Læsetid: 7 min.

Jazzfestivalen er som en kæmpestor lejrskole

Følg jazzmusikerne Sonja LaBianca og T.S. Høeg, når de på skift skriver personlige noter til Informations læsere om koncerter, samtaler og oplevelser under Copenhagen Jazz Festival
Følg jazzmusikerne Sonja LaBianca og T.S. Høeg, når de på skift skriver personlige noter til Informations læsere om koncerter, samtaler og oplevelser under Copenhagen Jazz Festival

Peter Nygaard Christensen

6. juli 2018

Den kritikerhyldede saxofonist Sonja LaBianca vandt sidste år prisen for Årets Nye Danske Jazznavn. Kollegaen T.S. Høeg har været et centralt dansk jazznavn i over 40 år.

Begge spiller de ved Copenhagen Jazz Festival, som begynder torsdag.

Her i avisen vil de løbende give læserne deres personlige noter om koncerter, samtaler og oplevelser under årets vigtigste jazzbegivenhed.

Sonja LaBianca

Peter Nygaard Christensen

Inspiration

Det er spændende at tænke på musik og lyd i en bredere forstand. At lytte mere end bare til melodien og harmonier, men også til de lyde, der er omkring en – musikken i det. Ambitionen er at bruge hele rummet under min koncert En Koreografi for Lyd. Det gør jeg også på mit soloalbum.

Ud over de melodier og temaer, der er i primært saxofonen, er der duetter med andre instrumenter, hvor klangrelationen mellem dem undersøges i kompositionerne.

Reallyde fra det rum, jeg står og spiller i, bliver en del af musikken. Det kan være lyden af naboen, der står og øver gennem døren. Lyde uden for lokalet af folk, der går og snakker. Et tog, der kører forbi. Eller fugle udenfor.

Det, jeg skriver for instrumenterne, udspringer af minimalistisk konceptuelt kompositionsmusik. I et stykke bruger jeg oktavspringet som gennemgående motiv for melodien, i et andet spilles samme melodiske forløb først forlæns, så baglæns, så forskudt.

Til koncerten i skuespilhuset har jeg skrevet nogle nye arrangementer for en kontrabas og en cello, der mimer musikken af den franske komponist Marin Marais.

Han skrev for viola de gamba, et instrument med syv strenge, som senere i musikhistorien blev til guitaren og celloen. Den har et ret vildt register og en virkelig flot klang.

Jazzfestivalen

Titlen på koncerten En koreografi for lyd henviser til, at den foregår i Skuespilhuset. Jeg prøver at tale koreografi og scenografi i musikken. Så koncerten bliver en koreografi af lyd i hele rummet og ikke bare på scenen. Det er spændende at undersøge metoder og teknikker i andre kunstarter og prøve at overføre dem til musik. 

Peter Nygaard Christensen

Jeg integrerer brudstykker af billedkunstneren Amalie Smiths lydværk Kære Planet lavet til Arken. Billedkunstner Heine Thorhauge Mathiassen har lavet et objekt af glas, som han skal spille på. Jeg skal selv spille solostykker på saxofonen og lidt på klaver.

Da jeg lige var begyndt at spille saxofon og interessere mig for, hvad jazzmusik var, brugte jeg Copenhagen Jazz Festival meget. Hørte mange koncerter og brugte festivalen til at danne mig et overblik over genrer inden for jazz. Men også over de forskellige musikere i byen. Hvem spiller med hvem, hvordan og hvor.

De senere år har jeg ofte selv skullet spille i udlandet eller på Roskilde Festival samtidig, så jeg har ikke kunnet være til stede på festivalen på samme måde hver dag.

For nogle år tilbage hørte jeg en solokoncert med pianisten Søren Kjærgaard i E5. Han præsenterede stykker af John Cage på et præpareret klaver (et klaver, hvor klangen ændres ved at sætte ting mellem eller på strengene, red.), der hedder Sonatas and Interludes. Han spillede virkelig godt og var god til at fortælle om musikken, mens han gjorde klar til næste stykke.

Min familie var med, og de kendte slet ikke musikken. Jeg tror, de følte sig inddraget i, hvad der foregik. Og kunne forstå det. Vi var under ti mennesker til koncerten. Det var meget intimt, og der var en intens stemning omkring musikken.«

LaBiancas anbefalinger

Blå bog

  • Sonja LaBianca.
  • Født i 1982.
  • Saxofonist, musiker og komponist.
  • En del af Selvhenter, Valby Vokalgruppe og medstifter af kunstnerkollektiv og label Eget Værelse.
  • Udgav i 2017 solopladen About Room, Room to Be, Rooms og vandt prisen for Årets Nye Danske Jazznavn til Danish Music Awards og kåret til Årets Musiker af de danske musikkritikeres pris, Steppeulven 2018.
  • Oplev hende ved koncerten En koreografi for lyd lørdag den 7. juli kl. 15.00 i Skuespilhusets foyer.

    T.S. Høeg

    Peter Nygaard Christensen

    Inspiration

    Jeg har altid lavet og udført min egen musik og har gennem årene fået et genkendeligt tonesprog. Jeg er alt andet end the middle of the road. Min musik er altid fremme i skoene. Og fremme i tiden. Det er hybridmusik. Der er delmængder af jazz, men jeg spiller ikke jazz. Heller ikke kompositionsmusik. Jeg spiller tone-, harmoni- og rytmemønstre. Grooves and moods af alle slags inspirationer.

    Det skal være med mit næb og på musikkens betingelser. Ingen kan få mig til noget som helst andet. Stemningen går fra tyst til storm. Det kan være meget smukt og meget krast. Tilstræbt smukt, tilstræbt komplekst.

    Inspirationen kommer i forventningen om, at den kommer. Når kirsebærtræerne springer ud, stiller jeg mig under dem. For jeg ved, der kommet et digt eller en melodi. I år kom der en melodi, som vi spiller i Kongens Have.

    Jazzfestivalen

    Kasper Tranberg og jeg har dannet et band til åbningen af Jazzfestivalen med musikere fra 20 til 80 år med tre trommeslagere og syv blæsere. Vi har komponeret ni numre, der dækker fra 1978 til 2018. Et kalejdoskopisk værk, der giver fornemmelsen af 40 års historie.

    Med tiden er festivalen blevet et pejlemærke, hvor intensiteten optrappes i tiden op til. Det er som at være på en kæmpestor lejrskole med alle sine kolleger. Alle ved, hvor hinanden er. Man ved, at et eller andet sted i byen er vi i gang. Det er en enormt dejlig fornemmelse, og der opstår mange øjeblikke, hvor de mest underlige konstellationer af musikere hænger. Fordi vi alle sammen er til stede.

    Høegs anbefalinger

    • Man skal opsøge dem, der tager eget initiativ. Den lille festival i den store. Alt det nye sker, hvis man bevæger sig hen de steder, hvor overmagten ikke dominerer. Væk fra det forkromede.
    • I Den Brune Kødby er to steder, hvor man altid kan gå ned og høre god, ny musik. I 15H holder Barefoot Records til. De holder deres egen festival. I 5E holder vi hver mandag en ugentlig flipperklub, hvor vi er en masse musikere, der spiller ny musik for hinanden. Eller for publikum. Også uden for Jazzfestivalen.
    • Trashzz Festival på Lygten den 6. og 7. juli kan man også besøge og vide, at uanset hvad der sker, så sker der noget nyt. Lars Bech Piilgaard, der lige nu spiller meget med Bisse, har i flere år arrangeret den lille festival. Jeg holder meget af steder, hvor folk slår sig sammen og laver deres egen ting. Vi kan ikke vente på noget – vi gør det selv.
    • For folk, der ikke skal ud i krogene, kan man i Kongens Have hele ugen høre virkelig god musik. De er lidt dristige på grund af 40-årsjubilæet. Der er virkelig gode koncerter, og de er gratis.

    Blå bog

    • T.S. Høeg aka Dane T.S. Hawk aka Thorsten Sehested Høeg.
    • Født i 1957.
    • Saxofonist, komponist, orkesterleder, forfatter og 'outertainer' i mere end nu to tredjedele af sit liv
    • Har udgivet 15 bøger og 30 album.
    • Oplev T.S. Høeg åbne Jazzfestivalen sammen med The Traditional Eclectic Multi Generational Jazz Ensemble fredag den 6. juli kl. 15.00 i Kongens Have. Tjek programmet for flere koncerter.

    Festivalen er en kulmination, der skal få folk til at huske, hvor meget der sker, når der ikke er jazzfestival. Folk skal få øjnene op for, at de skal komme mere ud, også om efteråret, vinteren og foråret. For vi stopper ikke med at spille.

    For et par år siden spillede jeg med mit store popup-orkester foran det Kongelige Teater. Vi råbte på Wayne Shorter, som var inde i teatret. For tænk, hvis han kom ud til os. Det gjorde han ikke, men vi fik lov at komme ind. Han var blevet 80 år, og han spillede nogle fraser, jeg aldrig havde hørt. Det er det, der holder livet kørende: At man fra en 80-årig mestersaxofonist kan høre fraser, man aldrig før har hørt.

      Peter Nygaard Christensen

       

      Serie

      Med LaBianca og Høeg på Jazzfestival

      Følg jazzmusikerne Sonja LaBianca og T.S. Høeg, når de på skift skriver personlige noter til Informations læsere om koncerter, samtaler og oplevelser under Copenhagen Jazz Festival (6.-15. juli)

      Seneste artikler

      • Hear we go #2

        16. juli 2018
        En tak til jazzfestivalen, kumpaner, kollegaer, kollektiver og publikum med honnør fra Høeg
      • A peacock crossing the road

        14. juli 2018
        Musikken summer over byen. Jazz i al sin brogede natur og diversitet. Informations udsendte jazzmusiker, Sonja LaBianca, skriver sine sidste dagbogsnoter fra Copenhagen Jazz Festival
      • Hear we go #1 – T.S. Høegs noter fra jazzfestivalen

        12. juli 2018
        Som durkdreven kunstner gælder det om at forberede sig og i forhåbentlig god tid, som alligevel altid har det med at rykke fra masser af den, da tættere på og så til lige op over. Og i mit tilfælde, som den der altid tager teten med egne projekter, begyndte jeg og mine pålidelige kumpaner allerede i maj at komponere og arrangere nyt materiale, øve og ikke mindst at huske at selvøve sine egne lektier eller chops, som det også kan hedde. Kort sagt: det er et game af et også praktisk puslespil
      Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

      Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
      Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
      Prøv en måned gratis.

      Prøv nu

      Er du abonnent? Log ind her

      Anbefalinger

      • Hans Aagaard
      Hans Aagaard anbefalede denne artikel

      Kommentarer

      Der er ingen kommentarer endnu