Læsetid: 5 min.

Det nye fuglesprogs fødder

Inge Pedersen (1936-2018). Sprogappetit, billedrigdom, fandenivoldskhed og lidenskab samt overrumplende intensitet er blot nogle af de ord, der melder sig til karakteristik af hendes produktion
Inge Pedersen (1936-2018). Sprogappetit, billedrigdom, fandenivoldskhed og lidenskab samt overrumplende intensitet er blot nogle af de ord, der melder sig til karakteristik af hendes produktion

Peter Kamp Knudsen

22. juni 2018

Lyrikeren og prosaisten Inge Pedersen, som døde forleden, debuterede relativt sent, som 46-årig, men hun holdt til gengæld længe ved og efterlader sig et betydeligt forfatterskab bestående af fire digtsamlinger, to novellesamlinger og fem romaner, de sidste tre omhandlende barndommen, ungdommen og de formende uddannelsesår.

Sprogappetit, billedrigdom, fandenivoldskhed og lidenskab samt overrumplende intensitet er blot nogle af de ord, der melder sig til karakteristik af hendes produktion. De første mange år kredsede hun i sine digte om en modsætning mellem tryghed og frihed, med en solid jordbundethed stillet op frontalt mod en vilter fugleflugtstrang; men efterhånden viste sig, at hendes bærende tema var det blot at komme til live, komme til sig selv og som digter komme frem til et sprog.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu