Læsetid: 4 min.

Gyldendal-chefs exit indvarsler en ny æra

Efter 24 år som litterær direktør og ansigtet udadtil for Gyldendal, takker Johannes Riis af. Dermed kan Danmarks største forlag være på vej i en mere kommerciel retning, vurderer iagttager
Johannes Riis takker af som litterær direktør for landets størte forlag, Gyldendal, hvor han gennem 24 år har været med til at tegne den litterære profil for forlaget, siger Bjarke Larsen, der er mangeårig iagttager af den danske bogbranche.

Johannes Riis takker af som litterær direktør for landets størte forlag, Gyldendal, hvor han gennem 24 år har været med til at tegne den litterære profil for forlaget, siger Bjarke Larsen, der er mangeårig iagttager af den danske bogbranche.

Stine Tidsvilde

13. september 2018

Navnet Johannes Riis er nærmest synonymt med Gyldendal. Gennem 24 år har han som litterær direktør tegnet Danmarks største forlag udadtil og været en vigtig stemme i den offentlige debat om litteratur og kultur. Men nu er det slut.

68-årige Johannes Riis har besluttet at fratræde direktørposten, meddelte Gyldendal onsdag. Selv om han fortsat skal have sin gang på forlaget og arbejde med forfattere og deres manuskripter, er der ingen tvivl om, at en æra er forbi. Det vurderer Bjarke Larsen, der er tidligere redaktør på fagbladet Bogmarkedet og mangeårig iagttager af den danske bogbranche.

»Johannes Riis har været det suverænt mest kendte ansigt udadtil og den, der har tegnet den litterære profil for forlaget. Så på den måde er det en æra, der slutter,« siger han.

»Bagved kan der så også ligge noget uenighed om forlagets linje fremover.«

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Ejvind Larsen
  • Eva Schwanenflügel
Ejvind Larsen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne artikel

Kommentarer

Bjarne Toft Sørensen

En kommentar til:
"Det fik Morten Hesseldahl til at bebude, at forlaget fremover skal udgive færre titler, som man til gengæld skal give »den nødvendige opmærksomhed«, så de »får den effekt, som de er berettiget til«"

Et forslag til forlaget: Hvad med at ansætte Stefan Kjerkegaard i en stilling under marketing med ansvar for "Paratekst og i -værk - sættelse" og i den sammenhæng tilknytte Caspar Eric til coaching af unge skønlitterære forfattere på området "iscenesættelse".