Læsetid: 12 min.

En bogsæson med adskillige højdepunkter, men også med forventninger, som slog om i skuffelser

Et blik tilbage på tolv af årets bøger viser, at kritikerne for let lod sig afvæbne af hype og af den forhåndsforventning, der kan være til bestemte bøger. Erik Skyum-Nielsen kigger kritisk tilbage på forårets vigtigste litterære udgivelser
Et blik tilbage på tolv af årets bøger viser, at kritikerne for let lod sig afvæbne af hype og af den forhåndsforventning der kan være til bestemte bøger

Mikkel Lock Svendborg

8. juni 2018

Om den måske sidste udgivelse i den forårssæson, som ak, lige straks er forbi – Knud Romers anden roman – ved jeg indtil videre kun, at det, at den overhovedet blev skrevet, må betragtes som en verdenssensation. Men mens jeg venter på at tage stilling til, om bogen mon også er værd at læse, skal der her kigges tilbage på et dusin andre titler og forsøgsvis stilles skarpt på to forhold.

For det første det fænomen, at en bogs styrke kan være så stor i henseende til stof eller æstetisk form, at værket på forhånd ligesom afvæbner kritikken, reducerer den til referat plus benovet positiv smagsdom. For det andet det problem, at mange udgivelser nu om dage hypes i en sådan grad, at eventuelle kritiske forbehold nærmest fornemmes som helligbrøde. Lad os tage fænomenet æstetisk styrke efterhånden og problemet umådeholden forhåndsreklame først.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Jørn Andersen
  • Ejvind Larsen
Jørn Andersen og Ejvind Larsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Kære Erik Skyum-Nielsen
Det siges at tak er kun et fattigt ord
Her er det et rigt ord
Din artikel kommer jeg til at læse mange gange
Den er erkendelsesskabende og særdeles anvendelig især for en forfatter
for hvem det skabende arbejde er alfa og omega

venlig hilsen niels roed

Bjarne Toft Sørensen

Kommentar til: ”Bevægelsen ud i rummet skal formentlig illustrere samtidigheden og ligeværdigheden af det individuelle, det samfundsmæssige og det kosmiske niveau samt betimeligheden af posthuman tænkning”.

Det er fint, hvis forfattere i deres værker beskæftiger sig med livsfilosofi, civilisationskritik og kritik af specifikke samfundsfænomener, hvor de samtidig mestrer kombinationen af æstetisk tilfredsstillende og intellektuelt komplekse fremstillinger.

Hvis det i stedet udarter til essayistisk erklæringsstil og statements på gymnasialt niveau, skulle de hellere overlade den slags betragtninger til filosofferne, sociologerne og statskundskabsfolkene, der mestrer den slags på et helt andet niveau.

Bjarne Toft Sørensen

En kommentar til: "----overgearede ophobninger af smartassede referencer fra værket ud i alskens masseprodukter skønlitteraturens kapitulation til populærkulturen. Bogen bliver et monument over åndens aktuelle afmagt i forhold til underholdningsindustrien".

Er det citerede ikke en typisk tendes i mange af tidens hypede værker? Forlagenes marketingafdelinger kan vel være tilfredse, ligesom landets undervisere i dansk på gymnasialt niveau kan være lettede over, at de kan finde litteratur i tiden, der kan vække genklang hos deres elever.