Læsetid: 4 min.

I Kina er der ingen, der skal få at vide, at Freddy Mercury var ██████

Oscarvinderen ’Bohemian Rhapsody’ er nået til Kina, men historien om Freddie Mercurys homoseksualitet er gået tabt på vejen. Det studser vi over, når ikke vi ærgrer os over, at rapperen Nipsey Hussle ikke nåede at gøre så meget ved den amerikanske våbenvold, før han selv blev skuddræbt, eller glæder os over en ny ordning for krænkede studerende på kunstuddannelserne, ’Dronningen’s visuelle kvaliteter, den igangværende arkitekturfestival og alt det fine, Master Fatman efterlader sig
’Bohemian Rhapsody’ er generelt blevet kritiseret for at nedtone Mercurys ████████ ved at svælge meget i forholdet til Mary Austen. Men i den kinesiske version antydes ██████ ikke med et ord, og scener, hvor Mercury ███████ er klippet ud.

’Bohemian Rhapsody’ er generelt blevet kritiseret for at nedtone Mercurys ████████ ved at svælge meget i forholdet til Mary Austen. Men i den kinesiske version antydes ██████ ikke med et ord, og scener, hvor Mercury ███████ er klippet ud.

Twentieth Century Fox

5. april 2019

Hver uge samler Informations kulturredaktion et potpourri over kulturelle begivenheder og særligheder, som har optaget dem.

Vi kalder det Ugen på kulturgangen.

I Kina er ingen ███████

Katrine Hornstrup Yde

Er man homoseksuel, er man på traditionelt kinesisk Tóngxìngliàn zhě, men er man Freddy Mercury i Bohemian Rhapsody, der netop har fået premiere i landet, er man ███████.

For Kina har en spændende filmtradition for at bortsakse enhver antydning af █████████. Bohemian Rhapsody er generelt blevet kritiseret for at nedtone Mercurys ████████ ved at svælge meget i forholdet til Mary Austen. Men i den kinesiske version antydes ██████ ikke med et ord, og scener, hvor Mercury ███████ er klippet ud.

I den kinesiske version af Ridley Scotts Alien: Covenant bliver der således heller ikke ██████. Luca Guadagninos mesterlige ████ ██ ██ ████ ████ blev i 2017 trukket tilbage fra Beijings internationale filmfestival,og Ang Lees legendariske ███████ █████████ fik aldrig premiere. Her på redaktionen ████████ ███████████████████!!! ███████████ ████████ ████!!!, men det kan Kinas knap 1,4 milliarder superduperheteroseksuelle borgere jo være ligeglade med.

Kunststuderende får rådgivningstilbud

Merle Baeré

I denne uge så en tiltrængt ordning dagens lys på de kunstneriske uddannelser. Tal Trygt hedder initiativet, som skal give studerende mulighed for – anonymt – at få en samtale med en professionel rådgiver, hvis de har oplevet chikane eller seksuelle krænkelser på skolerne. Tilbuddet kommer efter flere skandalesager på skolerne, som kulturminister Mette Bock (LA) nu forsøger at gøre op med. Og det hilses velkomment.

Rapper er offer for status quo i USA

Ralf Christensen

I 2015 viste en undersøgelse ved University of Sydney, at den mest hyppige dødsårsag for rappere er mord. Det er bittert ironisk, at Nipsey Hussle er blevet en del af den statistik med skuddrabet på ham søndag den 31. marts foran hans egen forretning The Marathon Clothing.

I det stadig socialt udsatte og voldsramte nabolag South Los Angeles (tidligere South-Central) var Hussle en aktiv filantrop og forkæmper for at stoppe våbenvold. Ja, på sit fremragende debutalbum, Victory Lap, rappede han: »Third generation, South Central gang bangers / That live long enough to see it changing / Think it’s time we make arrangements

Ringo Chiu

Som teksten indikerer slap Hussle ud af bandekriminaliteten og bekæmpede den. Han udviste dog også homofobiske tendenser i et Instagramopslag i januar 2018.

Mandag den 1. april endte en mindehøjtidelighed for Hussle i kaos, 19 blev såret.

Tirsdag skulle Hussle have holdt møde med Los Angeles Police Department om bandevold. I stedet kunne de meddele, at de havde arresteret en Eric Holder som mistænkt.

Med drabet på Hussle endte en blodig uge i storbyen med 26 skyderier og 10 mord. Nipsey Hussle kæmpede for forandring, men blev offer for status quo i amerikansk våbenlovgivning og voldskultur.

Hvad Master Fatman bl.a. efterlod sig

Lone Nikolajsen

I sidste uge kunne man desværre læse nekrologer om 53-årige Master Fatman (også kaldet Morten Lindberg). I denne uge kan man bruge sin tid på nogle af de ting, han efterlod sig.

Her nævnes i flæng: DRK-programmet Smagen af Danmark, især det afsnit, hvor Morten Lindberg laver sennep på den lille ø Nyord. Radio24syv-programmet Mit navn det står med prikker om gækkebreve, som Master Fatman var en mester til at lave (det er sæson nu) eller blomsterreklamen Ghosh – hvor er du fantastisk, som takket være Master Fatmans medvirken er en ægte sød video om ensomhed og om, at ens stue er større, end man tror. 

Arkitektoniske idealer

Lone Nikolajsen

Arkitekturfestivalen CAFx foregår lige nu parallelt i København, Aarhus og Odense (hvor den dog kalder sig hhv. AAFx og DAFx) fra 4. til 14. april. Under overskriften ’Skiftende idealer – 1919, 2019, 2119’ sætter den fokus på, hvad arkitektur gør for og i det samfund, man bygger i.

I Aarhus kan man både møde lokalhistorikere i Gellerup Planen, der forklarer, hvad visionen var, da man byggede højhusene der, og arkitekter, der slår et slag for fremtidens modernistiske arkitektur.

Billedredaktørens toptre over scener i ’Dronningen’

Martine Amalie Krog

Det er næppe gået nogens næse forbi, at filmen Dronningen er blevet rost til skyerne. Men ifølge Informations billedredaktør Sigrid Nygaard fortjener filmen endnu mere anprisning, fordi den visuelle linje er fuldstændig eminent. Her er hendes bud på de stærkeste visuelle præstationer i værket:

Åbningsscenen, hvor kameraet drejer rundt om sig selv i en skov. Det virker så stærkt, at man bliver svimmel. Samme scene kommer igen i slutningen af filmen og så forstår man pludselig det visuelle link til åbningsscenen. Det er svært at forklare uden at spoile, men du vil forstå, når du ser den.

Den første gang moren og stedsønnen rører ved hinanden er bag et træ midt i en leg. Berøringen er filmet på en intens måde, hvor man forstår, hvor betydningsfuld den ellers uskyldige berøring er for begge parter. Måden at filme berøringerne på går igen, hver gang de rører hinanden, og danner således et link fra første berøring til sexscenerne.

En scene, hvor stedsønnen Gustav køres endegyldigt væk fra familien i bil, er filmet ud af bagruden, så man ser moren med sine to små piger blive mindre og mindre. Det giver en fornemmelse af, at man befinder sig i en ligvogn og kigger ud af bagruden, hvor ens familie siger farvel.

 

Serie

Ugen på kulturgangen

Hver uge samler Informations kulturredaktion et potpourri over kulturelle begivenheder og særligheder, som har optaget dem.

Seneste artikler

  • Der er rigtig god julestemning mellem Pernille Rosendahl og Kristian Jensen og blandt de nominerede til Turner-prisen

    6. december 2019
    And the award goes to ... Alle de nominerede til Turner-prisen, der har overtalt komiteen til at lade dem dele sejren. Imens har Venstres Kristian Jensen fundet sammen med Swan Lee-sangerinde Pernille Rosendahl, og et nyt kunsttyveri har ramt Tyskland
  • Det har været en god og dårlig uge for Michael Jackson

    29. november 2019
    På kulturredaktionen klapper vi ad Taylor Swifts AMA-rekord og en østrigsk kvindelig komponist. Samtidig er tyskerne blevet frarøvet milliardskatte, og en brite vrider sin hjerne over, hvordan Michael Jacksons liv kan filmatiseres. Et nyt museums-computerspil og en Netflix-biograf har også optaget os i ugen, der er gået
  • Død er ikke længere en undskyldning for ikke at arbejde

    22. november 2019
    Gode kulturprogrammer på DR dør, mens James Dean genopstår på lærredet. Det måber vi i denne uge over på kulturredaktionen, alt imens John Kørner raser over »profithungrende røvhuller«, Kanye West tager en karrieredrejning, og en teaterinstruktør vinder indsigt i tykke menneskers følelser
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Eva Schwanenflügel
Eva Schwanenflügel anbefalede denne artikel

Kommentarer

Bjørn Pedersen

Fin detalje at fysisk bortcensure dele af overskriften for at give kritikken af kinesisk censur mere vægt. Men det blev lige for meget nede i selve artiklen. Den vrede ironi der skinner igennem artiklen passer godt sammen med netop de massive censurblokke, men censurkritikken kunne alligevel godt være nøjedes med kun at have været i overskriften.