Tirsdag den 10. juli – De gamle går
SOLO-Strygerkvartetten supplerer sangerinden. Smukt. Som den svævende trio i Sorg. Med lette vinger og klang fra sjælens indre.
»Han kendte kærligheden som musik. Tunet in på den kanal, hvor musikken er. It’s a sooth? – var det sådan, han sagde,« spørger Suzanne Brøgger.
Lil Lacy nikker fra bagerste række.
»Altid med humor. Vil I høre en vits?« spurgte han som så mange andre også Valby Vokalgruppe. Vi var solgt. Flade af grin.
Suzanne fortsætter: »Han var nysgerrig. På vej. Det var ikke det, dér skal kunnes, men det, der skal komme. Han rejste fra San Diego til Danmark. Startede rytmisk kons i København. Senere Aarhus, Esbjerg. Dannede skole for pianister.«
En elev og gammel ven, Carsten Dahl, beretter. En åbenbaring fra landevejen: »A Peacock crossing the Road. A strange phenomena going the opposite direction. Just like this he was.«
Shamaner høres i trommen. »En finger i himlen og en dybt i mudderet.«
»You gotta have it. Yeah man. Butch’ chords. He worked on my tunes. Made ’em sound hip.« – Bob Rockwell synger i sopranen. Klaveret falder ind med humor og poesi. All in one. But jazz. Is it. Så whiskers cirkler på den lille tromme.
Her er alle nuancer & arter. Af jazz. Af musik. Bredden og højden i mennesket. Vidt favnende på én eftermiddag. Famile, venner, kollegaer, elever og de nysgerrige. Hylder Butch Lacy. I musik og ord.
»If you have a language strong enough. People will get it«. Thomas Eiler fortæller. En dialog med sin mester: A narrative in improvisation.
Et syn af to nakker i rød kasket. Osgood & Bosse. Kroppen omfavner instrumentet. Celloen som en leg i hænderne. Trom.Yam.Tam. Og flad hånd på. Sproget er?
Nature Boy samler tråd og vind fra fortid. Nutid. Og altid. – BUT NOT ALONE.
Så regner det. Under træerne på Assistensen spiller fløjten og varsler.
»Koncerter til livets store spørgsmål,« præsenterer præsten i Brorsons Kirke.
Nu høres to spæde toner til tuning af hornet. Åh. Er han så gammel? Pharoah. Men, så åbner klangen sig. Stor. Glødende. Som om han aldrig har lavet andet. Tenoren rød guld. Kjolen blå velour. Står godt til den hvide kasket, buks og skæg. Bedste L.A. Snoop-stil. Men øv. En uinteresseret trommeslager stadig i pyjamas. I byen. Rygterne går. Psst … Backing-bandet. Sløjt. Han er gammel. Holder laaange pauser… Hmmm. Er der noget om snakken? Mandefald omkring mig. Musikerne går. Mens groovet venter evigt. Evigt. Til tonen flyder. Oven på. Samler alt omkring sig.
»Trane was the father … Sanders was the Son … I am the Holy Ghost« – Albert Ayler
Onsdag den 11. juli – De unge kommer
En trompet spiller i Fælledparken. Salut. Musikken summer over byen. Er det varemærket? Denne festival i al sin brogede natur og diversitet. Jazz er mangfoldigt. Salut. En optakt til Cactus. Frihavnskirken. Her to kontrabasser hviler på siden. Et sæt trommer. Altsax i sølv. En i guld. På gelænderet. Og Stilheden hviler udenfor. Østerbro. En flagrende tåge tuder i hornene og Stærk storm bryder løs på trommer og basser. Var det Bispebuen?
Så spilles Sol bag is. En unison og parallel melodi leder an i basserne. Her er nye roller til instrumenterne. Hierarkiet er brudt. Ét orkester. Ej solo, soli, den faste rundtur. Mere bare en passage for et enkelt instrument eller to. Komposition med fokus på den dobbelte gænger i instrumenterne. Det skaber unikke muligheder for klang og resonans. Hyldest til Bellahøj. Sådan præsenteret. Titlen til sidste nummer. Maria Dybroe er bandleder for de unge herrer. Ud i jazzen. Opmuntrer hun. Og udenfor. Himlen står klar. Den blå time er kommet.
Torsdag den 12. juli – De midt imellem lever
Ingen kirker i dag. Nok. Men aldrig er der svedt så meget i kirkerne. Af med tøjet. Perler på panden. Det drypper i tangenterne. På skindet. Løber over mundstykket. Publikum døsig og kan kun overgive sig til musikken. Saunajazz. Er det opfundet?
Rundt på Halmtorvet. Forbi fixerummet. Den Brune Kødby. Her ligger 5e. ILK’s hjemmebane. Bag den store træskydedør. Ankommer. Et hop. Et spring. Som en bold, der spilles. Enkelte slag, toner væves sammen i ét. En fælles melodi. Klangen af en Cage Interlude. Men for fire instrumenter. I fri improvisation. Elegant. Trommeslagerens grimasse varsler næste slag. Så bliver det hektisk og tæt. Perkussivt. Fremadrettet. Massivt. Fik I nu travlt? Det anes gennem ruden. Udenfor sprinter maratonklubben forbi. Holder tempoet og energien. Musik til tiden? Nu bliver det højt! Der er seiding på lilletrommen. Raslende snare. Bækkenerne står aldrig stille. Alle tangenter i brug. I støjen dukker xylofonen og klaveret pludselig op til overfladen. Et vrimlen af toner. Overtoner. Nu et fælles groove. En rille. Et loop. Tilbage til det lette. Luftige. Og bolden kastes rundt. En tone lander. Gribes. Afsendes i ny form. Den slutter. Ingen titler annonceret. Fri impro. Som sagt. En holdsport.
Dining with JazzDanmark. På en ølkasse i baggården. Jeg ved ikke lige, hvordan samtalen havner dér. Holistisk øvning.
»Too much practice made an end to it.«
Håndledet hos pianisten. Trommeslagerens skulder. Ryggen på saxofonisten. En anbefaling fra aldrende britisk musiker: »Robert Schumann. The piano player. A series of study pieces. Advice to Young Musicians. Practice in the morning. As if a Master was in the room. Then go for a long walk. Read a book. Live a life. Have a story to tell.« Holistisk øvning.
»Må vi få regning?«
Hornene lyder. Det er Lotte og Laubrock. Tilbage til heden. Her energien flyder. En stor strøm. Et fald. Vi vågner. Vi overfuses. Vi lammes. Dååå?!!?! Wow?!? The Holy Ghost. Genfødt. Nu. To. Majestætisk. Kvinder. Og baglandet bakker op. Fra hver sin side spiller tromme og klaver. Det KAN kun blive vildere. Aldrig har whiskers spillet så højt. 10-fingreakkorder. Bygger op. OP. Under tenoren. Slipper lige på kanten, og trommen tager over. Der må være muskel bag. Det bækken. Hornene slutter i duet.
»Buy albums. They are hard to get,« siger Jakob Anderskov.
Og han har ret.
10/7: Memorial for Butch Lacy, Koncert Kirken kl. 14. Pharoe Sanders, Brorsons Kirken kl. 20. 11/7: Cactus, Frihavns Kirken kl. 21. 12/7: Dell / Lillinger / Westergaard feat. Søren Kjærgaard, ILK 5e kl. 18. Anker – Anderskov – Laubrock – Anderskov – Strønen, ILK 5e kl. 20
Med LaBianca og Høeg på Jazzfestival
Følg jazzmusikerne Sonja LaBianca og T.S. Høeg, når de på skift skriver personlige noter til Informations læsere om koncerter, samtaler og oplevelser under Copenhagen Jazz Festival (6.-15. juli)
Seneste artikler
Hear we go #2
16. juli 2018En tak til jazzfestivalen, kumpaner, kollegaer, kollektiver og publikum med honnør fra HøegHear we go #1 – T.S. Høegs noter fra jazzfestivalen
12. juli 2018Som durkdreven kunstner gælder det om at forberede sig og i forhåbentlig god tid, som alligevel altid har det med at rykke fra masser af den, da tættere på og så til lige op over. Og i mit tilfælde, som den der altid tager teten med egne projekter, begyndte jeg og mine pålidelige kumpaner allerede i maj at komponere og arrangere nyt materiale, øve og ikke mindst at huske at selvøve sine egne lektier eller chops, som det også kan hedde. Kort sagt: det er et game af et også praktisk puslespilTekster uden ord, men tekstur i metal i strenge i skind
11. juli 2018Jazzfestivalens første dage var for Informations udsendte jazzudøver, -lytter og -skribent Sonja LaBianca hektiske og følelsesfulde. De bød på en rejse fra world til hiphop, lidt mudret jazz, hendes egen koncert i Skuespilhusets foyer og metal for akustisk opretstående klaver. Blandt andet. Her er hendes dagbog