Læsetid: 3 min.

Niels Barfoed til Curling-debutanterne: Blæs på den svære toer og lav endnu en etter

En lille situationsrapport fra Nervesanatorium Danmark eller elegien om den svære toer. Verden er for stor og for vigtig til at blive reduceret til et beskyttet værksted
Knud Romer modtager debutantprisen i 2006.

Knud Romer modtager debutantprisen i 2006.

Khan Tariq Mikkel

20. april 2018

Sommetider tror jeg, det er et stort nervesanatorium, jeg er havnet i, jeg mener Danmark.

Allerede når jeg stiller skarpt på, hvad der rører sig i den aktuelle litteraturdebat, er det ikke til at komme udenom. Yngre danske forfatteres situation har i længere tid givet anledning til stor offentlig bekymring, bred pressedækning, bl.a. bragte tv-programmet Gejst i marts en lang følsom reportage om den unge Morten Pape, der debuterede med romanen Planen, og nu gik til behandling på sit forlag.

Er De parat til, at jeg løfter sløret?

Nej nej, det handler ikke om sult, censur og anden forfølgelse.

Litteraturdebatten vender og drejer spørgsmålet om »toeren«, »den vanskelige toer«. Forstår De?

Det handler med andre ord ikke om forsømmelse – tværtimod!

Altså: Hvis jeg har skrevet en bog, hvordan skal jeg så nogensinde få skrevet en til? Det er bekymringen. Eller lad os sige: De har debuteret med f.eks. en større subsidær mindre digtsamling. Den er blevet nydeligt og måske ligefrem indviklet anmeldt. Så kan det ikke blive bedre.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu