Læsetid: 1 min.

Mette Bock blåstempler, at Forbrændingen kun booker kvindelige kunstnere i 2019

Kulturminister Mette Bock har givet spillestedet Forbrændingen i Albertslund lov til kun at sætte kvinder på programplakaten i 2019. En dispensationsmulighed i ligestillingsloven har banet vej for beslutningen
Den danske sangerinde Trinelise Væring spiller koncert på Forbrændingen i Albertslund.

Den danske sangerinde Trinelise Væring spiller koncert på Forbrændingen i Albertslund.

Gonzales Photo

5. februar 2019

Da Forbrændingen i Albertslund sidste år annoncerede, at de i 2019 udelukkende ville booke orkestre med kvinder i front, blev det hårdt kritiseret af flere borgerlige politikere. Men nu har spillestedet fået en dispensation fra Kulturministeriet, som alligevel gør det muligt at fuldføre projektet »Kvinder i Centrum«.

Det fremgår af et brev, som kulturminister Mette Bock har sendt til Forbrændingens advokater.

»Det er fedt at have fået blåstemplingen fra ministeriet. Nu skal vi i gang med det, det virkelig handler om. Det giver noget ballast til den fortsatte snak om emnet og noget rum til at fokusere på alle de gode koncerter, vi har på plakaten,« siger Jeppe Skjold, der er kunstnerisk leder på Forbrændingen.

I sin gennemgang af sagen har Kulturministeriet lagt vægt på en særlig paragraf i ligestillingsloven, som gør det muligt at dispensere fra princippet om ligebehandling – hvis det vel at mærke sker for at »forebygge eller opveje forskelsbehandling på grund af køn«. Det er Kulturministeriets vurdering, at Forbrændingens formål med »Kvinder i Centrum« netop har været at fremme den generelle ligestilling ved at »bidrage til, at flere kvindelige artister bliver booket«, som det hedder i afgørelsen. Det har desuden spillet ind, at initiativet er afgrænset til et år, og dermed ikke har karakter af en permanent bookingpolitik.

Da sagen om Forbrændingen rullede i november sidste år, var flere borgerlige politikere stærkt kritiske over for det kontroversielle initiativ. Blandt andet kaldte Dansk Folkepartis kulturordfører Alex Ahrendtsen beslutningen for »et brud på ligestillingsloven«.

Alex Ahrendtsen er da heller ikke tilfreds med kulturministerens beslutning, som han kalder for »politisk korrekt«.

»Det er jo tale om et brud på ligestillingsloven, som hun så bare vælger at dispensere fra. Og det har jeg det dårligt med. Man ville jo heller aldrig tillade, hvis et spillested besluttede, at de fremover kun ville hyre kristne musikere. Hvorfor så gøre det her?« siger han.

Spillestedet Forbrændingen i Albertslund har besluttet kun at booke kvinder i musikåret 2019. Den 15. marts 2019 spiller Katinka på spillestedet.
Læs også
Ved Grammy-uddelingen 2018 påtrådte Kesha (midten) sammen med blandt andre Bebe Rexha, Cyndi Lauper, Camila Cabello, Andra Day og Julia Michaels.
Læs også

 

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Er det første gang du skal stemme til et folketingsvalg?
Vi giver alle førstegangsvælgere gratis digitalt abonnement under valget.

Tilmeld dig

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Når virkeligheden ikke længere kan afskilles fra parody...

I ligestillingens navn... min bare kvinderøv nej!
Kvinde, hvis du vil respekteres, hvis du vil være noget, så vælg at kæmpe på lige fod med alle... Undertryk ikke dig selv i form af at tillade dig at blive behandlet som andenrangsborger eller som et lille barn, som skal støttes og har brug for “hjælp”... Ja verdenen er uretfærdig, ja vi alle på kryds og tværs af køn, kultur, reglion etc er ikke lige og har ikke samme udgangspunkt.
Men hvorfor brokke sig over mændenes priviligium, når man selv får fortrinsret bare, fordi man er kvinde?

Jeg har helt dybt respekt for, at man vil kæmpe for ligestilling “equality of opportunity”. Men dette “equality of outcome” tilgang eller i denne sag “only pro women” er så dybt respektløs for kvinder.. Er vi ikke mere end det? kan vi ikke klare os selv?

Jeg er fakisk bedøvende ligeglad at et spillested kun har kvindelige kunstnere ligesom gentlemen klubber kun for mænd., eller drengespejder for drenge, og pigespejder for piger. Begge synes jeg skulle være tilladte. Men at dette i det offentlige øjemed bliver anerkendt i ligestillingens navn?!.... en parody..

Peter Hansen, Søren Nielsen, Trond Meiring, Jens Jensen og Peder Bahne anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

Det er ufatteligt, at den kunstneriske frihed kræver blåstempling i et ministerium. Det må være op til bestyrelsen og den kunstneriske ledelse. Sjovt nok er det aldrig en sag, hvis en sæson, hvor der kun forekommer mænd på plakaten, annonceres.

Mette Haagerup, Bjarne Bisgaard Jensen, Tinne Stubbe Østergaard, Jesper Graugaard og Ulla Søgaard anbefalede denne kommentar

'Jeg går ind for tiltaget. Derfor er min identitet uangribelig. Jeg har ingen meninger om noget som helst, jeg er holdningsløs og dyrt betalt og frelst'

Venner det handler om lige ret, ikke om manipuleret statistik gennem adfærdskontrol.

Anders Sørensen

@Liv Pedersen, naturligvis kan kvinder ikke klare sig selv. Som mænd ikke kan det.

I lige præcis denne sammenhæng er det dog vigtigt at pointere, at kvinderne har tilkæmpet sig retten til et års optræden uden mænd. De har ikke bare fået den foræret.

Det er lidt svært at udtale mig, for der ikke er så meget kød på artiklen. MEN
Der er så mange bagvedliggende ting, der kan påvirke, at tingene ikke er lige og ikke har samme udgangspunk, og ja køn er en af de faktorer, der kan spille ind. Men det er EN ting imellem de 1000 af andre ting, der kan have indflydelse på, hvorfor tingene ikke er lige ... og heller ikke SKAL være det

@Anders Sørensen

Hvordan har de tilkæmpet sig retten?
Ja hvis disse kvinder var dygtigere, tiltrak flere kunder ind og havde den rette kunstprofil modsat de mandelige kunstnere, som musikstedet søger og end havde mulighed for at vælge imellem, så kan vi begynde at snakke om, at de har tilkæmpet sig retten. Men ud fra denne artikel er der kun en ren antydning om, at det er, fordi at de er kvinder. Intet omkring deres kompentancer eller noget som helst andet, som individerne (kvinderne) selv har indflydelse på.
Så spørgsmålet er mere om, hvad der ligger til grund for denne forskel jf. @Jens Jensen skriver" det er EN ting imellem de 1000 af andre ting, der kan have indflydelse på, hvorfor tingene ikke er lige"

Steffen Gliese

Nej, Liv Pedersen, sådan fungerer det desværre ikke i virkeligheden. Intet er iøvrigt mere kønnet end rytmisk musik, hvor især sologuitarister uvist af hvilken grund tilskrives ufattelig meget virilitet.

Mette Haagerup og Tinne Stubbe Østergaard anbefalede denne kommentar

Hvor i ligestillingsloven fremgår det at ligestilling skal opgøres på årsbasis? Hvis man nu opgør det pr fem år, så er kvinder jo klart underrepræsenterede trods 2019 som kvindeår. Dette er kun en sag fordi nogen mænd har fået ondt i røven.

Mette Haagerup, Jørn Vilvig, Jesper Graugaard og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Jesper Graugaard

Hvad med et år, hvor kønnet bestemmer hvem der skal have kulturstøtte ? Bare 1 år?
For det er dét, som er sket på Forbrændingen. Det er godt nok kun et lille spillested, men med denne beslutning har vi jo åbnet op for, at kulturstøtte kan gives udelukkende pga køn. Jeg ved godt, at den måde at tænke kulturstøtte på, altså kønsdefineret, sker via puljer, men hvorfor ikke bare gå all in sådan her: 1 år med kun kvinder i den magtfulde kunstudvalg hos Statens Kunstråd, og kun støtte til kvindelige kunstnere. Så må mændene bare vente en omgang. Næste omgang er så hudfarven, og næste igen er så hmmmm..jo geografisk placering etc. Og derefter alder....
Der er mange måder at give kulturstøtte på. Men er denne dispensation den rette vej ?

Tinne Stubbe Østergaard

I Japan er der over 600 kvinderockbands indenfor alle rockgenrer. Flere af dem turnerer i Europa, bare ikke i Danmark, hvor de store festivaller hvert år påstår, at det er meget svært at finde egnede kvindelige musikere. Det må være dovenskab og fordomme - prøv at se de links jeg lægger her!
Hvorfor har Japan så mange dygtige kvindelige rockmusikere? Kan vi lære noget af dem???

De spiller med selvsikkerhed, god teknik, personligt udtryk, stor vitalitet og spilleglæde. De største af dem styrer for vildt!!!! De har en fest og publikum er i den grad inviteret!!!

Poprockgruppen Scandal har været på to verdensturneer til fx Bataclan i Paris, koncerter i Mexico, Singapore, Hong Kong osv. Der er lavet dokumentarfilm om deres turneer - den sidste var en stadiumtur. De spiller med en meget klar lyd og laver også musik til film https://www.youtube.com/watch?v=OLZ5JTOOqus
Her spille de til udendørs festival i 2015 og publikum er HELT med https://www.youtube.com/watch?v=y6jBmECuRJM

Band Maid spiller altid i franske stuepigeuniformer for at gøre op med den servicerende kvinderolle. De har også turneret i Europa https://www.youtube.com/watch?v=vFyYiPDZzdw

Andre klæder sig ud i vilde feminine outfits i Visual Kei-stilen - her Aldious live https://www.youtube.com/watch?v=Czx0su8Kt5Y

Lovebites turnerede i Europa i november 2018 - fik forrygende anmeldelser - se dem her. https://www.youtube.com/watch?v=uhQvkiahyN0 Der er bedre lyd på officielle versioner, men liveoptagelser viser vitaliteten og spilleglæden.
Her et interview fra 2018 (Paris) med engelske undertitler om deres motivation til at spille heavy metal https://www.youtube.com/watch?v=5KpJBe3s2i0
Deres video til Don't Bite The Dust handler om oprør mod rollen som underdanig kontorpige https://www.youtube.com/watch?v=Gq-JZ6deYwM

Gacharic Spin og deres sideprojekt Doll$Boxx med sangerinden Fuki spiller med stor vitalitet - her som Doll$Boxx live https://www.youtube.com/watch?v=EmiBsIScIaE
Kraftcenteret i bandet er i høj grad trommeslageren (med blåt hår), der også synger og growler, men de øvrige musikere spiller også med enorm power. De har som regel også dansere med på scenen og flotte sceneshows https://www.youtube.com/watch?v=8scPakv7ulY

Guitaristen Ayu Gusfanz fra Indonesien er en helt ung teenager på 13, der også komponerer sin egen musik - her Fight No More https://www.youtube.com/watch?v=UCJgNoW_J7I&index=2&list=PLk8VcMUeYC-tyr... Der ligger utallige coverversioner af store rockguitarsoloer med Ayu på nettet og flere af de største rockguitarister har spillet med hende med stor gensidig respekt.

Vinderen af Danmark Har Talent 2017 var 10-årige Johanne Astrid på trommer, så forhåbentlig bliver det snart helt normalt at opleve dygtige kvindelige rockmusikere på alle spillesteder - ligesom i klassisk musik... https://www.youtube.com/watch?v=42NkcbsVykc

Tinne Stubbe Østergaard

Japanske Li-Sa-X på 13 spiller lige op med voksne mandlige guitarister
https://www.youtube.com/watch?v=2f9mME1cgf8

Her er forskellen på en mand, der respekterer en pige, der spiller guitar
Li-Sa-X, Marty Friedman, and the Power of Prodigy
https://www.youtube.com/watch?v=EnrXIu6xCHY

Og en nedladende voksen, der mansplainer i en grad, så han aldrig opdager, at pigen kan spille - han foreslår at Li-Sa-X lærer at spille Over The rainbow... https://www.youtube.com/watch?v=9pwDJg1Jdlk&t=3s

Hmm jeg er fuldstændig ligeglad med om det er kvinder eller mænd, for mig handler det da om den kunstneriske udfoldelse og kvalitet, og hvis den holder, så skal man nok klare sig.

På den anden side, så kan jeg også nævne nogle kvindelige kunstnere som måske kun er blevet kendte og promoveret pga. af deres udseende og ikke overstående, så tingene er vel ikke sorte og hvide!