Bedste Kvindelige Birolle
Pilen peger på Allison Janneys brillante præstation som skøjteløberen Tonya Hardings i sandhed frygtindgydende mor i det kulørte og underholdende skøjtedrama I, Tonya. Moren er et sarkastisk monster, men Janney formår alligevel at give hende en snert af menneskelighed – en lille snert.
Janney har allerede vundet flere af de store, toneangivende priser, og hendes eneste egentlige konkurrent i et felt, der også omfatter Octavia Spencer (The Shape of Water), Mary J. Blige (Mudbound) og Lesley Manville (Phantom Thread), synes at være Laurie Metcalfe som en anden og noget mindre monstrøs moderfigur i Greta Gerwigs dybt charmerende Lady Bird.
Lady Byrd er så at sige en kærlighedshistorie om en mor og hendes datter, og Metcalfe gør en både troværdig og rørende figur som moren, der ikke helt ved, hvordan hun skal gebærde sig over for sin humørsyge, identitetsforvirrede teenagedatter, spillet af Saoirse Ronan.
Hvem vinder: Allison Janney for ’I, Tonya’
Hvem bør vinde: Laurie Metcalfe for ’Lady Bird’
Bedste Mandlige Birolle
Igen er der tilsyneladende ingen tvivl: Sam Rockwell vinder for sin veloplagte præstation som racistisk og ikke videre begavet politimand i Martin McDonaghs sorthumoristiske drama Three Billboards Outside Ebbing, Missouri. Rockwell, der i mange år har været en af amerikansk films fineste karakterskuespillere, har, ligesom Allison Janney, vundet en række af sæsonens øvrige filmpriser. Og det ser ud til, at han har et solidt forspring i forhold til Willem Dafoe, der ellers har været kritikernes favorit for sin fine rolle i Sean Bakers humørfyldte, socialrealistiske drama The Florida Project.
I det kapløb spiller det også ind, at McDonaghs film har nået et meget større publikum end Bakers. De 7.000 medlemmer af Oscarakademiet har det med at stemme på de film, de har set og kan huske.
De øvrige nominerede i kategorien, Christopher Plummer (All the Money in the World), Woody Harrelson (også i Three Billboards Outside Ebbing, Missouri) og Richard Jenkins (The Shape of Water), må formentlig også i Oscarsammenhæng stille sig til tåls med biroller, selv om de alle gør det virkelig godt, især Plummer, der med meget kort varsel og under vanskelige vilkår erstattede en skandaleramt Kevin Spacey i Ridley Scotts kidnapningsdrama.
Hvem vinder: Sam Rockwell for ’Three Billboards Outside Ebbing, Missouri’
Hvem bør vinde: Sam Rockwell (men jeg bliver ikke sur, hvis Christopher Plummer vinder)
Bedste Kvindelige Hovedrolle
Frances McDormand, der er nomineret for Three Billboards Outside Ebbing, Missouri, har fejet samtlige konkurrenter af banen ved sæsonens tidligere prisuddelinger, og alt tyder på, at hun gør det samme ved Oscaruddelingen. Hun er formidabel og frygtløs i rollen som sorgramt, vred mor, der går i krig mod politiet, som endnu ikke har opklaret det brutale mord på hendes datter. Vinder hun, er det hendes anden Oscar – den første vandt hun for 19 år siden for Coen-brødrenes Fargo.
Og det er ikke, fordi de øvrige nominerede i kategorien, Sally Hawkins (The Shape of Water), Meryl Streep (The Post, i øvrigt hendes 21. Oscar-nominering), Saoirse Ronan (Lady Bird) og Margot Robbie (I, Tonya) gør det dårligt. Tværtimod. Det er et meget stærkt felt, og meget apropos spiller de stort set alle sammen kvinder, der må kæmpe for deres ret og plads i et mandsdomineret samfund.
Hvem vinder: Frances McDormand
Hvem bør vinde: Frances McDormand (men igen græder jeg ikke, hvis vidunderlige Sally Hawkins skulle løbe med statuetten)
Bedste Mandlige Hovedrolle
Der er saft og kraft i Gary Oldmans spil som Winston Churchill, nyslået premierminister, i Joe Wrights Darkest Hour, og det er netop den slags opsigtsvækkende præstationer – hvor en skuespiller forsvinder ind i en historisk figur – som Oscar-akademiet elsker. Oldman har tydeligvis også moret sig med at inkarnere den storrygende, højrøstede, buldrende og bragende politiker, der virker så frygtindgydende på sine omgivelser.
De øvrige, meget fortjente nominerede er: Daniel Day-Lewis for Paul Thomas Andersons stilfulde Phantom Thread, eftersigende skuespillerens sidste film. Denzel Washington for Dan Gilroys idealistiske Roman J. Israel, Esq., Timothée Chalamet for Lucca Guadagninos romantiske Call Me by Your Name og Daniel Kaluuya for Jordan Peeles overraskende Get Out. De er alle sammen mindre flamboyante end Oldman, hvilket nok også har en betydning i forhold til deres (manglende) Oscar-chancer. Desuden har den britiske skuespiller allerede vundet flere, store priser for sin rolle som Churchill, ikke mindst en Golden Globe og en BAFTA.
Hvem vinder: Gary Oldman
Hvem bør vinde: Gary Oldman
Bedste Instruktion og Bedste Film:
Guillermo del Toro har med The Shape of Water lavet en af sine bedste og smukkeste film, et renhjertet, humanistisk eventyr om en verden, USA i 1962, der er fuld af racisme, sexisme og homofobi, og som til forveksling minder om i dag – og om de individer, der forsøger at forandre tingenes sørgelige tilstand ved at gøre gode gerninger. Det er i dén grad en film til tiden, og den er tilmed så stilsikkert og elegant iscenesat – og fotograferet af danske Dan Laustsen – at den tillige bør indbringe del Toro en Oscar for instruktion. I alt er den nomineret til hele 13 Oscars.
Det er i den forbindelse bemærkelsesværdigt, at stort set alle ni film, der er nomineret som Bedste Film, på en eller anden måde forholder sig til de store problemer, som verden og ikke mindst USA kæmper med lige nu: intolerance, fremmedfrygt, chauvinisme af forskellig slags og overgreb på ytringsfriheden. Det gælder Steven Spielbergs The Post, Martin McDonaghs Three Billboards Outside Ebbing, Missouri, Jordan Peeles Get Out, Christopher Nolans Dunkirk og Joe Wrights Darkest Hour.
Også Paul Thomas Andersons Phantom Thread, Greta Gerwigs Lady Bird og Lucca Guadagninos Call Me by Your Name, der ikke direkte er politiske, handler om mennesker og kærlighed og forsøget på at navigere i et samfund, hvor man ikke nødvendigvis føler sig hjemme. Spændende outsidere i både film- og instruktørfeltet er Gerwig og McDonagh, fordi de begge fortæller om stærke kvinder – og Gerwig er kun den femte kvinde til at blive instruktørnomineret. Men det er The Shape of Water og Guillermo del Toro, der er storfavorit, både fordi det er en film, de fleste elsker, og fordi den og han allerede har vundet flere store priser.
Hvem vinder: Guillermo del Toro og ’The Shape of Water’
Hvem bør vinde: Guillermo del Toro og ’The Shape of Water’
De danske chancer
Ser man på det med danske briller, er der fire muligheder for en Oscar i år. Filmfotografen Dan Laustsen kan vinde for sine skønne billeder til The Shape of Water, selv om det formentlig er Roger Deakins, der er favorit til at vinde i dén kategori for Blade Runner 2049. I dokumentarfilmkategorien knytter der sig forhåbninger til både De sidste mænd i Aleppo, der er en dansk produktion, og Strong Island, der blandt andet er blevet til for danske penge.
Der er også danske penge og danske skuespillere i Ruben Östlunds satiriske The Square, der er nomineret som Bedste Udenlandske Film. Og filmen er bestemt en af favoritterne, ikke mindst fordi den er god, vil publikum noget og har en Guldpalme med i bagagen. Den mest sandsynlige vinder synes dog i den forbindelse at være den chilenske transfortælling, En fantastisk kvinde. Det er den film, som de fleste kritikere og Oscareksperter taler om lige nu, og vinderen i Bedste Udenlandske Film-kategorien er som oftest den film, som får mest opmærksomhed.
Akademimedlemmerne ser ikke alle de nominerede, udenlandske film – hvis de overhovedet ser nogen – og det kan godt blive et problem for The Square, der ikke er lige så nem (eller kort) at gå til som En fantastisk kvinde. Endelig er En fantastisk kvinde endnu en betimelig film med sin historie om en transkvinde, der må slås for accept.
Oscaruddelingen foregår på søndag den 4. marts – natten til mandag, dansk tid – og sendes direkte på TV 2.
Se alle de nominerede på oscars.org
@Christian Monggaard
Jeg indrømmer blankt, at den kører fuld morfar, når jeg i "Darkest Hour" ser Lily James i rollen som Churchill's sekretær - og sikke dog en formidabel Clemmie Churchill har fået i filmen med Kristin Scott Thomas.
Lige siden "Tilfældige hjerter" har jeg været ret optaget af Kristin Scott Thomas -
og det uden al morfar-halløjet.
Fair nok. Det er også en god film. Oldman er fremragende.