Læsetid: 4 min.

Alex Ahrendtsen: Det handler ikke om at give kultureliten et rap over nallerne

Står det til Dansk Folkeparti, skal Det Danske Filminstitut og Den Danske Filmskole i fremtiden holde til i henholdsvis Svendborg og Odense. Det er et forsøg på at »hjælpe kultureliten med at blive bedre til at fortælle historier til alle danskere,« lyder det fra DF’s kulturordfører, Alex Ahrendtsen
Kulturordføreren for Dansk Folkeparti, Alex Ahrendtsen, er af den tro, at man med tiden vil få flere elever på Den Danske Filmskole, som ikke kommer fra området omkring København, hvis Den Danske Filmskole bliver flyttet til Odense.

Kulturordføreren for Dansk Folkeparti, Alex Ahrendtsen, er af den tro, at man med tiden vil få flere elever på Den Danske Filmskole, som ikke kommer fra området omkring København, hvis Den Danske Filmskole bliver flyttet til Odense.

17. august 2018

Den danske filmbranche er alt for centreret i og omkring København og beskæftiger sig for lidt med livet uden for hovedstaden, mener Dansk Folkeparti.

På den baggrund præsenterede partiet i går et udspil, der skal flytte Den Danske Filmskole og Det Danske Filminstitut ud af København og til henholdsvis Odense og Svendborg. 

Udspillet skal »ruske lidt op i filmbranchen«, så der kan opnås en bedre »geografisk balance«, lyder det fra regeringens støtteparti. 

Udspillet har ikke umiddelbart vakt den vilde begejstring i blå blok, hvor Bertel Haarder (V) i går udtalte til avisen Danmark, at »hvis en udflytning vil svække kvaliteten, vil jeg tillade mig at se det som et argument imod«, mens Socialdemokratiets kulturordfører, Mogens Jensen, i samme artikel udtaler, at han »har svært ved at se klogskaben i det«.

– Alex Ahrendtsen, hvorfor vil du udflytte Den Danske Filmskole og Det Danske Filminstitut?

»Vi kan se, at op mod 87 procent af folk fra filmbranchen bor i hovedstaden, og når vi ser på forældrene, så bor halvdelen af forældrene i og omkring hovedstaden. Det betyder, at der er en meget smal rekruttering af filmfolk til filmbranchen, og det kunne vi godt tænke os at gøre noget ved,« siger han.

Langt størstedelen af de danske film bliver produceret i og omkring København, og placeringen af selve produktionen ønsker Alex Ahrendtsen ikke at regulere.

»Produktionsplaceringen kan vi ikke gøre noget ved, og det ønsker vi heller ikke. Det, vi kan gøre, er, at vi kan tage institutionerne og flytter dem ud,« forklarer Alex Ahrendtsen. 

Kulturordføreren er af den tro, at man med tiden vil få flere elever på Den Danske Filmskole, som ikke kommer fra området omkring København, hvis Den Danske Filmskole bliver flyttet til Odense. 

»Med årene vil underviserne bliver udskiftet, og man vil måske også få et andet fokus. Lige nu er det jo de samme folk, der bliver rekrutteret til Den Danske Filmskole. De kommer fra hovedstaden og kommer med en bestemt måde at se verden på,« forklarer kulturordføreren.

Det Danske Filminstitut har i deres ’Medie- & Filmpolitiske oplæg for 2019-2022’ foreslået at øge produktionen af originale, danske historier, som foregår og er produceret uden for hovedstadsområdet.

Det skal ske i samarbejde med – og med finansiering fra – de regionale filmfonde, hvor der afsættes 30 millioner kroner årligt fra licensmidlerne.

– Er sådanne indsatser, som filminstituttet foreslår, ikke bedre til at afhjælpe et problem med den »geografiske balance«, som du kalder det?

»Jeg har jo selv været med til at afsætte 35 millioner kroner i medieaftalen til de to regionale filmfonde, og det hjælper alt sammen, men miljøet vil jo stadigvæk være centreret og udgå fra hovedstaden, og det er dét, jeg gerne vil sprede lidt, så vi får en bedre balance. Der er jo et stort filmmiljø i Aarhus, og der er et fint filmmiljø i Odense. Tænk, hvis man havde en filmskole her – det vil jo være så fantastisk,« lyder det fra Dansk Folkepartis kulturordfører.

Odense har allerede en ikke-SU-berettiget filmskole, 18 Frames, der er en deltidsuddannelse for voksne, hvor man i løbet af tre år blandt andet kan læse linjefagene instruktør, producer og klipper. 

– Hvorfor skal Den Danske Filmskole nu også udflyttes lige netop derhen, hvor der allerede er en filmskole?

»Ej, det er jo ikke en filmskole. Det er jo for folkeskoleelever. Filmskolen er jo den nationale filmskole, så det kan du ikke sammenligne med,« siger han.

– Hvorfor er det netop Svendborg og Odense, du foreslår som det nye hjemsted for filminstituttet og filmskolen?

»Odense, fordi det ligger midt i landet, så det er let at komme hertil for undervisere fra København. Svendborg, fordi der ligger den her pragtfulde bygning; den tidligere søfartsskole, som er til salg, og som man kan købe eller leje meget billigt. Der er plads til alle de ansatte, og der er udsigt. Jeg tror, de vil være så glade for at være der i stedet for inde i det støjende København,« siger han.

– Det har ikke noget at gøre med, at du bor i Odense og stiller op i Odense valgkreds?

»Nej, jeg har jo også på andre områder advokeret for udflytningen – blandt andet Radio24syv. Nej, altså det er jo, fordi der er mulighed for det, og det passer godt,« siger han.

Både Anders Kronborg, der er formand for DFI, og Vinca Wiedemann, der er rektor på filmskolen, udtalte i går over for avisen Danmark, at en udflytning vil have negative konsekvenser i forhold til at tiltrække kvalificerede undervisere. Men det er en bekymring, som Alex Ahrendtsen ikke deler. 

»Det tager en time og et kvarter fra København til Odense – det er ikke noget problem,« siger han.

Til avisen Danmark udtalte kulturordføreren, at regeringen »ikke har været så gode til at flytte ud på kulturområdet, fordi man er bange for at lægge sig ud med kultureliten«.

– Handler det her mere om at give kultureliten et rap over nallerne end at hjælpe den danske filmbranche med geografisk balance?

»Nej, jeg forsøger egentlig bare at hjælpe kultureliten med at blive bedre til at fortælle historier til alle danskere, så danskerne ser danske film. Det gør de jo i mindre grad, fordi de fravælger danske film. Det er kun 20 procent, der i dag indløser en billet til en dansk film. Og kun 14 procent af biografgæsterne i København. Vi vil gerne have, at langt flere ser danske film, og der bliver vi nødt til at flytte flere penge over på markedsordningen og så få en bedre rekruttering bredt – og dermed også at få flyttet det ud,« forklarer han.

– Filmskolen har ikke ligefrem vildt mange elever og ansatte. Er det her ikke bare symbolpolitik?

»Nej, tværtimod. Det er jo konkret politik, og det kan du jo også se på reaktionerne. Vi mener det, når vi siger, at skolen og instituttet skal flyttes ud,« siger han.

Men de store kulturinstitutioner skal ikke være demokratiske – de skal være aristokratiske og elitære. Statens Kunstfond skal først og fremmest skabe dansk kunst på det højeste tænkelige niveau. Og det indebærer centralisering.
Læs også
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Folketingsvalget er forbi, men magten skal stadig holdes i ørerne.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement. Første måned er gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Hvorfor ødelægge noget der ser ud til at være en stor succes?

Torben K L Jensen, Eva Schwanenflügel og Frede Jørgensen anbefalede denne kommentar
Per Meinertsen

Platheden hos den mand er til at få øje på.

Hans Larsen, Torben K L Jensen, Eva Schwanenflügel, Frede Jørgensen og Carsten Munk anbefalede denne kommentar