Læsetid: 4 min.

»Alle Bergmans parforhold er krig«

Ingmar Bergman var ikke bange for at tage af hovedstolen, når han i jagten på den hensynsløse sandhed om den menneskelige eksistens gravede dybt i sine personer, siger instruktøren Ole Christian Madsen, der bruger Bergman i sine egne film
I Bergmans ’Skammen’ fra 1968 spiller Liv Ullmann og Max von Sydow et par, der forsøger at undlade at tage stilling til, at Sverige er på randen af en borgerkrig. Men krigen invaderer langsomt deres ægteskab.

I Bergmans ’Skammen’ fra 1968 spiller Liv Ullmann og Max von Sydow et par, der forsøger at undlade at tage stilling til, at Sverige er på randen af en borgerkrig. Men krigen invaderer langsomt deres ægteskab.

Ritzau

11. juli 2018

»Jeg tænker på Bergman, hver eneste gang jeg skriver en film,« siger Ole Christian Madsen om den svenske mester. Den 52-årige danske filminstruktør, der står bag film som En kærlighedshistorie (2001), Nordkraft (2005), Flammen & Citronen (2008) og Steppeulven (2014), føler, at Bergman taler til hans kreative dna.

»Han gik hele vejen for at finde sandheden, den hensynsløse sandhed, hvor der ikke stod meget tilbage – hvor der ikke længere var nogen mening med den menneskelige eksistens. Jeg forsøger noget af det samme, og jeg har brugt Bergman i næsten alle mine film. Jeg tænker på, hvordan jeg kan få to mennesker i en scene til at åbne sig og give sig hen og dermed skabe intense øjeblikke af sandhed.«

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Katrine Damm
  • Olaf Tehrani
  • Jørn Andersen
Katrine Damm, Olaf Tehrani og Jørn Andersen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Parforhold - evig krig? Trist, at Bergmann ikke i tide fandt ud af, at det også er meget andet - godt!
Måske hænger det sammen med hans rastløse flakken fra det ene forhold til det andet - seriel monogami. Men en god filmmager var han da.