Læsetid: 4 min.

Russisk teater lever af klassikerne – med tyranner som yndlingsemne

I nutidens Rusland dyrkes teaterklassikere med opsætninger, der bliver på repertoiret i årevis. Men også med nye skandaleforestillinger, der kæmper med censuren
På den mere radikale politiske teaterscene må den mest omtalte instruktør være den autodidakte Kirill Serebrennikov.

På den mere radikale politiske teaterscene må den mest omtalte instruktør være den autodidakte Kirill Serebrennikov.

Valery Sharifulin

13. april 2018

Intet andet sted i verden fylder romaner så meget på teaterscenen som i Rusland. Traditionen med at iscenesætte store episke romaner på scenen går tilbage til 1800-tallet. Traditionen trækker ofte på den russiske litteraturs egne store 1800-tals romaner, der med deres kolossale klassikerstatus og udbredelse i befolkningen indtager en usædvanlig position. I Rusland er det hovedsageligt Fjodor Dostojevskijs romaner og noveller, man kan opleve på de skrå brædder.

Den mest centrale person på et russisk teater er typisk teatrets chefinstruktør. Denne toneangivende skikkelse står ofte også bag en stribe af teatrets forestillinger, og forestillingerne indgår typisk i et repertoire, som man vedligeholder over mange år. Forestillingerne spiller altså ikke bare nogle få uger, men tværtimod gennem flere år eller årtier.

Teaterinstruktøren Valerij Fokin er et stærkt eksempel på en markant og indflydelsesrig teaterinstruktør. Han er født i 1946 og uddannet på Sjtjukinskolen ved Vakhtangovteatret i Moskva.

Han var i nogle år i 1980’erne leder af Jermolova-teatret i Moskva, hvor han bl.a. iscenesatte flere af samtidens store dramatikere såsom Mikhail Rosjtjin, Aleksandr Vampilov og Viktor Rozov. Han medvirkede til at rehabilitere en af det russiske teaters mest prominente skikkelser, nemlig teaterpraktikeren Vsevolod Meyerhold, som blev henrettet af Stalins hemmelige politi – officielt i 1940 – og som siden var bortretoucheret fra teatrets officielle historie i flere årtier. Meyerhold udviklede sit såkaldt ’biomekaniske træningssystem’, som gjorde det muligt for skuespilleren at slippe fri af den naturalistiske spillestil og i højere grad dyrke sit kropslige følelsesudtryk.

Byens skønhed i teatret

Valerij Fokin er stærkt præget af sine studieophold hos den polske teatermand Jerzy Grotowski (1933-99), lige som Odin Teatret i Holstebros leder, Eugenio Barba, er det. Da Valerij Fokin overtog ledelsen af Aleksandrinskij-teatret i Skt. Petersborg op til byens 300-årsjubilæum i 2003, fik han med russisk ekspresfart istandsat den kæmpestore teaterbygning af Rossi i nyklassicistisk stil. Han iscenesatte her også russiske klassikere som en hyldest til Meyerholds formsprog, som blev udviklet i 1910’erne, da han også var tilknyttet Aleksandrinskij-teatret. Det gjaldt bl.a. berømte værker som Lermontovs Maskerade og Gogols Revisoren.

Dostojevskijs fabelagtige kortere romaner så som Dobbeltgængeren og Spilleren indgår også i Fokins perlerække af forestillinger. Her er det teatrale sprog så fantastisk, at man sidder ude på kanten af stolen for at få det hele med. Forestillingerne inddrager Skt. Petersborgs skønhed som en del af en kollektiv bevidsthed med raffinerede scenebilleder, der poetisk indrammer handlingen og skuespillernes spil på en for publikum genkendelig måde.

Dostojevskijs Forbrydelse og straf indgår naturligvis også i Aleksandrinskij-teatrets repertoire; nu i en opsætning af den ukrainsk-ungarske iscenesætter, Attila Vidnyánszky (f. 1964).

Valerij Fokin vakte for nylig opsigt, da han ved et pressemøde forud for ensemblets turné i Sibirien fortalte, at han nu har prøver på en forestilling om diktatoren Josef Stalin som ung. Som Fokin udtrykte det:

»Stalin fik udmærkelser i alt, læste græsk og kendte klassikerne. Og så opstår der alligevel en monsterkarakter, der får Richard III til at ligne en skoledreng.« 

Med andre ord undersøger Fokin temaer som dannelse og perfektionisme i et perspektiv, der får det til at løbe én koldt ned ad ryggen.

I husarrest

På den mere radikale politiske teaterscene må den mest omtalte instruktør være den autodidakte Kirill Serebrennikov (f. 1969). En af hans ’fejl’ var angiveligt at provokere med religiøst følsomme emner med sin opsætning af Wagner-operaen Tannhäuser på teatret i Novosibirsk i 2016. I sommeren 2017 blev hans iscenesættelse af Yuri Possokhovs ballet Nurejev standset inden premieren på Bolsjoj Teatret i Moskva. Kirill Serebrennikov selv blev sat i husarrest, officielt anklaget for misbrug af statsmidler til en opsætning af Shakespeares En skærsommernatsdrøm.

I december 2017 fik Nurejev omsider premiere, til trods for at forestillingen anses for at være en skandale, fordi balletten portrætterer en homoseksuel balletstjerne, som hoppede af til Vesten og senere døde af aids i 1992. Den slags temaer er politisk følsomme i nutidens Rusland.

Teaterinstruktøren Anatolij Vasiljev (f. 1942) var en af de første til i 1980’erne at give Rusland et neo-avantgardeteater, der tog såvel klassikere som nye værker og et enormt analytisk forskningsforarbejde med sig over i en etisk undersøgelse af teaterkunsten. Dertil han han undervist flere af tidens yngre instruktører. Anatolij Vasiljev havde i en årrække sit eget studio og sit eget store teater i en ombygget biograf i Moskva, men han har nu efterhånden i en del år arbejdet i udlandet. Han er professor i Lyon og har pædagogisk virksomhed bl.a. i Venedig. Han har også flere gange iscenesat på Frankrigs ældste nationalscene La Comédie Française. Men hans teater i Moskva fortsætter, her indgår Igor Jatsko i den kunstneriske ledelse. I et repertoire med mange klassikere. Naturligvis.

Annelis Kuhlmann er lektor ved dramaturgi, Aarhus Universitet

Serie

Det skønne Rusland

Information tilbyder i den kommende tid den definitive indføring i russisk kultur. Vi præsenterer hver uge de vigtigste komponister, filminstruktører, digtere, romanforfattere, videnskabsfolk, skakspillere og scenekunstnere fra landets rige historie og med et kig på i dag.

Seneste artikler

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu