Læsetid: 3 min.

Årets bedste film: Troldede kvinder, undervandskærlighed og institutionsbevarende besyngelser

Et spændende og mangfoldigt filmår er ved at være forbi, og Informations filmredaktion har påtaget sig den svære opgave at pege på de film, der var bedst af dem alle sammen
For Katrine Hornstrup Yde var Ali Abbasis ’Grænse’ én af de helt store filmoplevelser i 2018

For Katrine Hornstrup Yde var Ali Abbasis ’Grænse’ én af de helt store filmoplevelser i 2018

Meta Film

21. december 2018

Lone Nikolajsen:

’The Florida Project’, Sean Baker

På et lyslilla motel tæt på Disney World i Florida bor den flabede unge Moonee på seks år med sin unge semiarbejdsløse, semihjemløse, vilde og plagede mor. Filmen følger deres og vennernes forhutlede liv gennem en sommer. Uden glasur og violiner.

’Coco’, Lee Unkrich

Disney-Pixars Coco fejrer mexicansk folklore med vildt visuelt overskud og humor. Den handler om Miguel, der trodser sin families forbud mod at spille musik og ender i de dødes rige, hvor han lærer alt, hvad der er værd at vide om død, savn, slægtskab og musik.

’Tømmerflåden’, Marcus Lindeen

I 1973 flød 12 mennesker over Atlanterhavet på en blikflåde som et antropologisk eksperiment udtænkt af en voldsforsker. 43 år senere samler svenske Marcus Lindeen de stadigt levende deltagere i et filmstudie, hvor de ser tilbage på det usædvanlige togt.

’The Florida Project’ af Sean Baker.

Ralf Christensen:

’Roma’, Alfonso Cuarón

Denne sorthvide og semibiografiske film gør noget uvant. I stedet for at hylde endnu en udfarende helt, så besynger den en familiebevarende biperson, nemlig tjenestepigen Cleo. Vi har brug for flere af den slags komplekse, empatiske og ydmygt observerende fortællinger.

’Isle of Dogs’, Wes Anderson

Hvis bare verden havde så noble spejderhelte som dem i Andersons univers. Hvis nostalgi kunne blæses så levende til live som i hans seneste film Isle of Dogs. Og hvis alle dukkefilm var så fulde af ideer og håndlavet detaljerigdom som i denne overvældende stop motion-film. Ja, hvis bare ...

’Burning’, Lee Chang-dong

Sådan her ser en knækket verden ud fra sydkoreansk perspektiv. Med en dyb ro og en mystisk tøven fortælles historien om de mennesker, der leder efter mening og moral i tilværelsen. Og dem, der bygger deres egen fortælling på bekostning af førstnævnte.

’Roma’ af Alfonso Cuarón.

Katrine Hornstrup Yde:

’Grænse’, Ali Abbasi

Grænse er et genreoverskridende mirakel. Mørk, bjergtagende eventyrrealisme om en troldet kvinde. Ingen grund til at analysere løs: Se den som en gave, der er faldet ned fra en anden planet og udvider vores syn på det gode, det menneskelige og på, hvad film kan få os til at heppe – også erotisk – på.

’Den skyldige’, Gustav Möller

Det blev så ikke Triers gigantværk, men svenske Gustav Möllers lavbudgetdebutfilm, der gav størst optur over dansk film i år. En nærmest ubegribeligt vellykket psykokammerthriller oplevet gennem én betjents headset på en alarmcentral. Det lyder som en gimmick, men det er et – nu også (snart, kom så!) Oscar-nomineret – mesterværk.

’Call Me by Your Name’, Luca Gaudagnino

Gaudagnino laver sanselige og desperate mesterværker, man bliver komplet forelsket i og af. I selskab med unge Elio og ældre Oliver, der sværmer om hinanden i et paradisisk Norditalien, forvandles hjertet til en blød, dryppende fersken. En instant kærlighedsklassiker på niveau med Romeo+Juliet og Brokeback Mountain.

’The Shape of Water’ af Guillermo del Toro.

Fox Searchlight Pictures
Christian Monggaard:

’The Shape of Water’, Guillermo del Toro

Stum kvinde møder fiskemand i dette kulørte og både rørende, romantiske og morsomme periodeeventyr om xenofobi, frygt og kærlighedens kraft. Den mexicanske humanist Guillermo del Toro, der har instrueret, er brillant til på empatisk vis at skildre outsidere, der har svært ved at finde et sted at høre til.

’First Man’, Damien Chazelle

Amerikanske Damien Chazelle følger den fantastiske musical La La Land op med en ikke mindre mesterlig film om den første mand på Månen, Neil Armstrong. First Man er episk drama om at udforske rummet og intimt kammerspil om en mand og hans dybe sorg over tabet af en datter.

’Den tid på året’, Paprika Steen

En bidsk og morsom komedie om højtiden, hvor familien har hovedrollen, nemlig julen, og om presset for at planlægge og afholde den perfekte juleaften. Meninger og forventninger kolliderer, mens gammelt nid og nag lurer. Paprika Steen og manuskriptforfatter Jakob Weis har blik for menneskelig dårskab.

Victoria Carmen Sonne spiller foruroligende og fascinerende i Isabella Eklöfs ’Holiday’
Læs også
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Folketingsvalget er forbi, men magten skal stadig holdes i ørerne.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement. Første måned er gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Steen K Petersen

Tak for de små anmeldelsesbidder af årets film, har set nogle af dem, gode hver og en og glæder mig især til at se, Grænse af Ali Abbasi.

God jul og godt nytår allesammen

De varmest menneskelige kærlige hilsner

Steen