Læsetid: 16 min.

»Jeg skelner ikke mellem god og dårlig litteratur. Halfdan Rasmussen og Anders And er gode på hver sin måde«

Danmark har med Nina Christensen fået en ny professor i børnelitteratur. Hun er skeptisk over for kanontænkning, mener at det er vigtigt, at få de historier, der har stået i skyggen af en dominerende litteraturtradition, frem i lyset, og at Anders And er vigtig for børnelitteraturhistorien. Og så er hun på den traditionelle bogs vegne ikke bange for den digitale udvikling
»Litteraturen er altid flermedial, det er min foreløbige tese. Hvis man har for snæver en horisont, så er man for begrænset. Vi ser både dengang og nu, at det er vigtigt for et barn at lære at mestre de kommunikationsformer, der er til rådighed,« fortæller Nina Christensen.

»Litteraturen er altid flermedial, det er min foreløbige tese. Hvis man har for snæver en horisont, så er man for begrænset. Vi ser både dengang og nu, at det er vigtigt for et barn at lære at mestre de kommunikationsformer, der er til rådighed,« fortæller Nina Christensen.

Anders Rye Skjoldjensen

25. januar 2019

Hun er sådan en, der når hun står foran et monument, vil have lyst til at vælte det og sige, at her skal vist fortælles en anden historie.

Hvis hun bliver præsenteret for en litterær kanon, vil hun sige, at den vist skygger for andre historier, eller når hun læser en videnskabelig udlægning, så får hun lyst til at undre sig og gå kilderne efter, fordi der nok også gemmer sig andre mulige udlægninger. Hun trevler op, skiller ad. Hun taler ikke om store synteser eller klare historiske linjer, men hellere om prøveboringer, glidende forløb og skæve forbindelser.

Sådan kan man lidt kækt sammenfatte Nina Christensens verdensbillede. I hvert fald når det gælder det, der er hendes område, nemlig børnelitteraturen. Hun er nytiltrådt professor i børnelitteratur, den eneste af slagsen her i landet, ved Center for Børns Litteratur og Medier, Aarhus Universitet.

I fredags holdt hun sin tiltrædelsesforelæsning, hvor hun udpegede de overordnede pejlemærker for den kommende forskning og undervisning inden for feltet »spændt ud mellem fortid, nutid og fremtid«.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • David Zennaro
  • Bjarne Bisgaard Jensen
  • Anker Nielsen
  • Gert Romme
David Zennaro, Bjarne Bisgaard Jensen, Anker Nielsen og Gert Romme anbefalede denne artikel

Kommentarer

Nu var Halfdan jo meget andet end sjove sætninger og pudsige ordstillinger. Den yngre Halfdan kunne faktisk være lige så barsk i sin skildring af datidens virkelighed som Morten Nielsen.

De kaldte, De råbte i Skoven:
Vor Fører! Vor Fører!! Vor fører!
Men Ekkoet svarede tilbage:
FORFØRER!
FORFØRER!
Forfører!

Og måske var han slet ikke så lys og munter:

Jeg skriver sjove digte.
Jeg skriver også triste.
De første læser andre folk.
Selv læser jeg de sidste.

Jørn Andersen, Bjarne Bisgaard Jensen og Trond Meiring anbefalede denne kommentar
Anders Sørensen

Hver "sin" måde.

Jeeez. Man kan da ikke have en professor i børnelitteratur, der ikke engang har styr på fundamental retskrivning. Hvordan skulle vore børn nogensinde kunne lære at skelne mellem Anders And og Ponttoppid And, hvis ikke engang lederen af børnelitteratur forstår at formulere sig korrekt?

anne lindegaard

Kære Nina Christensen - jeg ønsker mig en henvisning til det sted hvor du uddyber, at "Halfdan og Anders And er gode på hver deres måde".
For først dér blir det betydningsfuldt.

Bjarne Christensen

Det var en god samtale og en fin artikel. Rigtig glædeligt, at Nina Christensens store arbejde krones med et professorat. En skam, at der ikke sættes økonomi af til, at langt flere af folkeskolens fag får en forskningsmæssig forankring og kompetente ildsjæle.