Læsetid: 6 min.

Tilfældighedernes mageløse spil skabte ABBA

ABBA rendte ind i en rockistisk mur af anmeldere, progressive rockfans og discohadere, da de kom frem i 70’erne. Men samtidig bragede de igennem den popkulturelle lydmur med en sofistikeret pop, der behandlede svære emner som skilsmisse, ensomhed og sovjetiske dissidenter. Og så havde musikken sit fundament i moltoner og melankoli fra den svenske folkemusik
ABBA rendte ind i en rockistisk mur af anmeldere, progressive rockfans og discohadere, da de kom frem i 70’erne. Men samtidig bragede de igennem den popkulturelle lydmur med en sofistikeret pop, der behandlede svære emner som skilsmisse, ensomhed og sovjetiske dissidenter. Og så havde musikken sit fundament i moltoner og melankoli fra den svenske folkemusik
14. august 2018

Lidköping og Linköping. Egentlig er det uansvarligt af svenskerne at have to byer med så ens navne, når der kun er tre timers kørsel imellem dem. Folk kan jo høre forkert, og så kan verdenshistorien på grund af en enkelt tilfældighed stikke i en helt anden retning. Som det var ved at ske en juniaften i 1966.

Folkgruppen Hootenanny Singers og rockbandet Hep Stars var på landevejene i den svenske skærsommernat. De to bands mødtes – tilfældigvis – i en vejforgrening, og fra Hep Stars-karavanen bliver der råbt: »Party i Lidköping!«

Eller sådan hørte de det i hvert fald i Hootenanny Singers-truppen. Så da de var færdige med at spille samme aften, begyndte de at lede efter Hep Stars’ fest i Lidköping. Uden held. Indtil en af dem foreslog, at der måske blev råbt »Linköping.« Og så besluttede de sig – mod alle odds – for at køre de tre timer til den anden by.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Hans Ditlev Nissen
  • Mikael Velschow-Rasmussen
  • Anders Reinholdt
  • Eva Schwanenflügel
Hans Ditlev Nissen, Mikael Velschow-Rasmussen, Anders Reinholdt og Eva Schwanenflügel anbefalede denne artikel

Kommentarer

Mol toner?
Stort set alt de lavede var dur, derudover så var det pop, men Bjørn og Benny var modbydelig dygtige, de voksede heller ikke op med ipad, det var organisk, manuel håndværk.
Amerikansk og engelsk pop i dag er for det meste mol, min tese er, at det resonere godt med det ubevidste, være et andet sted end hvor man befinder sig.

christian christensen

ABBA's bedste og senere numre har en tvetydig melankoli over sig. Head over heels, I let the music speak og Lay all your love on me (omkvædet) står mol. Plus mange af numrene i Chess.

Sören Tolsgaard

Jeg må give Chr. Christensen medhold. Også "Slipping through my fingers", "The winner takes it all", "When all is said and done", "I have a dream", "Under attack" og "The day before you came" er dybt melankolske og må i det mindste være partielt i mol, eller noget i den retnng. Og lyrikken gør ondt langt ind i sjælen.

Men mange kender kun Abbas tidlige, langt mere up-tunede popsange. Kan man reducere deres senere værker til pop? De indeholder i hvert fald elementer af både traditionel folkesang og klassisk komposition, og må vel ligesom visse andre nutidige værker (af bl.a. Bob Dylan og The Beatles) regnes som andet og mere end pop, fuldt ud ligeså tidløse og eviggrønne som Bellmans eller Mozarts værker - og i hvert fald alenlangt fra trivial-pop.

https://www.youtube.com/watch?v=eyotdaQ9V2Q

https://www.youtube.com/watch?v=z3RBgwTYUPA

https://www.youtube.com/watch?v=GroJ-OiV-EU

Michael Martensen

Gad vide om et band kan fange tiden anno 2018, hvor kvinderne kører klatten. Børnene er i totalt vildrede. Verden alave.
Hvem kan få styr på de satans kvinder?