Læsetid: 7 min.

Mere populær end ’Broen’ og ’X Factor’: Danskerne vil hellere se ’Badehotellet’ end nordic noir

Anmelderne har hadet ’Badehotellet’ fra TV 2-seriens begyndelse, men hver fjerde dansker ser den og elsker dens rosenrøde univers. ’Den historiske komedie med al dens nostalgi taler til mange mennesker, også til Informationslæseren, der ikke tør indrømme det,’ siger professor emeritus Gunhild Agger, som sammenligner ’Badehotellet’s succes med ’Matador’s
Mad spiller en central rolle i ’Badehotellet’. Det kræver stor historisk forståelse og timing i optagelserne, siger Katrine Duelund Johansen, der har skrevet speciale om serien.

Mad spiller en central rolle i ’Badehotellet’. Det kræver stor historisk forståelse og timing i optagelserne, siger Katrine Duelund Johansen, der har skrevet speciale om serien.

Mike Kollöffel

20. februar 2018

Femte sæson af TV 2-serien Badehotellet ruller nu over skærmen. Året er 1932. Alt er galt. Vi er i tiden efter finanskrakket i 1929, og i året før Hitler bliver valgt til rigskansler i Tyskland. Det er mørke tider for Europa.

Ikke desto mindre åbner sæsonen med en lystig melodi, mens hotellets rige gæster vælter rundt i Nordjyllands hvide klitter under en høj og blå himmel. Badehotellet er de små problemers tv-serie. Det er et hyggens og glædens sted, der samler danskerne foran tv’et uge efter uge.

Som Vicky Christensen, trofast seer og fan af serien, siger: »I Badehotellet får jeg lov til at forsvinde ind i kærlighed og god mad. Det har jeg brug for.«

Badehotellet er elsket af danskerne. Men serien deler filmkritikerne. Femte sæson er den første, der åbner med nogenlunde positive anmeldelser, mens de forrige sæsoner har været flere kritikeres yndlingsaversion.

Henrik Palle skrev i Politiken efter premieren i 2013: »De fleste af skuespillerne overleverer, så det næsten ikke er til at holde ud, og karaktererne forvandler sig derfor ganske hurtigt fra typer til grimasserende karikaturer.«

Berlingskes Jesper Elsing anklagede figurerne for at være lavet af pap. Dagbladet Information har givet de seneste sæsoner pæne anmeldelser, og Kristen Bjørnkjær kaldte fjerde sæson for »en tv-seriernes akvarel« med henvisning til seriens klare og lyse farver.

Gunhild Agger, der er professor emeritus ved Aalborg Universitet, har forsket i Badehotellet, og hun mener, at kritikerne har undervurderet og fejltolket serien. De har ikke haft øje for genrens konventioner:

»Anmelderne har ikke haft blik for, at det er en historisk komedie, og hvor få der egentlig er af dem i dansk tv-drama. Genren er anderledes og handler om borgerskabets charme med alle dets fejl og unoder. Det skaber et bestemt univers, der ligger tættere på den traditionsrige folkekomedie. Tv 2 har taget ansvar i forhold til komedien og har dyrket den i en periode, hvor DR næsten har opgivet den,« siger hun.

Om Badehotellet

  • Badehotellet samler hver mandag 1,6 millioner tv-seere. Det gør den til den meste sete TV 2-serie i 20 år.
  • I følge Gallup er den den næstbedst brugeranmeldte serie, kun overgået af Matador.
  • Stig Thorsboe og Hanne Lundblad har skrevet Badehotellet. De skrev også successerien Krøniken sammen i 2004. Privat danner de par.

Hun mener, at der er en mæthed i forhold til Nordic Noir. Folk er simpelthen trætte af udspekulerede mord og uendelige intriger. Badehotellet repræsenterer noget helt andet end eksempelvis Broen og Forbrydelsen. Med seriens farverige palet og lune humor er den en vaskeægte folkekomedie i traditionen fra Soldaterkammerater og Huset på Christianshavn.

»Det er ikke min opgave at vurdere, om den er god eller ej, men den giver sig ikke ud for andet, end den er. Den historiske komedie med al dens nostalgi taler til rigtig mange mennesker, også til Informationslæseren, der ikke tør indrømme det,« siger Gunhild Agger og sammenligner Badehotellets succes med Matadors.

I dag tilhører Badehotellet den lille eksklusive skare af tv-serier, der kan samle Danmarks befolkning foran skærmen. Intet mindre end 1,6 millioner danskere tunede ind for at se flowtransmissionen af det første afsnit den 12. februar.

Det gør Badehotellet til den mest sete TV 2-serie siden Strisser på Samsø fra 1997. Til sammenligning har X Factor i omegnen af 1,2 millioner seere, Broen IV 700.000 seere, og end ikke Bonderøven når op i nærheden af Badehotellet med sine sølle 625.000 seere. Badehotellet er uden sammenligning tidens mest sete program.

Forestillingen om liv

Anne Marit Waade, lektor ved Aarhus Universitet og projektkoordinator for forskningsprojektet What Makes Danish TV Drama Travel? vurderer, at serien har så bred appel, fordi den tilbyder et helle fra vores samtid:

»Det er et uskyldigt og sjovt genmøde med historien, der er ukompliceret. Formmæssigt betyder det, at nostalgi bliver enorm vigtig. Her peger det overspillede, komiske og affekterede udtryk, som skuespillerne er instrueret i, tilbage på en tid med gamle komedier, hvor alt var anderledes. Her skaber udsigelsen i sig selv en nostalgi, der lægger afstand til samtidens komplicerede virkelighed,« siger hun.

Jakob Ion Wille, adjunkt og underviser i visuelt design på Danmarks Designskole, peger på, at Badehotellet formmæssigt leverer et univers, man kan tro på. Det lille hotel med det afgrænsede miljø er på én gang uudtømmeligt i forhold til plotmuligheder, men rumligt begrænset, hvilket gør det til den ideelle setting for en serie som den.

»Når man som fagperson kigger på seriens visuelle aspekter, ser man efter, om dekorationerne er godt håndværk. Får de en til at tro på, at det giver folk plads til at bo og leve? Derudover ser man på billedets dybde og på, hvor mange skudmuligheder en dekoration giver én. Disse ting leverer Badehotellet. Det kan godt være, at serien ikke har så meget idé, men den leverer forestillingen om liv og handlemuligheder.«

Jakob Ion Wille peger på en anden kvalitet ved serien, nemlig det at det er lykkedes at få udendørsscenerne filmet i Skagen, indendørsscenerne filmet i Albertslund og alle de digitale effekter til at spille sammen på en overbevisende facon. Her har production designer Jette Lehmann arbejdet aktivt med at få det rumlige univers og det fortællende univers til at spille sammen. Det er især lyset, der forener produktionselementer, fordi det fortællemæssigt er centralt for serien:

»Den foregår i Skagen, der er kendt for sit lys, og på den måde handler serien om lys,« siger Jakob Ion Wille.

Erindringskultur

Katrine Duelund Johansen har skrevet speciale i medievidenskab om Badehotellet på Aarhus Universitet. Hun har beskæftiget sig med landskabets betydning for tv-seerne, og hvordan det bliver brugt visuelt.

Det danske landskab vækker genkendelse, og det er et greb, Badehotellet anvender for at fremmane erindringer hos tv-seeren om sommerliv og glade dage ved kysterne. Den høje himmel og de brede strande med det lille badehotel skaber et rum, hvor seerne er fri for at forholde sig til verdens problemer en kold mandag aften i februar. Katrine Duelund Johansen betegner Badehotellet som et stykke fiktiv erindringskultur, forankret i en dansk fortælling om, at vejret og verden var bedre i gamle dage.

»Der bliver gjort meget ud af at fremhæve dansk historie og kultur på billedsiden. Det stiller store krav til produktionen at lave en historisk tv-serie. Når man f.eks. kigger på madens rolle i serien, er den en markør, der kræver stor historisk forståelse og timing i optagelserne. Mad er ikke bare mad. Den vækker minder hos folk, som serien kan bruge til at skabe genkendelse.«

Badehotellet og de andre serier

  • Fjerde sæson af Broen åbnede i 2018 med 902.000 seere
  • Tredje sæson af Arvingerne åbnede i 2017 med 895.000 seere
  • Tredje sæson af Borgen åbnede i 2013 med 1.674.000 seere
  • Femte sæson af Badehotellet åbnende i 2018 med 1.582.000 seere
  • Genudsendelsen af Matador åbnede i 2017 med 1.610.000 seere

Anne Marit Waade peger på, at stedet i Badehotellet spiller en markant rolle, og at der er en særlig idyl knyttet til landskabet: »Den er på nogle måder patriotisk;  Danmark bliver et fristed fra alt det onde, der foregår på det pågældende tidspunkt. Danmark bliver et sted, hvor der er fredeligt, og hvor man kan slippe væk fra ondskaben. Badehotellet sælger en nationalromantisk idé om det danske landskab.«

Ifølge Katrine Duelund Johansen er københavnerne underrepræsenteret i seerstatistikkerne. Der er simpelthen ikke lige så mange, der ser serien i hovedstaden som i den resterende del af landet. Men Badehotellet er også en af få moderne danske tv-serier, der foregår i Jylland.

»De lokale, jeg interviewede, lagde meget vægt på genkendelse. Selvom alle optagelser inde fra hotellet er optaget i studierne i Albertslund, var seerne meget glade for billederne fra Vestkysten. Der var en lokalpatriotisme på spil i deres tilhørsforhold til serien.«

En solstråle

I Badehotellets fangruppe på Facebook er der opslag, hvor medlemmer søger gode råd til at få specialfremstillet smykker fra serien, et andet medlem har tjekket, om samtlige sange er historisk korrekte, og der er lagt screenshots fra folks telefoner med baggrundsbilleder af deres yndlingskarakterer på.

Fansiden har 125.000 likes, og seriens debatgruppe har 4.000 ivrigt diskuterende medlemmer, der dissekerer hvert eneste afsnit minutiøst. En afstemning om sæsonens første afsnit afstedkom over 300 kommentarer og 700 likes.

65-årige Bente Reimann er dedikeret fan af Badehotellet, og for hende vejer det historiske aspekt ved serien tungt. Hun elsker 1920’erne og 1930’erne og er forelsket i det pastelfarvede univers.

»Folk gider ikke se noget fra 70’erne. De gider ikke se folk ryge hash. De vil se noget sjovt. Det var ikke sjovt i 70’erne.«

Badehotellets glittede æstetik med de bugnende fade fra det danske landkøkken og lange, varme sommeraftener udgør et lyspunkt i Bente Reimanns liv.

»Jeg går uden om de mørke tv-serier. Jeg gider ikke det dystre. Jeg har haft for meget lort i mit liv. Jeg har brug for en solstråle.«

Det skal du vide om Badehotellet, hvis du vil springe på nu

  • Badehotellets fem sæsoner skildrer livet på et badehotel i Nordjylland i perioden 1928-1932. Serien skildrer hverdagens små sysler og problemer blandt gæster og ansatte på hotellet, mens børskrakket i 1929 og Hitlers magtovertagelse blot fornemmes vagt i baggrunden.
     
  • Den unge grev Ditmar (Mads Wille) har i flere sæsonere forsøgt at skjule sin homoseksualitet, men hans mor presser ham til at gifte sig med sin nazibegejstrede tyske kusine, Mitzi Frein von Störner (Anne Bergfeld).
     
  • Grosserer Madsen (Lars Ranthe) har lovet sin kone at holde ferie, men kan ikke holde sig fra at jorde den unge lokale forretningsmand Morten (Morten Hemmingsen). Det ender helt galt, og i sidste ende må han indgå kompagniskab med den unge Morten.
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Nordic noir, som vore engelske venner báre æælsker, leverer i mine øjne forudsigelig og klam uhygge, som jeg ikke kan motivere mig selv til at lukke op for. Hvad skulle meningen være med at lukke suicidale tv-neurotikere ind i vores stue. DEres problemer er ikke mine, og den eneste målelige effekt af de mange "spændende" serier er, tror jeg, at Danmark som En kollektiv depression bare vokser og vokser som plastichavet derude.
NEj, badehotellet er, som masseubdeeholdning skal være, folkekomedie. det kan vi li. det er traditionelt,og det er en god historie, lidt tyndbenet, men det var Matador bestemt også. I al hast og med venlige hilsner, også til de mange skuespillere, som gør sig meget umage.

Karsten Aaen, Randi Christiansen, Flemming Berger, Maria Jensen og Kim Houmøller anbefalede denne kommentar
Bjarne Toft Sørensen

At konstatere, at danskerne hellere vil se "Badehotellet" end nordic noir er i sig selv uinteressant, hvis det ikke ledsages af en forklaring på, hvilke danskere det mere præcist er, som foretrækker at se "Badehotellet", og hvorfor netop disse danskere har denne præference? Som rubrikken er udformet, hører den for mig at se hjemme i den"feel good" orienterede del af populærpressen, som i øvrigt resten af artiklen.

Vi præsenteres for kunstfaglige vurderinger i form af anmeldelser. Fint nok. Men artiklens forfatter springer let og elegant over følgende udsagn fra Gunhild Agger: "Den historiske komedie med al dens nostalgi taler til rigtig mange mennesker, også til Informationslæseren, der ikke tør indrømme det,« siger Gunhild Agger og sammenligner Badehotellets succes med Matadors". Hvorfor burde en sådan serie ikke appellere til Informations læsere? Det spørgsmål gælder det åbenbart om ikke at få besvaret.

Når Anne Marit Waade konstaterer: "Her skaber udsigelsen i sig selv en nostalgi, der lægger afstand til samtidens komplicerede virkelighed", gælder det åbenbart for artiklens forfatter om at lægge afstand til spørgsmålet om, hvilke danskere det mere præcist er, som lægger afstand til samtidens komplicerede virkelighed? Tilsvarende, når Katrine Duelund Johansen konstaterer: "Den høje himmel og de brede strande med det lille badehotel skaber et rum, hvor seerne er fri for at forholde sig til verdens problemer en kold mandag aften i februar".

Katrine Duelund Johansens begrundelse for, at københavnerne er underrepræsenteret i seerstatistikkerne, mangler der simpelt hen kultursociologisk belæg for, men artiklens forfatter accepterer den blot.

Hvad artiklen mangler er interviews med forskere, der har kendskab til en antropologisk og sociologisk tilgang til danskernes medieforbrug, og som ud fra bl.a. kulturteori og statistik kan give en FORKLARING på, hvilke grupper i befolkningen det er, som typisk foretrækker tv - serier som "Badehotellet". Det kunne f.eks. være i forhold til livsstil og værdier kombineret med erhverv, uddannelse, geografi, køn, alder og politisk tilhørsforhold.

Det er i øvrigt forhold, som man på TV2 er ret bevidste om, i forbindelse med satsningen på en sådan serie.

Anna Regine Irgens Bromann, Karsten Aaen, Mikkel Kristensen, Lars Rasmussen, Lars Bjørneboe, Bjarne Bisgaard Jensen og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar

Jeg er ærlig talt blevet lidt træt af 'Nordic noir' efter sidste sæson af 'Broen'.
Kan vi næste gang få en krimi, hvor de fleste scener foregår i dagslys? og hvor det ikke gælder om hele tiden at 'opfinde' nye 'interessante' perverse aflivningsmetoder, og en handlingen, hvor plots og motiver er tilnærmelsesvis sandsynlige?

Mogens Holme, Jørn Andersen, Hans Larsen og Maria Jensen anbefalede denne kommentar

Hverken sort nordisk (er det ikke Nordic noir betyder, I snobber?), eller TV2's fladpandede sommerlir kan få mig til at åbne for tossen. Undres over alle de gode skuespillere, der gider springe badut, de kan jo langt bedre. Men hva' fa'en: Huslejen skal jo betales, og ungerne skal på vinterferie, så bær over med en flok stakkels kulturarbejdere, der er nødt til sælge sig selv til markedskræfterne.
PS: Jeg skulle hilse og sige, at det nærmeste bibliotek stadig er åbent.

Lise Lotte Rahbek

Åh nej, nu falder jeg udenfor 'danskerne' igen. Jeg ser ingen af delene.
Man kan jo frygte at den danske inkvisition snart bliver en realitet, og alle vi som falder udenfor 'danskerne', som beskrevet i medierne, bliver smidt ud i Nordsøen af en kutteklædt skare af DF'ere og kulturnationalister, som har danskere under lup.

Marie Jensen, Flemming Berger, Lars Løfgren, Hans Larsen, Arne Lund, Jan Damskier, Eva Schwanenflügel og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar
Niels Duus Nielsen

Et godt eksempel på den populisme, som diskuteres andetsteds her i avisen.

"Danskerne", altså "os", nemlig det flertal som udgør "Folket", vil hellere se badehotellet, mens "de andre" er til sort nordisk, som derfor er "udansk", og de, som ikke gider Badehotellet, er derfor ikke en del af Folket. For rigtige danskere vil jo se Badehotellet.

Mikkel Kristensen, Flemming Berger, Arne Lund, Eva Schwanenflügel, Bjarne Bisgaard Jensen og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar
jan henrik wegener

Hvis der nu kom nogle elementer ind, der var i modstrid med det idylliske billede, ville da seerne mon falde fra? Ud fra et synpunkt om at der er en opgave i at vise forskellige sider af historien ville det vel være en gevinst at få enkelte "mørke" sider med. Ikke først og fremmest for "spændingens" eller "effektens" skyld, men fordi de var en stor del af "historien". Hvis den ellers ses som vedkommende.

Bjarne Bisgaard Jensen

Så tager vi lige endnu en omgang "dem" og "os". Bedrøveligt og faktisk ret så uinterressant for ikke at sige uopfindsomt

Randi Christiansen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Frede Jørgensen

Det forlyder at Lars Løkke faktisk har været på 'Badehotellet'
i en uge - gratis..

Anne Koed Westergaard, Lars Rasmussen, Mogens Holme, Benny Larsen, Britta Felsager, Jørn Andersen, Hans Larsen, Eva Schwanenflügel, Lise Lotte Rahbek og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Så bliver fru Andersen da nødt til at købe et par fadølsanlæg ;-)

Frede Jørgensen, Britta Felsager og Kim Houmøller anbefalede denne kommentar

Frede Jørgensen - Det er ikke helt ved siden af. I 80'eren havde Schlütter em birolle i en fjollefilm,der vist hed "Op på fars hat" eller "Binga-bango i Maribo". Sammen med den meget morsomme Jarl et-eller-andet. Så hvorfor skal den lille svindler så ikke tilbydes en rolle, som han har talent for: Værtshusgæsten, der får de andre til at betale for sig, og som kører med toget uden at betale.

Anne Koed Westergaard, Karsten Aaen, Mikkel Kristensen, Flemming Berger, Benny Larsen, Frede Jørgensen, Eva Schwanenflügel og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar

Det er nu altid så dejligt opløftende at læse alle de humørspredende, livsbekræftende kommentarer, som hver gang overbeviser mig om, at livet er værd at påskønne med et stilfærdigt smil.

Sikke noget værre noget. Bare nu ikke al det solskin og al den friske havluft og gode mad får pøblen til at gå hen og glemme, at Danmark er et trist, trøstesløst og underbelyst land, befolket af stressede og dysfunktionelle offentligt ansatte og sadistiske mordere i et 1:1 forhold. Råddenskaben lurer lige under velfærden, det må vi aldrig glemme. Ikke noget med at tro, at vi er noget.

Torben K L Jensen

I fremtiden vil det være afgørende for serier om de kan sælges (medfinansieres) til screeningstjenester som Netflix,HBO,Amazon eller hvad de ellers hedder. TDC og Viaplay droppede jo de planer. Hele den historie vil få indflydelse på forhandlingerne om DR´s fremtid som producent af serier de faktisk er blevet verdensberømte på. Jeg frygter det værste med den skide regering og dens støtteparti.

Bjarne Bisgaard Jensen, Eva Schwanenflügel, Britta Felsager og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar
Jens Thaarup Nyberg

" ... der er en særlig idyl knyttet til landskabet: »Den er på nogle måder patriotisk; Danmark bliver et fristed fra alt det onde, der foregår på det pågældende tidspunkt. Danmark bliver et sted, hvor der er fredeligt, og hvor man kan slippe væk fra ondskaben. Badehotellet sælger en nationalromantisk idé om det danske landskab.«"
med gullaschbaroner og tjenestefolk.

Eva Schwanenflügel

Maria Jensen,
Saga Norén og Lisbet Salander ankommer i fjerde afsnit til "Badehotellet" i en gammel hestevogn med Misse Møghe og Fru Fernando. De er på flugt fra Overlærer Andersen, der er blevet en zombie/seriemorder/kulturradikal galning i jagten på hævn over Misse, over at hun lod ham fryse ihjel på altanen.
Under dække har både Saga og Lisbet forklædt sig i blomstrende kjoler og lorgnetter for at mingle umistænkeligt med de andre gæster, og for at se endnu mere olme ud end sædvanligt, især hvergang de får øje på lille Lars i badedragt. De mistænker at han smugler underbukser, da det altid ser ud som om han har indtil flere voksenbleer på.
En aften går det helt galt, da Lisbet Salander og Saga Norén opdager, at lille Lars har spioneret på dem igennem et nøglehul, så de sætter strøm til en fadøl og forårsager et Frankenstein-monster in spe.
Det trækker op til et ordentligt uvejr, og tordenluften får dramaet op i højeste potens.
De flittige medarbejdere opdager overhovedet ikke, at deres lækre smørrebrød bliver inficeret med en hemmelig bakterie, undtagen en clairvoyant feriegæst.
Hun får posthum forbindelse til Harald Blåtand, men forstår desværre ikke kaudervælsk, som også Fru Andersen må sande, da døren pludselig går op og et pakkebud ankommer med malerier af Munchs "Skriget" udført på baggrund af Badehotellets sceneri.
Plottet intensiveres, da lille Lars og statsminister Stauning geråder i højlydt skænderi om hvem der får mest af kødranden.
Da Overlærer Andersen endeligt indtræder på scenen iført fez og badekåbe, skriger alle højlydt, da hans underbukser ikke skjuler klunkernes længde.
Lille Lars må undskylde i lange baner, da smugleriet har medført krympning af underhylerne.
Henholdsvis zombie-tilstanden, Frankenstein-moden samt det kulturradikale bliver ophævet ved en frisk klaver-antologi.
Og SÅ skal vi ha' noget mad !!
Undtagen Saga og Lisbet, der går op på værelset for at afprøve sengefjedrene ;-)

Anne Koed Westergaard, Niels Duus Nielsen, Bjarne Bisgaard Jensen, Arne Lund, Viggo Okholm, Lars Rasmussen, Torben K L Jensen, Flemming Berger, Maria Jensen, Peder Bahne og Frede Jørgensen anbefalede denne kommentar
Frede Jørgensen

Det lyder meget fint alt sammen, Eva - men jeg ville bare høre
om den gamle hestevogn pigerne ankommer i,
er det en 2 eller 4-spand ?

Lars Rasmussen, Torben K L Jensen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Altså Frede!
Hvordan kan du tillade dig at spørge mig på den måde! !
Jeg har jo ikke fået valgt en hat endnu, og selvom det er dig der skal spille Lisbet bør du ikke afsløre det endnu - SPOILER.
Mht til hestevognen skal vi have en bevilling fra lille Lars.

Niels Duus Nielsen, Torben K L Jensen og Frede Jørgensen anbefalede denne kommentar

Uhuuu Eva - Nordic Noir version II. Du skylder mig min nattesøvn og 3 måneders krisepsykologisk bistand :-)

Eva Schwanenflügel og Frede Jørgensen anbefalede denne kommentar

Du kunne i det mindste hjælpe mig af med billedet af lille Lars i alt alt for små underhylere. Pleaease

Anne Koed Westergaard og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Christian De Thurah

Den ene genre er vel ikke i sig selv værre eller bedre end den anden, og Nordic noir er ikke mere "virkelig" end folkekomedien. Begge genrer kan være udmærkede, hvis de er lavet godt, og det synes jeg, "Badehotellet" er.

Vivi Rindom, Eva Schwanenflügel og Randi Christiansen anbefalede denne kommentar

@ Arne Lund -
jeg tror, skuespillerne har en fest !
Her får de lov til at spille med de +20% - en svær genre som de alt for sjældent har mulighed for at prøve - noget der virkeligt kræver sin mand/kvinde , hvis det ikke skal kamme over.

@ Eva Schwanenflügel -
du har fremkaldt billeder på min nethinde, der nu står lige så skarpt som den aldrig indspillede scene med lærer Andersen på altanen. Især lille Lars i badedragt og voksenble må jeg nu arbejde ihærdigt på at slette igen - det kan du altså ikke være bekendt :-)

Torben K L Jensen

Eva - det er bare pragtfuldt som du på ægte norne-vis kan spinde en ende der rækker fra broen til vesterhavet - jeg er benovet.

Lars Rasmussen

Makværk

Pæredansk i Vælde er Mandagsunderholdningen.
Den er et Portræt af en Verden af i Gaar.
Og jeg ser den stadig ugentligt i Flimmerkassen,
som om den viser mig Ting, jeg reelt attraar.

Men min faktiske Lyst stilles i TV-Krimier
og i Syner af uægte Rædsel og Nød.
Jeg har længtes mod en færøsk eller islandsk Sweater
og mod nordic noir og raakold Massedød.

Jeg har længtes mod virkelig god public service
og mod et kvalificeret Fjernsynsprodukt,
men Alt, hvad jeg faar, er kun forne Tiders Phantasi,
som endnu altid allerede er opbrugt.

...

(Frit efter Tom Kristensen, Angst.)

Niels Duus Nielsen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Søren Kristensen

Se her er i modsætning til fx Broen noget man kan følge med til, en sammenhængende handling hvor man kan høre hvad de siger. Og så er farverne oven i købet pæne, for nu ikke at sige glade. Herligt. Det er lige før man bliver i godt humør bare af at kigge med. Lidt lige som glæden ved at spise lagkage, bare uden de mange kalorier. Serien sidder lige i klitlandskabet og den får fem stjerner.

Eva Schwanenflügel - Der er en fejl i dit manus. Lisbeth Salander er blevet boss i den lokale Saxo Bank filial. Lars Seier - bror til Pegidas Peter Seier - har opdaget hendes talenter. Når hun kan lænse mafiaen for 3 mia kr. og uden at det bliver opdaget, så må hun da lige være en, der passer ind i Saxo Bank.

Eva Schwanenflügel

Arne Lund,
Jeg tror du forveksler Lisbet Salander med hendes onde søster. Lisbet kunne ikke drømme om at arbejde for andre, slet ikke en fan af Ayn Rand :-)

Vivi Rindom, Frede Jørgensen og Torben K L Jensen anbefalede denne kommentar