Klumme
Læsetid: 2 min.

Anne Glad laver god litteraturradio

Bogselskabet på P4 er et glimrende eksempel på god litteraturformidling på DR. Anne Glad har viden om litteratur og tør vende tilbage til kilderne, og dér hvor litteraturen rent faktisk skabes fra, og det er næsten altid interessant for andre at høre på
Bogselskabet på P4 er et glimrende eksempel på god litteraturformidling på DR. Anne Glad har viden om litteratur og tør vende tilbage til kilderne, og dér hvor litteraturen rent faktisk skabes fra, og det er næsten altid interessant for andre at høre på

Ritzau Scanpix

Kultur
11. maj 2018

Jeg kan indimellem være hård i min dom over DR’s forskellige forsøg på at lave litteraturprogrammer. Det kan synes urimeligt, men det er svært at mobilisere nogen særlig begejstring, når man ser på, hvordan DR tænker litteraturformidling anno 2018. Flemming Møldrups tandløse program Vild med bøger var efter lidt af en ørkenvandring et nyt højdepunkt i den forfaldshistorie, og Mick Øgendahls nye program De store forfattere, der havde premiere i onsdags på DR1, må lige vente en omgang, til det har fundet sin form, inden det møder sin dom. Dog hudflettes omstændighederne omkring programmerne andetsteds i dagens avis.

Derfor er det skønt at opdage, at der i det små faktisk findes et glimrende eksempel på god litteraturformidling på DR, nemlig Anne Glads program Bogselskabet på P4. Man kender sikkert primært Anne Glad som den ene livsstilsekspert i programmet Kender du typen?, men Anne Glad har en baggrund som kandidat i nordiske sprog og har en viden om litteratur, som gør hende egnet som vært.

I de udsendelser, jeg har lyttet til, kan man alene på tilgangen til de interviewede forfattere og spørgsmålene mærke, at hun ved, hvad hun taler om. Og det gør pokker til forskel, når man samtidig tænker på, at DR’s ideologi p.t. er, at den vært, der formidler litteratur for danskerne ikke må være fagligt funderet, men derimod skal være, som folk er flest og altså ikke må have et overskud af viden og indsigt at dele ud af. Det er helt sikkert en taberideologi.

Udsendelsen med Helle Helle den 27. april er i den sammenhæng eksemplarisk. Nok er Anne Glad også styret af de rigide koncepter, der lægges ned over et hvilket som helst DR-program, men inden for dem formår hun at tale om litteratur på en indbydende og lærerig måde. Hun kan spørge om en enkelt sætning og kan være med til at udfolde det verdenssyn, der kan ligge i at dvæle ved teksten.

Og hun kan, uden at det bliver kedeligt teknisk, tale med om komposition, om sætninger, der bremser op, om at have lært at skrive sætninger ved igennem mange år at have lavet radio og om, at et komma kan være lige så vigtig som et klip i en radiomontage. Hemmeligheden er, tror jeg, at Anne Glad tør vende tilbage til kilderne, og dér hvor litteraturen rent faktisk skabes fra, og det er næsten altid interessant for andre at høre på.

 

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her