Læsetid: 6 min.

Mesteren Ingmar Bergman brugte sig selv som både træ og økse

Den kompromisløse, produktive svenske filmmester Ingmar Bergman brugte igennem hele karrieren sine mest private og inderste tanker som stof. Resultatet var en lang række uforglemmelige film, der gravede sig dybt ned i den menneskelige psyke og med stor ærlighed, indsigt og også humor udforskede forholdet mellem mænd og kvinder
Bergmans film er billedskønne, tidløse og universelle fortællinger om at være menneske. De er på én gang komplekse og ligefremme, og man forstår, hvorfor man som filminstruktør er nødt til at forholde sig til Bergman, hvis man vil lave film.

 

Bergmans film er billedskønne, tidløse og universelle fortællinger om at være menneske. De er på én gang komplekse og ligefremme, og man forstår, hvorfor man som filminstruktør er nødt til at forholde sig til Bergman, hvis man vil lave film.

 

Ritzau Scanpix

16. august 2018

Ingmar Bergman lavede film, man kunne slå sig på. Det kan man stadigvæk. De handler om mennesker, sårede eksistenser, som forsøger at overleve i en verden, der ikke nødvendigvis vil dem det godt. I hans film er alle parforhold en krig, som den danske filminstruktør Ole Christian Madsen har udtrykt det her i avisen.

Og der er en kynisme og en brutalitet – total ærlighed, kan man også kalde det – på spil hos Bergman, som konkurrerer med den humor og store humanisme, der også er en del af hans værk.

Sommernattens smil (1955) er godt nok fuld af morsomme replikker, billeder fra en lys og skøn sommernat og ender umiddelbart lykkeligt for de otte hovedpersoner. Men filmen fortæller også stærkt og kompromisløst om ensomhed, bedrag og løgn og de spil, som mænd og kvinder spiller med hinanden.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Eva Schwanenflügel
Eva Schwanenflügel anbefalede denne artikel

Kommentarer

Morten Hjerl-Hansen

Snobberi bør ikke stå uimodsagt. Et bremsespor fra mig hernede "kommertarteltet" skal vi have med i ligningen.

”Jeg ser dig i din frustration”. Sådan kunne man sammenfatte Bergmans opus. Han opildnede således det balstyriske menneske og gav 68erne lidt ekstra varm luft til deres åndelige eventyr og sværmerier: ”Prøv de ting der lige skal prøves”. Det balstyriske menneske som Dostojevskij udstillede så enhver kunne se det og tage afstand fra det glemte han fuldstændig.

Bergmans film styrer jeg uden om. På nær Fanny og Alexander, som lige akkurat ikke har den markør, at det er lavet af et grænseoverskridende og ukorrigeret menneske. De øvrige film er som at være sammen med en starut. Jeg ville aldrig invitere ham til middag. Især ikke hihi nu hvor han er død. Det ville gøre situationen endnu mere pinlig.

Prøv at læse forordene til en bog som ”Tre skuespil”. Det er ufilosofisk tågesnak. Var han en god læser? Jeg tror det ikke. "Ett drömspel" læste og filmatiserede han, ja, men det kan opsættes på én og kun én måde og det er Strindbergs fortjeneste.

"Jeg ser dig i din frustration." Nå. Skal jeg så være eksistentialist på dine betingelser, Bergman, fordi jeg har set dine film? Ih dog. Men skal det ikke komme indefra én selv? Skal du sidde og plapre om kvinder i biografen, når jeg høhø forsøger at spise mine popcorn?

Mennesker er og forbliver mennesker. Vi må tolerere hinanden. Ikke ved at blive frustrerede overbliksmennesker der skriver "rummelig" i panden på os selv. Vi må derimod tolerere hinanden. Ikke overgå hinanden i rummelige arbejdspræstationer, men tolerere hinanden fra dag til dag. Det må vi gøre med en tro på at mennesker skal respekteres fordi de kan sørge. 1. Tabssorg, 2. Ensomhed, 3. Sorgen over ikke at kunne skille tingene af, 4. Længsel og 5. Sorgen over at være sig selv nærmest.