Læsetid: 7 min.

Hvor mange kendte skal der til for at få en amerikaner til at stemme?

Is, Instagram og spilleapps. Den politiske aktivisme er ikke forbeholdt det enkelte private menneske, men nu også de kendte, der bliver mere og mere kreative i deres forsøg på at påvirke amerikanerne til at stemme – senest til midtvejsvalget. Information har snakket med forskere om fire forskellige kendisstrategier
Is, Instagram og spilleapps. Den politiske aktivisme er ikke forbeholdt det enkelte private menneske, men nu også de kendte, der bliver mere og mere kreative i deres forsøg på at påvirke amerikanerne til at stemme – senest til midtvejsvalget. Information har snakket med forskere om fire forskellige kendisstrategier

Sofie Holm Larsen

5. november 2018

Da popstjernen Taylor Swift i begyndelsen af oktober i år skrev et langt opslag på Instagram om sine politiske hensigter for midtvejsvalget, brød hun med flere års tavshed om sit politiske standpunkt. Ud fra politiske mærkesager som LGBT-rettigheder, ligestilling og menneskerettigheder ville hun stemme på de to demokratiske kandidater, Phil Bredesen til Senatet og Jim Cooper til Repræsentanternes Hus, meldte hun ud. Swift, der slog igennem som countrysanger, stemmer i Tennessee, der har været en republikansk stat de sidste mange år, og hvor et overvældende flertal i 2016 stemte på Donald Trump.

Det er efterhånden kutyme, at amerikanske skuespillere, sangere og andre berømtheder melder sig under de politiske faner. Beyoncé støttede både op om Barack Obama og Hillary Clinton, og i år har komikeren Will Ferrell stemt dørklokker i delstaten Georgia for at få borgerne til at registrere sig til at stemme til midtvejsvalget.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer