Læsetid: 9 min.

Madeleine Albright: »Trump er langsomt i gang med at splitte vores demokrati ad«

Madeleine Albright, USA’s udenrigsminister fra 1997 til 2001, advarer i sin nye bog ’Fascisme – en advarsel’ om, at fascismen kan vise sit ansigt i selv stærke demokratier som USA’s. I et interview med Information uddyber hun, hvordan Trump tager afgørende skridt hen imod at afvikle demokratiet
Madeleine Albright, USA’s udenrigsminister fra 1997 til 2001, advarer i sin nye bog ’Fascisme – en advarsel’ om, at fascismen kan vise sit ansigt i selv stærke demokratier som USA’s. I et interview med Information uddyber hun, hvordan Trump tager afgørende skridt hen imod at afvikle demokratiet

Brendan Hoffman

15. juni 2018

Fascisme er blevet et begreb, vi bruger om alle, vi er uenige med. Som når en teenager kalder sine forældre for fascister, fordi vedkommende ikke får lov til at blive længe ude, eller når vi i flæng affejer vores politiske modstandere ved at råbe »fascister!« efter dem. Ordet mister sin kraft, når vi pr. refleks bruger det til at give luft for vores frustration. Men vi kommer ikke uden om det. I dag er vi nødt til at tale om fascisme.

Det er budskabet i bogen Fascisme – en advarsel skrevet af tidligere udenrigsminister i USA, Madeleine Albright. Bogen er en personlig beretning om fascismen i det 20. århundrede og en beskrivelse af, hvordan den stadig præger verden. 

»Hello, Madeleine Albright her,« lyder en frisk og veloplagt stemme, der ikke afslører, at kvinden i den anden ende af telefonforbindelsen er 81 år gammel.

Information har ringet til den tidligere udenrigsminister, der tjente USA under Bill Clinton fra 1997 til 2001, for at spørge, hvorfor vi skal tale om fascisme så langt ind i det 21. århundrede. Svaret ligger i hendes bogtitel. Forrige århundredes fascisme er en advarsel til os i dag.

»Jeg håber, at jeg kan få folk til at indse, at vi er ved at tage nogle meget afgørende skridt hen imod et antidemokratisk USA,« siger hun.

Fascisme tæt på

Det lå ikke ligefrem i kortene, at Madeleine Albright skulle blive USA’s første kvindelige udenrigsminister. Den 81-årige kvinde er født i Tjekkoslovakiet i en jødisk familie i 1937. Inden hun havde lært at gå, gjorde tyskerne deres indtog i landet, og familien måtte flygte til London. Flere af hendes familiemedlemmer blev dræbt i Holocaust, mens hun gennemlevede Anden Verdenskrig fra familiens eksil i London-bydelen Notting Hill.

Da krigen sluttede, steg hun om bord på et britisk bombefly og fløj tilbage til Tjekkoslovakiet. Men her blev hun ikke længe, for snart kom kommunisterne til magten i Tjekkiet og tvang hendes familie til at forlade landet og søge politisk asyl i USA. For anden gang flygtede hun fra fascismen.

Madeleine Albright tror på demokratiet.

»Diktatorer dør. Friheden vil aldrig forgå,« skriver hun i sin bog med henvisning til Charlie Chaplins spillefilm Diktatoren fra 1940.

Og ganske rigtigt: For 75 år siden begik Adolf Hitler, en af verdens værste diktatorer, selvmord. Hans lig blev overhældt med benzin og brændt. Samme år blev Italiens leder, Benito Mussolini, henrettet, hængt op og vendt på hovedet til skue for folket.

44 år senere, da Berlin-muren faldt, var Albright mere optimistisk end nogensinde før. Polen og Ungarn havde fået demokrati. Tidligere sovjetrepublikker blev frie, og Europa forandrede sig og blev forenet.

Men i dag er det ifølge Albright »et åbent spørgsmål, hvad der blev af den vision«. Europa er splittet, og valget af Donald Trump svarer til at rive plasteret af og pille i sårskorpen, siger Madeleine Albright. I ord og handling er USA’s nuværende præsident den mest udemokratiske i USA’s historie, lyder det fra den tidligere udenrigsminister – der støttede demokraternes præsidentkandidat, Hillary Clinton.

»Vi skal være meget bekymrede. Og jeg er især bekymret for dem, der siger, at man ikke skal være bekymret, og at det går væk af sig selv. Hvis vi ser tilbage i historien, så er pointen, at det gør det ikke.«

– Hvad er det, vi kan lære om vores samfund i dag, ved at se tilbage?

»Det vigtigste, vi kan lære, er, at fascismen var et resultat af meget stor splittelse i vores samfund. I Italien kom en meget stærk og demagogisk leder i spil (Mussolini, red.), der i stedet for at forsøge at fjerne splittelsen, gjorde den værre,« siger hun.

Populismeforskere har ellers forsøgt at mane frygten for fascisme i jorden, når vi har ladet os ryste af højrepopulisternes fremfærd i Europa og USA. Roger Griffin, professor ved Oxford Universitet, har blandt andet sagt i nærværende avis, at det er en »joke« at sammenligne Europas krise i dag med datidens kriser, hvorfor der blandt andet ikke er grobund for fascisme.

Men det er netop, hvad Madeleine Albright insisterer på at gøre. For 100 år siden spredte nationalismen sig, angsten for fremtiden var stor, og der var en splittelse i befolkningen mellem dem, der »havde« og dem, der »ikke havde«.

»Vi bliver nødt til at anerkende, at der er folk inden for og uden for det politiske system i dag, som ønsker at skabe endnu mere splittelse, end der allerede er,« siger Madeleine Albright.

Udhuler demokratiet indefra

Fascismens tentakler trænger ind i et demokrati via karismatiske ledere. De lokker med fornyelse og lover at genvinde det frastjålne, skriver Madeleine Albright i sin bog. Hitler brugte simple ord og spredte »kolossale usandheder«, men han sagde, hvad folket ville høre. Han var en vred mand til en vred tid.

I dag er nationalismen i fremgang både i Europa og i USA. Der bliver talt om mure mellem lande frem for åbne grænser, protektionisme frem for internationalt samarbejde. I Europa lukker landene sig om sig selv i værn mod flygtninge og migranter. I USA siger Donald Trump »America first«, mens han trækker landet ud af den ene multinationale aftale efter den anden.

Nationalismen er ifølge Albright ikke et problem i sig selv. Fascismen kommer først ind i billedet, når nationalismen bliver til had, vrede og aggression mod andre, skriver hun. Derfor bekymrer Donald Trump hende.

»Trump skaber splittelse, han siger ’dræn sumpen’ og insisterer på, at der er forfærdelige mennesker i regeringen og i medierne, imens han bliver ved med at sige, at hans side har ret, mens de andre ikke engang har ret til at udtale sig.

– Donald Trump har ikke talt om en revolution, som nogle vil sige, er forudsætningen for at være fascist, og han er valgt på demokratisk vis. Er det ikke for langt at gå at trække paralleller mellem ham og tidligere fascistiske ledere?

»En vigtig pointe i min bog er, at Mussolini og Hitler ikke kom til magten gennem en revolution. De kom til magten på demokratisk vis. Og de andre ledere, jeg bruger som eksempler i min bog – i Ungarn, Tyrkiet, Filippinerne, Venezuela – blev alle sammen demokratisk valgt. De eneste, der havde en revolution, var kommunisterne. Så det er ikke revolutionen, der afgør, om man er fascist.«

I bogen citerer Madeleine Albright Mussolini, der på et tidspunkt sagde, at hvis man plukker kyllingen én fjer ad gangen, så vil folk ikke opdage det. Forstået på den måde, at hvis man langsomt modarbejder demokratiet indefra, så afvikles det, og inden befolkningen ved af det, sidder den tilbage med en afpillet kylling: fascismen. Det er netop, hvad Donald Trump er i færd med at gøre, mener den tidligere udenrigsminister.

– Hvor mange fjer har Donald Trump plukket på sin kylling?

»Der er plukket en del fjer, hvis jeg skal være helt ærlig,« siger Madeleine Albright. Så begynder hun at remse op:

»Han har angrebet pressen for at være folkets fjende; rullet sin propagandamaskine ud for at skyde hadske budskaber afsted mod andre; gjort det klart, at han ikke respekterer demokratiske institutioner; kalder retsvæsenet ’til grin’; truer med at fængsle sine politiske modstandere; handler, som om han er over loven; og overdriver splittelsen i stedet for at finde fælles fodslag,« siger hun.

Madeleine Albright insisterer flere gange under interviewet på, at hun er optimist. Efter en kort pause indskyder hun:

»Men han har endnu ikke brugt vold. Ultimativt er en fascistisk leder en, der vil bruge ethvert middel til at fastholde eller få magten. Derfor vil jeg ikke kalde Trump fascist.«

Blå bog: Madeleine Albright

  • Madeleine Albright er født den 15. maj 1937 i Tjekkoslovakiet. Hun fik politisk asyl i USA i 1948. Hun var USA's FN-ambassadør i 1993 og USA's udenrigsminister fra 1997 til 2001.
  • Hun har skrevet flere bøger udover ’Fascisme - en advarsel’ heriblandt: ’Madam Secretary: A Memoir’ (2003), ’Read My Pins: Stories from a Diplomat's Jewel Box’ (2009), ’Prague Winter: A Personal Story of Remebrance and War, 1937-1948’ (2012).
  • I dag er hun professor på Gerorgetown Universitet i udenrigspolitik.

Det er ikke nemt

Uanset om Donald Trump var blevet valgt eller ej, havde Albright skrevet sin bog. Det er nemlig langtfra kun Donald Trump, der bekymrer hende, men også udviklingen i Ungarn, Tyrkiet, Filippinerne og Venezuela. Netop nu, mener hun, er der brug for et USA, der kan tage lederskab og forsvare den fri verden. Derfor blev hun også »meget skuffet«, da Donald Trump under G7-mødet i sidste uge trak sig ud af landenes fælles erklæring.

»Jeg tror, at det underminerer USA’s lederskab. Jeg håber meget, at de andre landes ledere vil anerkende, at USA stadig er en del af et internationalt system, som sætter pris på demokrati. Og så er vi andre nødt til at fastholde vores standpunkt om, at vi ikke er enige med Donald Trump.«

­– Hvordan kan USA opretholde en civiliseret kommunikation med resten af verden, mens Donald Trump er i gang med at skubbe den væk?

»Det er ikke nemt. Men vi har en kongres med politikere, som har kontakt med parlamentarikere i andre lande. Og vores journalister, som forhåbentlig kan skrive om, hvad USA virkelig er. Der er mange måder at vise, at vi er andre, der vil noget andet. Men det er ikke nemt, når præsidenten har et andet blik på tingene.«

– Hvordan vil du – og de andre, der er uenige med præsidenten – udfordre Trumps ifølge dig fascistiske træk, uden at miste tilliden til de mennesker, som rent faktisk stemte på ham, og som stadig støtter ham?

»Det kræver forklaring, og det er ikke enkelt. Men vi bliver nødt til at blive ved med at tale om det og vise, at vi er et samfund, der ønsker det fælles bedste. Det kræver, at vi opfordrer forskellige mennesker med forskellige holdninger til at stille op til valgene, og at vi insisterer på også at tale med dem, vi er uenige med.«

Madeleine Albright har brugt de første 20 minutter af telefonsamtalen på at argumentere for, at verden er splittet, og at flere lande i dag har ledere, som splitter endnu mere. Men hun er ikke færdig med at advare. For med fake news og et fragmenteret mediebillede bliver splittelsen endnu dybere.

– Hvordan skal vi kunne opretholde en ordentlig demokratisk samtale, når færre og færre stoler på det, de hører, og når der ikke er nogen fælles reference længere?

»Sandheden er, at det altid har været et problem med information. Mussolini og Hitler brugte radioen. Men det er noget nyt, at så mange uafhængige kilder kan komme med et budskab via de sociale medier. Så spredningen af information har ændret sig, og derfor opfordrer jeg folk til at se forskellige tv-kanaler og læse forskellige medier. Det er meget svært at få sandheden fra bare én kilde.«

Madeleine Albright tror, at det er svært for amerikanere »fuldt ud at forstå, hvad Trump gør.« Hun håber, at hun kan være med til at alarmere befolkningen – og verden.

»Det her er ikke normalt. Han forsøger at splitte os fra vores allierede. Vi, der tror på demokrati, demokratiske alliancer og menneskerettigheder, skal arbejde hårdere på at samarbejde i stedet for at sige, at vi ikke kan gøre noget. Vi skal ikke give ham det, han gerne vil have. Vi skal skubbe tilbage.«

Madame Secretary of State er mere end almindeligt velskrivende med en indsigt i historien, der personligt rækker bagud i det selvoplevede under og efter Anden Verdenskrig på flugt for både hvid og rød fascisme.
Læs også
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Er det første gang du skal stemme til et folketingsvalg?
Vi giver alle førstegangsvælgere gratis digitalt abonnement under valget.

Tilmeld dig

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • David Zennaro
  • Runa Lystlund
  • Christian De Thurah
  • Maj-Britt Kent Hansen
  • Eva Schwanenflügel
  • Mihail Larsen
  • Jørn Andersen
  • Carsten Munk
  • Tommy Mortensen
  • Sidsel Jespersen
David Zennaro, Runa Lystlund, Christian De Thurah, Maj-Britt Kent Hansen, Eva Schwanenflügel, Mihail Larsen, Jørn Andersen, Carsten Munk, Tommy Mortensen og Sidsel Jespersen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Jakob Trägårdh

Madeleine Albright er selv en kvinde, der mener, at vold er vejen frem—hvad man må forstå, når man ser et TV-klip fra hendes tid som udenrigsminister, hvor hun svarer en journalist, der spørger til effekterne af USAs politik, sanktioner og krigshandlinger i Irak, der havde kostet femhundrede tusind, 500.000 børn livet!: «Det var en svær beslutning, men vi synes, at det var det værd!» Man kan mene meget om Trump—men hvad hun kalder ‘frihed og demokrati‘, det er med garanti ikke værd at have.

David Zennaro, Steen Sohn, Karsten Aaen, Arne Lund, Per Torbensen, Sus johnsen, Trond Meiring, Eskil Nielsen, Karsten Lundsby, Curt Sørensen, Flemming Berger, Mikael Velschow-Rasmussen, Michael Friis, Charlotte Bæk, Bettina Jensen, Hans Aagaard, Bjarne Bisgaard Jensen, Hans Larsen, Torben K L Jensen, Torben Skov, Claus Nielsen og Morten Hjerl-Hansen anbefalede denne kommentar
Anne Eriksen

Demokratiet har usle kår - alle steder - så glem lige alle anklagerne og tænk på fred og frihed, der er lige så vigtig som klimakampen.
Trump med flere er en potentiel fare for verdensfreden, som også Hannah Arendt har beskrevet i sine bøger om fanatisme.

Eva Schwanenflügel, Thomas Jensen, Karsten Lundsby, Torben K L Jensen og Torben Skov anbefalede denne kommentar

Beklager fru Albright. Trump er ikke ved at splitte demokratiet. Det har andre gjort så eftertrykkeligt, gemt bag strålende smil og valgbarhed. Trump eksponerer blot de problemer der allerede findes i jeres betændte samfund og i verden under Pax americana.
Søger de fascismen kære frue? Så få det veldefineret og søg så i Dem selv! De vil finde det til overflod! Faktisk var det Clinton administrationen, som endeligt slap fascismen fri igen.

De fascistiske træk som vold, skråremme og uniformer var tendenser i tiden indtil 2. verdenskrigs afslutning. Hvor verden vågnede op. Nu er den gal igen, men ikke pga. Trump! Trump er en markør. Økonomen Mark Blyth taler om "global Trumpism".

Per Holmberg, Per Torbensen, Trond Meiring, Karsten Lundsby, Flemming Berger, Bettina Jensen og Torben K L Jensen anbefalede denne kommentar

En glimrende introduktion til hvorfor nationalisme og fremmedhad trives. Mark Blyth har gennemskuet det og fortalt os om det længe. Og så er han interessant at høre på. God fornøjelse :o)

Mark Blyth on the Brexit vote( Brexit, Trump, UKIP, LePen, AfD er alle symptomer på det samme problem): https://www.youtube.com/watch?v=nwK0jeJ8wxg

Mark Blyth - Why People Vote for Those Who Work Against Their Best Interests: https://www.youtube.com/watch?v=BsqGITb0W4A

Mark Blyth ─ Global Trumpism: https://www.youtube.com/watch?v=Bkm2Vfj42FY

Lars Bækgaard, Anne Eriksen og Torben K L Jensen anbefalede denne kommentar
Jakob Trägårdh

Hej Torben Skov, «Trump eksponerer blot de problemer der allerede findes i jeres betændte samfund og i verden under Pax americana. Søger de fascismen kære frue? Så få det veldefineret og søg så i Dem selv! De vil finde det til overflod!» Jeg er helt enig. Det nye Rom.

Per Holmberg, Per Torbensen, Karsten Lundsby, Bettina Jensen, Hans Aagaard, Torben Skov, Bjarne Bisgaard Jensen og Torben K L Jensen anbefalede denne kommentar

Så alle er enige inklusiv myrerne i skovbunden, at Trump er dum, der er kun en vej og det er, at Trump er dum-:)
Lidt ligesom under finanskrisen, der var kun en vej, og det var sparepolitik privatiseringer etc.
Det er symptomatisk for tiden, at der er kun en vej, navnlig medierne.

Rune Larsen, Lars Steffensen, Torben K L Jensen og Hans Aagaard anbefalede denne kommentar
Jakob Trägårdh

Maria Dam, «Glem ikke disse mennesker», det kunne jeg aldrig finde på, deres forvirrede motiv (kristendommen), ville jeg til hver en tid gå i rette med og forklare dem, at vi siden oplysningstiden er kommet videre og ikke længere, generelt, tror på nisser og trolde, at vi har forklaret værdierne med humanisme etc. og defineret tro, som noget personligt—fri af religion. Det er meget fint at de gør som de gør, men der er ikke længere grundlag for et religiøst, missionerende motiv.

Som så mange andre forsøger Madeleine at forøge sin formue. Og da hun stadig har fingeren på pulsen i det amerikanske udenrigsministerium, har hun købt aktier i Boeing Defense, Space & Security, Bell Helicopter, Raytheon Missile Systems.....

Per Torbensen, Karsten Aaen, Arne Lund, Torben Skov, Trond Meiring, Randi Christiansen, Flemming Berger og Jakob Trägårdh anbefalede denne kommentar

Da Hillary skulle vælges til præsident sagde Madeleine at der var et "special place in hell" for kvinder der ikke stemte på Hillary. Op til midvejsvalget støtter Madeleine ikke kvinder men "endorser" enhver der er villig til at sælge partiet til corporate america...

Trond Meiring, Per Torbensen og Trond Meiring anbefalede denne kommentar
Lars Steffensen

Hvis den økonomiske udvikling i USA forsætter på sin nuværende kurs, så bliver Donald Trump genvalgt med et stort flertal. Økonomien er den bedste indikator for eller imod genvalg, så det er måske en smule præmaturt at have paranoide fantasier om han vil afvikler demokratiet.

Lars Steffensen

Man bør også notere sig, at når Trump indfører toldmure mod Kina kan det tvinge danske virksomheder til at hyre de danskere de gennem årene har skilt sig af med baseret på outsourcing til Kina.

Torben Siersbæk

@Lars Steffensen: Det er meget væsentligt, hvordan økonomien udvikler sig - selv om mange af Trumps vælgere har valgt ham af andre årsager (nedvurdering fra Hillary Clinton, løftet om at "rydde op" i Washington, afgangen af arbejdspladser samtidig med den voldsomme koncentration af formue hos andre end hans vælgere, for at nævne nogle få).
Den handelskrig, USA ser ud til at starte nu, vil give job til flere amerikanere, men de råvarer, de skal bruge bliver væsentlig dyrere. Med bestræbelserne på at smide mexicanere ud bliver landbrugsproduktionen enten mindre (fører til højere priser) eller dyrere i arbejdsløn (fører til højere priser) Det vil ramme dem, Trump påstår han støtter. Og både USA og resten af verden bliver fattigere....
Hvis Trump har held med at fortælle at ulykkerne skyldes modstand i the establishment kan han sagtens få støtte til en anden periode.
Problemerne kommer, hvis han kommer så langt væk fra GOP's kerneværdier, at de rigtige republikanere bliver væk ved kongresvalgene, for så skifter flertallet i Huset - og lidt senere også i Senatet.
Konspirationsteoretikerne må fortælle, hvad Trump SÅ gør...

Lars Steffensen

@ Torben

"...har valgt ham af andre årsager (nedvurdering fra Hillary Clinton, løftet om at "rydde op" i Washington, afgangen af arbejdspladser samtidig med den voldsomme koncentration af formue hos andre end hans vælgere, for at nævne nogle få)."

Dette er alle grunde, der kan relateres mere eller mindre direkte til økonomi, så jeg er ikke sikker på, at vi er så uenige.

Re. handelskrig:
Frihandel er fantastisk hvis man lever af at levere noget, som kinesere ikke kan levere. Så globaliseringen er glimrende hvis man akkademiker, ejer patenter eller har en karrierre i det offentlige system. Hvis man er faglært er globalisering derimod forklaringen på at ens løn ikke har flyttet sig væsentligt i 40-50 år. Se "elefant-kurven".

Man kan altid opstille snørklede forklaringer på hvordan og hvorfor det altid er langt bedre at vi forsætter med at gøre det som ikke har virket i 50 år. Men på et eller andet tidspunkt taber folk tålmodigheden med den slags. I USA skete det i 2016.

Der er ikke så mange ulykker at bortforklare når økonomien rykker for første gang i 10 år. Så genvalg synes at være inden for rækkevidde, hvis ikke vinden vender. Eller som James Carville sagde det: "It's the economy stupid!"

Per Holmberg, Per Torbensen, Trond Meiring og Jens Thaarup Nyberg anbefalede denne kommentar
Jens Thaarup Nyberg

Lars Steffensen
" ... det er måske en smule præmaturt at have paranoide fantasier om han vil afvikler demokratiet."
Det er vel sådan at demokratiet bærer muligheden for fascisme i sig; når det bestemmende flertal tillader ledelsen at benytte undertrykkelse af og voldelige midler mod mindretal.
jvf osse vor tids arketypiske eksempel:
https://da.wikipedia.org/wiki/Benito_Mussolini#Fascisme

Josephine Kaldan

Jeg kan godt lide den skelnen mellem populisme og fascisme Allbright skitserer. Det trump gør er vejen til fascisme, fordi han tager alle de kontrolorganer væk, som hører til i et demokratisk styre. Demokratiet kan ikke fungere uden disse kontrolorganer. I mindre målestok gør vore regering det samme, når han under dække af at ville hjælpe det udkantsdanmar, han i øvrigt selv har skabt, udflytter de kontrolorganer, der generer hans magt. Den centralisering af magten er forudsætningen for et mindre demokratisk styre. For god ordens skyld nej, jeg skriver ikke at Løkke er fascist, men han tager beskutninger, der svækker demokratiet ved at udflytte og opsplitte kontrolorganerne.

Runa Lystlund og Nike Forsander Lorentsen anbefalede denne kommentar
Lars Steffensen

@Jens

"Det er vel sådan at demokratiet bærer muligheden for fascisme i sig; når det bestemmende flertal tillader ledelsen at benytte undertrykkelse af og voldelige midler mod mindretal."

Der er forskel på at præsentere os for argumenter og at præsentere os for løse antagelser, association og fantasier. Jeg er som regel modtagelige for argumenter, men i mindre grad for løse associationer. Hvis ikke du gider at tænke dine synspunkter igennem til det punkt, hvor de hænger sammen logisk, så er det uinteressant for andre at forholde sig til.

Mussolini var Marxist, socialist og facist. Hvilket jo hænger godt sammen med at han og socialisten A. Hitler indgik en tæt alliance.

Lars Steffensen

@ Jens

Kom til at lyde meget negativt, hvilket ikke var meningen. Det bare vanskeligt at se klart, hvad du tænker og respondere.

Nike Forsander Lorentsen

'Fascisme - en advarsel'. Den bog skrevet af f.h.v. udenrigesminister Madeleine Albright vil jeg læse med stort interesse.

Først fjernede Clinton/Bush de kontrolorganer, der sikrede resten af verden mod aggressiv amerikansk politik. Og så gik de i krig!

Nu fjerner Trump, med demokratiske stemmer, landets egne kontrolorganer, der beskytter den enkelte amerikaner...

Josephine Kaldan. Mangel på demokrati er ikke fascisme! Det er tyranni eller diktatur. Det er en ingrediens i klassisk fascismes stærke magtudøvelse. Jf. hvad jeg skriver ovenfor om "tendenser i tiden".

Mussolini beskriver meget godt hvad fascisme er:

Fascismen bør kaldes korporatisme, fordi det er den perfekte sammensmeltning af magt, regering og virksomheder.
(Benito Mussolini)

Det rammer meget godt nutidens politiske hovedstrøm i EU såvel som Danmark og USA. Nutidens fascister går i jakke-og kjolesæt. De behøver ikke larmende brandtaler, og volden er skjult. Tiden er en anden. Midlerne er andre. Målet er det samme!

Randi Christiansen, Jens Thaarup Nyberg, Trond Meiring, Trond Meiring, Karsten Aaen og Per Torbensen anbefalede denne kommentar
Lars Steffensen

"Det rammer meget godt nutidens politiske hovedstrøm i EU såvel som Danmark og USA. Nutidens fascister går i jakke-og kjolesæt. De behøver ikke larmende brandtaler, og volden er skjult. Tiden er en anden. Midlerne er andre. Målet er det samme!"

Letkøbt, overfladisk, paranoid tænkning. Kan vi gå ud fra at uligheden i samfundet er din egentlige pointe?

Josephine Kaldan
Det ser ud til, at USA sagtens kunne ødelægge demokratiet inden Trump.
New York Times
June 15, 2018
Top Agent Said F.B.I. Would Stop Trump From Becoming President (excerpt)
By Michael S. Schmidt
[Full text https://www.nytimes.com/2018/06/14/us/politics/fbi-texts-trump.html]
WASHINGTON - New texts released Thursday by the Justice Department's inspector general show that the F.B.I. agent overseeing the investigation into President Trump's campaign pledged to stop Mr. Trump from becoming president.
"[Trump's] not ever going to become president, right?" asked a top F.B.I. lawyer, Lisa Page, in one text. "Right?!"
Peter Strzok, the agent overseeing the F.B.I.'s investigation into links between Mr. Trump's campaign and Russia, answered, "No. No he won't. We'll stop it."
The exchange, in August 2016, came shortly after the investigation into Russian tampering with the election began....

Hvis Albrigth havde levet i det demokrati, hun og andre påstår USA er, så ville hun for længst være blevet stillet for en krigsforbryderdomstol - sammen med Kissinger, Clinton, Bush sr. og jr. - anklaget for forbrydelser mod menneskeheden: her Irak-sanktionerne.
I stedet hyldes den blodsbesudlede dame i de fleste medier, som en kvinde, der er værd at efterleve. Politiken-segmentet kan jo ikke få nok af hende. Og d. 8. marts sendte DR i sit nosseløse program Aftenshowet et indslag med to danske "feminister", den ene blå, den anden rød, der begge erklærede deres sympati for Albright.
Vi har her til lands endda en fanclub til ære for Albrigtht. Jeg tør slet ikke tænke på, hvilken hyldest Hitler vil blive udsat for - når bare vi venter længe nok. Se blot Napolen der blev til en cognac, og Bismarck til bolsche.

Per Torbensen, Jan Jensen, Karsten Aaen, Torben Skov og Trond Meiring anbefalede denne kommentar

Hvis Albrigth havde levet i det demokrati, hun og andre påstår USA er, så ville hun for længst være blevet stillet for en krigsforbryderdomstol - sammen med Kissinger, Clinton, Bush sr. og jr. - anklaget for forbrydelser mod menneskeheden: her Irak-sanktionerne.
I stedet hyldes den blodsbesudlede dame i de fleste medier, som en kvinde, der er værd at efterleve. Politiken-segmentet kan jo ikke få nok af hende. Og d. 8. marts sendte DR i sit nosseløse program Aftenshowet et indslag med to danske "feminister", den ene blå, den anden rød, der begge erklærede deres sympati for Albright.
Vi har her til lands endda en fanclub til ære for Albrigtht. Jeg tør slet ikke tænke på, hvilken hyldest Hitler vil blive udsat for - når bare vi venter længe nok. Se blot Napolen der blev til en cognac, og Bismarck til bolsche.

Jakob Trägårdh, Trond Meiring, Trond Meiring og Karsten Aaen anbefalede denne kommentar
Randi Christiansen

I et peoples press citat fra 1998 siger trump, at hvis han skulle stille op til præsidentvalget, skulle det være for republikanerne. "If I were to run, I'd run as a Republican. They're the dumbest group of voters in the country. They believe anything on Fox News. I could lie and they'd still eat it up. I bet my numbers would be terrific.'

Overvej hvordan verdenssamfundet har kunnet placere sig i så tåbelig en situation som den nuværende. Og især hvordan vi kan få rodet os ud af miseren igen.

Torben Skov, Runa Lystlund, lars søgaard-jensen og Arne Lund anbefalede denne kommentar
Torben Siersbæk

Med bemærkningerne om Mussolini og Hitler som .... marxister....(?) i baghovedet, sidder jeg og tænker på, hvad forfatterne til den karakteristik ville kalde "Den korte Avis", som Karen Jespersen og Ralf Pittelkow har som redskab for deres spredning af halve sandheder og hele løgne!
De var søreme også marxister en gang, endda højt profilerede VS'ere.
Og hvad med Lars Hedegaard - også marxist (i hvert fald en gang i fortiden).... Er Trykkefrihedsselskabet nu revolutionens fortrop?
Få dog styr på jeres fantasier!!!

Jens Thaarup Nyberg, nils valla og Finn Nissen anbefalede denne kommentar

Med Trump kommer toldmuren.
Med toldmuren kommer arbejdspladsen.
Med arbejdspladsen kommer velstanden.
Med velstanden kommer friheden.
Med friheden kommer frygten.
Med frygten kommer Albright.

Jens Thaarup Nyberg

Lars Steffensen;16. juni, 2018 - 07:38
Du er ude i en forveksling af histore og logik.
"Mussolini var Marxist, socialist og facist. Hvilket jo hænger godt sammen med at han og socialisten A. Hitler indgik en tæt alliance."
Rigtignok var Mussolini som ung italiensk socialist; de ville ikke kendes ved ham, og han dannede/tilsluttede sig fascistpartiet i stedet. Da han kom til magten overvejede han om han skulle slutte sig til Sovjetunionen, men da Hitler indtog Polen valgte han at indgå i forbund med Tyskland, istedet.
Hitler var Nationalsocialist og både han og Mussolini var højresocialister, de hyldede de stærkes magt - det gjorde Marx på ingen måde, og betegnes derfor som venstresocialist.
Hvis du vil argumentere mod denne min fremstilling, må du ud i historieforskning - velbekomme.