Læsetid: 15 min.

Heksen er en heltinde i vor #MeToo tidsalder

Heksefiguren har igennem århundreder fungeret som en karikeret arketype, man har brugt til at fastholde kvinden i den position, man – mænd – anså for mest formålstjenstlig: Et børneædende seksuelt kaotisk væsen. Men nu har tiden ændret sig. Og med #MeToo vokser en ny og positiv heksefigur ud af flammerne
Robert Mueller (1815-1854)

Robert Mueller (1815-1854)

Ritzau Scanpix

22. juni 2018

Luk øjnene, tænk på en heks, svar ærligt: Hvordan ser heksen ud? Hvad er det første billede, der falder dig ind?

Er heksen – som i filmen The Witch fra 2015 – en uimodståelig kvinde med mørke lokker, der afliver spædbørn og ved midnatstide åbner sit skød for Djævlen? Eller er heksen mere upåfaldende, lever hun iblandt os som en køn blondine, ja endda som en hidsig husmor fanget i forstadslivet som i den populære amerikanske tv-serie Bewitched (1964–72)? Ligner heksen Danmarks autentiske nationalheks nummer et, Dannie Druehyld – en økologisk naturtilbeder, som med spids hat laver urteafkog i Rold Skov? Eller er hun ligesom i eventyrene: en gammel, krumrygget og hæslig kvinde med en vorte på næsen, der flyver gnæggende rundt på sin kost?

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Alvin Jensen
  • Kurt Nielsen
  • Eva Schwanenflügel
Alvin Jensen, Kurt Nielsen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne artikel

Kommentarer

Nike Forsander Lorentsen

Ack ja, Hekserne begynte i og med kvindebevægelsen på 1970 at få sin renæssance og Erica Jong's WITCHES blev udgivet af Granada Publishing 1981. Og Simone De Beauvoir har nævnet hekser på denne sympatiske måde. Citat: " Women have been burnt as witches simply because they were beautiful".

Henrik L Nielsen, Alvin Jensen, Torben K L Jensen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

"Women have beed burnt as witches simply because they were beautiful".
Man kunne saa tilfoeje, at de er blevet kraevet tildaekket for ikke at distrahere.

Peter Jensen

Hekseforføgelsen i dansk og protestantisk tradition, havde sin baggrund i den opfattelse, at heksen var djævelens redskab blandt menneskene. Hvis Metoo i en dansk kontekst, på nogen som helst måde skal idealiseres i relation til traditionel opfattelse af hekse, må det vel også, i et eller andet omfang, medføre en form for tilslutning til djævelens gerninger. Et meget interessant perspektiv!

Britta Hansen

Heldigvis, vil jeg sige, blev hekseforbrændingen i år stort set aflyst i Danmark. Åbenbart er effekten af klimaforandringerne indtrådt hurtigere end en ny bevidsthed.

For hvem kan da forbrænde en symbolsk heks, uden i det mindste at gøre opmærksom på, hvad det virkelig handler om? Jeg vover at påstå, at børn (og dermed senere voksne) oplever det udelukkende som en tradition og en form for ritual uden overhovedet at skænke det en dybere tanke. Jeg (der ikke engang er opvokset med denne tradition) gjorde ikke engang, indtil jeg så nogle plakater for år tilbage, der protesterede imod denne praksis! Jeg havde ganske enkelt taget denne tradition for givet, uden at tænke nærmere over den.

Selv om Nanna Goul her giver en meget fin og indlysende forklaring på den dybere betydning af heksenes betydning, så stiller jeg spørgsmålet: hvad med de mandelige hekse? I den tyske Wiki læser jeg under 'Hexenverfolgung':

"I Centraleuropa udgjorde kvinder størstedelen af ofrene (ca. tre fjerdedele af ofrene i Centraleuropa), og det var samtidig hovedsagelig kvinder, der meldte andre for hekseri og som hekser. I Nordeuropa var mændene mere berørte. Der er ingen klar sammenhæng mellem konfessionsrelaterede tilhørsforhold og heksejagt."

Hvor står disse mandlige ofre for hekseforfølgelsen og -forbrændinger så i forhold til eventyrene og i historien?