Læsetid: 6 min.

»Jeg ønskede at være inde i metalhylderne, sidde i dem, bebo dem – som freelanceren, der skubber mod et rigidt system«

Kunstnerduoen The Rodina laver kunst til en ny arbejderklasse. På Charlottenborg i København kan man i denne weekend under kunstfestivalen CHART opleve deres kunstinstallation ’Unionize’
For Tereza Ruller er stilladset en rekvisit, der, når hun klatrer op på det og sidder i det, viser hvordan mennesket i dag er tæt forbundet med arbejdsmarkedet. Hyldesystemets kvadratiske og stringente udseende kropsliggør for hende kapitalismens strukturer.

For Tereza Ruller er stilladset en rekvisit, der, når hun klatrer op på det og sidder i det, viser hvordan mennesket i dag er tæt forbundet med arbejdsmarkedet. Hyldesystemets kvadratiske og stringente udseende kropsliggør for hende kapitalismens strukturer.

The Rodina

31. august 2018

En ung kvinde sidder på et skrøbeligt stillads. Det ligner mest af alt sådan et hyldesystem i metal, man kan købe i IKEA. Kvinden er iklædt overalls og en orange T-shirt. Tøjet leder tankerne hen på fabriksarbejderens uniform.

Omkring hende hænger farvestrålende skilte med udsagn som »ingen tid«, »overarbejde«, »depression«, »ingen børn« og »kynisme«. Det er ifølge kunstnerne bag problemstillinger, som mennesker i den kreative branche møder på det moderne arbejdsmarked.

Performanceværket Unionize, der i denne weekend opføres i København, er lavet af kunstnerduoen The Rodina, der består af tjekkiske Tereza og Vit Ruller. Det er Tereza Ruller, der via en Skype-forbindelse fra parrets designstudium i Amsterdam fortæller om tankerne bag forestillingen – og stilladsets metalhylder.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu