinduisme og dens ophavsmand er Guatama Buddha, der levede omkring 600 f. kr. og har ingen trosbekendelser og dogmer. Man opfatter livet som en lidelse, der kun kan ophæves ved menneskets udfrielse fra evigt tilbagevendende reinkarnationer og den altid virkende karma. Der er flere skoler, hvoraf de vigtigste er hinayana og mahayana. Den første er den oprindelige, der stræber efter menneskets selvforløsning, og ikke driver mission. Den anden er en afledt form, der søger at tilpasse sig kulturen, men også ser sig selv som en nødvendig frelse og derfor drier aktiv mission på verdensbasis, ikke mindst blandt unge i den vestlige verden. I den europæiske filosofi er Schoppenhauer inspireret af Buddismen når jeg brugte ordet sekt så anvender jeg det når jeg hentydes til fraktioner, der lever isoleret og uafhængigt fra deres historiske ophav og som udvikler deres egen troslære. Hinduisme er ikke entydig og dogmatisk formuleret religion, og han både være monoteistisk og polyteistisk ( flere guder) og en er en ægte fredsreligion og har udover Buddhisme dannet inspiration for spiritismen og new age religioner bl.a. kan scienteologi forstås i den ramme.

Odin Rasmussen.
Jeg kan se du har læst på lektien og jeg kan jo så godt genkende din forklaring her :) Diskussionen om oprindelig buddhisme og den mere kulturtilpassede er vel den diskussion som også kører blandt muslimer og kristne. Hvis vi skal tage tomhedsbegrebet med så er alt tomt og hermed foranderligt og det gælder erkendelser, holdninger, vilkår og kultur. Hvilke buddhister missionerer?Jeg kender ingen.

Steen Oluf Karlsen

Odin og Viggo: Tak for disse gode kommentarer. Tak for den gode debattone. Ja, I rammer det meget godt: Beskrivelsen af det idelige valg, som forfatteren udstyrer Stefan med: Det valg, hvor man bremser sig selv i at "gå med det/den onde". Det kan jo godt gå hen og blive anstrengende i længden. Jeg ved ikke hvordan ens omgivelser ville reagere - mister man ikke noget umiddelbarhed? Er det overhovedet muligt at praktisere den afvejning i længden? Hvad nu hvis noget hober sig op et eller andet sted..i krop eller sind..

Steen Oluf Karlsen

Hvordan var det nu - efter ham den gamle langhårede, hvidskæggede.."Hindu, muslim eller jøde - den har Gud i grunden kær. Hader mest af alt den søde, som på skrømt ham træder nær". Det er sikkert et fake citat. Men hvordan skal det så lyde?

Steen Oluf Karlsen

Nu har jeg så spurgt bibliotekaren der er tilknyttet "tekstkorpus" tilhørende den gamle langhårede, hvidskæggede. Citatet stammer fra "Poetiske Skrifter" og lyder
Sanddru Hedning, Tyrk og Jøde,
Dem har Gud i Grunden kjær,
Hader fremfor alt de søde,
Som paa Skrømt ham træde nær!
Jeg ved ikke om det gør nogen forskel?

Nu har jeg læst Nikolaj Zeuthens nye bog: "Buemundet guitarfisk", og jeg synes det er en rigtig god bog, som giver et godt billede af nutidens kunstnere og deres levevilkår her i starten af det 21. århundrede. Men det er ikke det ovenstående interview handler om, i hvert fald ikke ret meget. Bogen omhandler det man har valgt at kalde "prekariatet" som også fremgår af bogens undertitel. Men det bliver ikke nævnt i ovenstående interview, som handler om noget helt andet. De der derfor får lyst til at læse bogen ud fra ovenstående interview kan derfor ende med at blive lidt skuffede. Intervieweren kunne godt spørge ind til forfatterens erfaringer med at arbejde som løst ansat og dele sine erfaringer med os andre. Men ikke så meget som et eneste spørgsmål i interviewet går i den retning. Alligevel er det en god bog som jeg synes man skal læse.