Interview
Læsetid: 3 min.

30-årige Gustav Möller presser de etablerede kræfter i den danske filmbranche

En ung generation af instruktører, manuskriptforfattere og producere er ved at erobre dansk film og revitalisere en kreativt og økonomisk trængt branche. Lina Flint, der har produceret Gustav Möllers premiereaktuelle ’Den skyldige’, står bag talentudviklingskollektivet Spring, som forsøger at lave film på en ny måde
Kultur
14. juni 2018

»Vi har et ansvar for at gøre tingene på en anden måde, så vi kan bidrage med noget nyt til filmmediet.«

Det siger den 30-årige producer Lina Flint, der er aktuel med instruktør Gustav Möllers spændingsfilm, Den skyldige. Hun er også kvinden bag Spring, et talentudviklingskollektiv, der holder til hos Nordisk Film, og som hun tog initiativ til, da hun for tre år siden forlod Den Danske Filmskole.

Det var svært at få lov til at debutere med en spillefilm i en økonomisk trængt og nervøs filmbranche, og i stedet for at sætte sig ned og vente på bedre tider besluttede hun sig for at gøre noget ved det.

»Jeg havde lyst til at skabe et rum, hvor det alligevel kunne lade sig gøre. Jeg føler et stort ansvar for at følge dem, jeg laver film sammen med, ud i verden og skabe de bedste vilkår for dem. Spring-initiativet var en reaktion på tanken om, at vi ikke kunne få lov til at debutere, og at der ikke var plads til nye stemmer.«

En flad struktur

Lina Flint mener, at den danske filmbranche har et ansvar for at udvikle talenter, og hun gik til Nordisk Film med ideen om Spring. Det skulle være en selvstændig afdeling dedikeret til talentudvikling og eksperimenter med filmsproget, sagde hun til selskabet. Samtidig skulle de give Spring total kunstnerisk frihed og ikke forvente at tjene penge på det.

Det er store krav, men Nordisk Film sagde ja til at stille penge og plads til rådighed for Spring, som ud over Lina Flint bestod af instruktørerne Gustav Möller, Thomas Daneskov og William Reynish og manuskriptforfatteren Emil Nygaard Albertsen. Siden har Spring blandt andet lavet en tv-serie, Joe Tech, og altså Den skyldige. Flere mennesker er kommet til, og flere film er under udvikling.

»Jeg ville gerne lave et sted, der havde indholdet og den gode historie for øje,« siger hun.

»Det handler om at fokusere på talentet og på den trygge udviklingsproces og på at være sammen om det. Det har en stor kreativ værdi. Vi har en flad struktur, alle er involveret i alt. Det er vigtigt for mig, at det ikke er pengene mod kunsten. Samtidig har mit succeskriterium været at blande så få mennesker udefra ind i processen som muligt.«

Det gælder også Den skyldige, der er finansieret af talentudviklingspuljen New Danish Screen – den har kostet ca. 5,2 mio. kroner, hvilket er 10-15 mio. mindre end en gennemsnitlig dansk spillefilm – og allerede inden sin danske premiere er solgt til 90 lande.

»Vi har holdt Nordisk Film på afstand. Vi har holdt distributionen og salgsagenter på afstand, fordi det var vigtigt, at vi bare koncentrerede os om at lave den bedst mulige film. Det var først, da vi havde en færdig film, at vi begyndte at tale med folk om den.«

En ny generation

Samtidig med at Lina Flint tog initiativet til Spring, lancerede Det Danske Filminstitut en lavbudgetpulje, som netop var møntet på unge, uprøvede instruktører og filmiske eksperimenter. Mange etablerede filminstruktører – Susanne Bier, Per Fly, Ole Christian Madsen, Michael Noer, Tobias Lindholm, Thomas Vinterberg, Nikolaj Arcel, Martin Zandvliet – var desuden taget til udlandet for at lave film, og der var nu plads til nye talenter.

Det har i de seneste to-tre år resulteret i en række spændende film – Shelley, Vinterbrødre, Charmøren, Team Hurricane, En frygtelig kvinde, Underverden – som langtfra alle har tjent sig ind, men som i dén grad har revitaliseret dansk film kreativt og kunstnerisk og bragt en ny generation af instruktører, manuskriptforfattere og producere på banen.

Og der er tale om en generation, som ikke kender til de fede dage i dansk film, hvor det gik bedre i biograferne, og hjemmevideo- og dvd-salg udgjorde en stor del af branchens indtjening.

»Vi er lykkeligt uvidende om, hvordan tingene var engang,« siger Lina Flint.

»Det er en generation, der tænker: ’Det kan godt lade sig gøre. Se nogle vilde ting, man kan lave, hvis man gør det på en anden måde.’ Der er så mange spændende ting på vej. Der er megameget plads til at eksperimentere. Der er en fandenivoldsk energi.

Jeg undrer mig over, at alle danske film stort set koster det samme og ligner hinanden. Vi er født ind i en tid, hvor vi ikke er bange for andre distributionsformer, og jeg håber, at vi kan være med til at presse de mere etablerede kræfter.«

’Den skyldige’ har premiere i dag

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her