Læsetid: 5 min.

I år har lyrikken overtaget romanens funktion som samtidsdiagnostisk genre

Genrerne har byttet plads i år: romanerne er rygvendte, digtene ser samfundet i øjnene
Genrerne har byttet plads i år: romanerne er rygvendte, digtene ser samfundet i øjnene

María Meiga González

21. december 2018

Skulle man prøve sig med en stor tese om årets danske litteratur – og stolt ignorere alle de udgivelser, man ikke har fået læst eller måske slet ikke hørt om – så kunne den tese være, at romanen i 2018 først og fremmest var en bagudskuende genre.

Og at den viste sig at være et stort og knagende og tungt maskineri, det øjeblik forfatterne ville bruge den til andet og mere end at se mod fortiden.

Bagud ser Merete Pryds Helles rørende og velsmurte Vi kunne alt og også Iben Mondrups noget mere gumpetunge Vi er brødre, to romaner om efterkrigstiden og halvfjerdserne, der på én gang følger børn blive voksne og følger Danmark træde frem imod den verden, vi kender i dag.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu