– I dag er der dansk premiere på jeres ’Trækfugle’, der vandt en pris i Cannes. Hvad er det for en film?
»Det er både en lokal genrefilm om starten på narkosmuglingen i Sydamerika. Det er også forhistorien til alt det, der senere har givet narkoproblemer i hele verden, lige fra Escobar og USA til bandekrig på Nørrebro. På fem årtier har det udviklet sig til at være en af verdens største handelsvarer, der følges af en ekstrem magt og vold i alle verdensdele. Og på trods af, at Trækfugle er en film på et indiansk sprog, bliver den vist i hele verden. I denne uge har den premiere i ti lande, og den kommer ud i 400 biografer i USA, fordi den forener genreelementer med et politisk budskab.«
– Hvordan vil du beskrive Snowglobe?
»Det er et tre år gammelt dansk produktionsselskab, som arbejder med instruktører fra vores egen generation, hovedsageligt i Norden og Sydamerika. Det er i høj grad talenter, som vi har udviklet os sammen med fra begyndelsen af vores karrierer, om det så er Ciro Guerra i Colombia eller Martin Skovbjerg i Danmark.«
– Hvorfor lige Norden og Sydamerika?
»Vi er tre producere uddannet tre forskellige steder: Eva Jakobsen er selvlært og Zentropa-uddannet. Hun kommer oprindelig fra Filmværkstedet. Mikkel Jersin har gået på Den Danske Filmskole. Og jeg har gået på den sydamerikanske filmskole og efterfølgende boet og lavet film i 15 år i Sydamerika. Derfor har jeg en logisk tilgang til at lave film i Sydamerika, og Eva og Mikkel laver film med dem, de har udviklet sig sammen med.«
– Hvad får du/I ud af at lave koproduktioner mellem Danmark og Sydamerika?
»Vi har snakket meget om det, og i Sydamerika er der en stor råenergi og lyst til at lave film, og så er det ikke så skolet, hvorfor der ofte er manuskriptproblemer. Men der kommer filmkunst ud af det. I Danmark er der mindre energi, men til gengæld er det vellavet og velproduceret og velgennemtænkt.«
– Og det er en god kombination?
»Ja, det tror jeg. Vi bruger hinanden til det kreative. Der er noget klogt i, at en dansk film bliver lavet med nogle ikkedanske kræfter, f.eks. at en dansk klipper skaber struktur i en sydamerikansk film. Fotografen på Trækfugle, David Gallego, har filmet to af vores danske debutfilm. Og mexicanske Amat Escalante (Snowglobe har produceret hans seneste film, The Untamed, red.) har været konsulent på Jeannette Nordahls debutfilm, Kød og blod, fordi det er en genrefilm, en mafiafilm. Der var nogle ting, som var helt sorte for ham: ’Man kan jo ikke lave en dansk mafiafilm, fordi der findes ikke en dansk underklasse, og der er ikke vold i Danmark.’ Jo, der er. Det er bare en anden slags vold og en anden slags underklasse. Escalantes spørgsmål fik både Jeannette og manuskriptforfatteren til at tænke nogle ting igennem, de ellers ikke ville have gjort, men som et internationalt publikum nok ville gøre.«