Læsetid: 8 min.

Podcast er mediebranchens store dyr i åbenbaringen, og noget tyder på, det ikke bare er et modefænomen

Mens alle tal peger på, at podcast vinder mere og mere frem, opruster danske medier på området og ansætter folk til udelukkende at lave podcast. Det digitale medie Zetland har ligefrem fundet ud af, at deres læsere foretrækker at være lyttere. Tag med på podcastsafari i den danske mediebranche
Mens alle tal peger på, at podcast vinder mere og mere frem, opruster danske medier på området og ansætter folk til udelukkende at lave podcast. Det digitale medie Zetland har ligefrem fundet ud af, at deres læsere foretrækker at være lyttere. Tag med på podcastsafari i den danske mediebranche

Mikkel Lock Svendborg

29. juni 2018

For omkring ti år siden begyndte alle store mediehuse med respekt for sig selv at bygge interimistiske tv-studier og drømme store drømme om levende billeder.

Politiken lancerede i 2008 det ugentlige web-tv-program Hjemmebiffen, hvor avisens kulturjournalist Henrik Palle anmeldte aktuelle dvd-udgivelser. Samme år søsatte Berlingske Media en stor web-tv-satsning med Jeppe Nybroe som vært for en kanal, der ifølge Fagbladet Journalisten skulle »gå efter toppen af poppen«. »Vi får de vigtigste og centrale personer i studiet.

Dags dato ville det være Stein Bagger, men det kan også være andre centrale erhvervsfolk, politikere og i nogle sammenhænge kulturpersonligheder,« lød det dengang. Og i sommeren 2010 kunne læsere af jp.dk følge Roskilde Festival på web-tv, for som Jyllands-Postens tv-redaktør Jacob Bendixen Andersen sagde i en pressemeddelelse: »Direkte tv er ikke længere forbeholdt tv-stationerne.«

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Oluf Husted
Oluf Husted anbefalede denne artikel

Kommentarer

Maj-Britt Kent Hansen

Det er med podcast, som med det meste andet: Hvis ikke indholdet fænger, vil man jo ikke lytte.

Jeg lytter meget til radio. P1. Mest direkte, men også som podcast, når tid og sted er blevet forpasset. Blot jeg må slippe for diverse høretelefoner og at cykle samtidig, så er det helt fint.

Lydbøger derimod - som Biblioteket låner ud i store mængder, langt mere end e-bøger - kunne jeg ikke drømme om at høre.

Men det ville nu også være interessant at høre om, hvorfor nogle af os er blevet grebet af at læse e-bøger frem for papirbøger. Ikke mindst dem fra Bibliotekets eReolen, som rent funktionelt er meget lettere at have med at gøre, da de kan tilpasses ens "layout-behov" langt bedre, end de e-bøger man selv kan købe.

Lene Christiansen

Jeg forstår ikke hvorfor podcast er mediernes store dyr i åbenbaringen? Artiklen beskriver en fantastik fremgang for podcast hvor end de bliver udgivet!
Det store dyr i åbenbaring er jo som bekendt Satan selv. Er Information virkelig imod pressefrihed og oplysning helt grundlæggende? Jeg kan ikke tro det!

@Maj-Britt
Jeg er til det hele: live radio, on-demand TV & radio, podcasts, lydbøger, e-bøger, osv. Jeg bruger mest tid på podcasts og e-bøger.
Når jeg taler om e-bøger mener jeg dem i epub-formatet.
Fordelen med det (format) er netop at man kan tilpasse layout, skrifttype og skriftstørrelse, så man både kan læse det på en smartphone, tablet og computer.
Desuden kan man opmærke teksten og gemme notater, og nemt lave ordbogsopslag. Afhængigt af system man bruger, kan man synkronisere disse ting på tværs af enheder.
Især ordbogsopslag (når jeg læser engelske eller tyske tekster), og notater (når jeg læser faglitteratur) er funktioner som gør at jeg til enhver tid foretrækker ebøger.