Læsetid: 3 min.

P6 Beat fra vugge til grav

P6 Beat var kanalen ’på kanten af mainstream’, der langsomt fik mindre kant. Efter lidt over otte år i æteren har DR besluttet at lægge den i graven som følge af de politisk bestemte sparekrav til mediekoncernen
Casper Bach Hegstrup og Frank "Frankie" Ziyanak fra P6 Beat-programmet ’Farrock’.

Casper Bach Hegstrup og Frank "Frankie" Ziyanak fra P6 Beat-programmet ’Farrock’.

Sofie Mathiassen

22. september 2018

»DR reducerer antallet af radiokanaler på flow fra de nuværende otte til fem kanaler i 2020: P1, P2, P3, P4 og P5.«

Efter bare lidt over otte år blev dødsdommen afsagt i denne uge: Når rådhusklokkerne ringer ved midnatstid nytårsaften 2019, lægges DAB-radiokanalen for alternativ musik, P6 Beat, i graven.

Født ud af P3, der ikke længere havde plads til den eksperimenterende musik og nu skulle appellere mere bredt end tidligere, så P6 Beat dagens lys i april 2011.

Langt om længe kom der en radiokanal, »der med DR’s kompetente musiksærlinge ved mikrofonerne rodede i rockgaragen, growlede i natten og nørdede over særlige akkordskift, så man kan høre deres musikhjerter beate«, lød det dengang fra Informations anmelder Katrine Hornstrup Yde.

Ambitionerne var at gøre plads til alle, der nyder musik og toner, men som ikke nødvendigvis er at finde på toppen af hitlisterne. Der var en »anarkistisk og euforisk« stemning på kanalen dengang, skrev den tidligere vært for Offbeat fredag Lucia Odoom i Politiken i denne uge. 

Da kanalen blev søsat sagde den daværende kanalchef Ole Mølgaard:

»Vi tager udgangspunkt i stemningen og energien, der ligger i at kreere musikken, og det er ikke så væsentligt, om det er for unge eller for ældre, om det hedder rock, hiphop eller indie. På P6 Beat vil det ske i en stemning, som er vedkommende, frem for selvoptaget og ekskluderende.«

Det hele begyndte da også så godt. Der var plads til noget af det smalleste og »mest alternative musik« i programmet KLiK, skrev Informations Rasmus Elmelund.

Men tilsyneladende var der alt for få, der lyttede til kanalen. Den løsslupne tilgang blev en kortvarig fornøjelse. Et lyttertal på godt 50.000 om ugen vakte ikke den store begejstring blandt djøferne på Emil Holms Kanal, og kuglerammerne blev fundet frem, skriver Lucia Odoom i Politiken. 

I sommeren 2012 samlede DR radiokanalerne P3, P6, P7 og P8 i én rytmisk afdeling, hvilket resulterede i, at playlisteudvalgsformand Lars Trillingsgaard også fik ansvaret for P6 Beat.

De smalle programmer, der ellers oprindeligt var gjort plads til, blev nedprioriteret eller helt fjernet fra sendefladen. Føromtalte KLiK var en af programmerne, der lukkede, og Lars Trillingsgaard omdannede P6 Beat til en mere strømlinet kanal, hvor lyttertal i langt højere grad var i fokus, og magten over hvilken musik, der blev spillet, blev overført til Lars Trillingsgaard, der havde det endelige ansvar for, hvad der bliver ’playlistet’.

»Vi havde al mulig kreativ frihed, men pludselig har de fået angst over at have for få lyttere,« udtalte en af kanalens ansatte anonymt, dengang Trillinsgaard fik ansvar for musikken på P6 Beat.

En anden konsekvens heraf blev, at Jan Sneum, der havde programmet Sneums Garageefter mere end 40 år i DR pakkede sammen og gik over til The Lake Radios. En kanal, der til dels kom til verden i kølvandet på den føromtalte kritik af DR, men det er også en kanal, der »taler til nogle lyttere, som P6 ikke rigtig bekymrer sig om«, som Rasmus Stolberg, en af skikkelserne bag kanalen, har formuleret det.

En af de vedvarende eksistenser på P6 Beat har gennem årene været Mikael Simpson, der »med en stak plader i den ene hånd og en kop kaffe i den anden inviterer aktuelle og interessante gæster i studiet til afhøring« i Formiddag med Simpson.

Ja, P6 Beat begyndte i de senere år sågar også at invitere farrocken indenfor med programmet Farrock, som Lone Nikolajsen skrev om sidste år

»I løbet af de første få minutter af det allerførste afsnit af Farrock på DR’s musikkanal P6 Beat fik de to værter og venner Casper Bach Hegstrup og Frankie Ziyanak snakket om prutter, citeret Linje 3 og sat Sultans of Swing med Dire Straits på.«

Men selv farrocken er snart passé.

Tirsdag i denne uge kom det således frem, at DR’s ledelse vil lukke P6 Beat, efter DR fra politisk hold er blevet pålagt over fem år at beskære 20 procent af public service-virksomhedens driftsomkostninger. 

De samlede driftsudgifter for DR’s digitale radioer (P5, P6 Beat, P7 Mix og P8 Jazz, red.) løber årligt op i 70 millioner kroner, mens P3 til sammenligning alene har driftsudgifter for 98 millioner kroner årligt. 

Flere af kanalens lyttere har været ude og begræde beslutningen. Mere end 10.000 licensbetalere har allerede skrevet under på, at P6 Beat skal bevares.

Til det årlige arrangement ’P6 Beat rocker Koncerthuset’ præsenterer radiokanalens værter nogle af de mest spillede kunstnere. »P6 Beat er en ghetto. De ildsjæle og musikjournalister, der har stablet musikradio på benene, har gjort det alene, langt væk fra resten af DR-huset,« skriver Kristian Leth om kanalen.
Læs også
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Folketingsvalget er forbi, men magten skal stadig holdes i ørerne.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement. Første måned er gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu