Læsetid: 13 min.

Med Lykkehjulet kom den rendyrkede pop og ubekymret materialisme til dansk tv

I anledning af 30-årsjubilæet for bruddet på DR’s tv-monopol producerer TV 2 nye afsnit af ’Lykkehjulet’ – det glitrende, gennemkommercielle amerikanske quizprogram, der i en let fordansket version blev kanalens første flagskib og indvarslede en ny tid i dansk tv. Pludselig var det fint nok bare at ville underholde. Medvirkende foran og bag kameraet fortæller her historien om, hvordan de sammen ændrede normen for, hvad dansk tv kan være
Michael Meyerheim var den første vært på Lykkehjulet. Han kom fra en stilling som journalist på Politiken.

Michael Meyerheim var den første vært på Lykkehjulet. Han kom fra en stilling som journalist på Politiken.

Nils Meilvang

6. august 2018

Redaktionens note: Alle interviewede optræder med deres daværende jobtitler.

Michael Meyerheim, første vært på Lykkehjulet: »Jeg havde været Politikens korrespondent i Washington fra 1983 til 1987 og var lige kommet tilbage til Danmark igen, da jeg blev kontaktet af Nordisk Film. De ville gerne invitere mig til en casting på et endnu uspecificeret program, sagde de. Jeg kan huske, at jeg bl.a. skulle interviewe Erik Balling og lave nogle andre øvelser foran et kamera. Det gik åbenbart godt, for bagefter sagde de, at de gerne vil bruge mig »til et eller andet«, når TV 2 startede.«

Søren Therkelsen, producer på Nordisk Film: »Nordisk Film havde vundet hovedentreprisen på programmer til TV 2, og min opgave var at finde en quiz til den nye kanal. Der var nogen på Nordisk Film, der selv ville opfinde et koncept, men forslagene havde slet ikke den samme enkle dramaturgi som det amerikanske Wheel of Fortune. Så i foråret 1988 begyndte vi at forhandle med ejerne af formatet.«

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Nu har vi i årevis haft dybest set ækle programmer, der alle handler om at tjene penge uden at gøre noget særligt - og typisk ved at andre ikke ved hvad noget er værd - enten ved at købe for billigt eller sælge for dyrt.
Meyerheim er vel selv en fin eksponent for dette. Hvorfor bruge kræfter på journalistik når man kan tjene kassen på pop-tv.
Når dette er sagt, er det helt naturligt at plukke den lavthængende frugt og genlancere Lykkehjulet.
Og, jo, jeg så det da ind i mellem.
Men så lang tid efter er det eneste der rigtigt står tilbage, at Bengt Burg blev gift med CD-Mimi og efter lukningen promoverede sit nye politiske medlemskab af Enhedslisten !?
Husker I CD. Det var bilisternes og villaejernes og Israels venner. Meget langt fra Enhedslisten.