Læsetid: 11 min.

’Sadvertising’ får hele verden til at græde

Nogle reklamefilm rammer på få minutter noget i os, der bringer tårer frem i øjnene. Tåreperserreklamerne er designet til at trykke på de rigtige knapper, og gennem de sidste ti år er de begyndt at fylde mere og mere, siger forsker. To instruktører lukker os ind i maskinrummet bag de rørende reklamer
Nogle reklamefilm rammer på få minutter noget i os, der bringer tårer frem i øjnene. Tåreperserreklamerne er designet til at trykke på de rigtige knapper, og gennem de sidste ti år er de begyndt at fylde mere og mere, siger forsker. To instruktører lukker os ind i maskinrummet bag de rørende reklamer

Mia Mottelson

30. april 2019

En gruppe mennesker, som tydeligvis ikke kender hinanden, står helt stille i en afmærket firkant på gulvet i en gymnastiksal. Fortællerstemmen lover os, at de har mere til fælles, end de tror.

En kvinde byder dem nu velkommen og kalder to af mændene frem, så de står ansigt til ansigt med hinanden.

»Thomas, du bor med din familie i et dejligt hus på Vinkelhøj 8 i Viby. Før I flyttede ind, var det faktisk dit barndomshjem, Aske,« siger hun.

Aske lyser op, da han hører adressen og smiler stort.

»Det er rigtigt, ja.« De to mænd begynder at dele minder om at spille fodbold i haven om sommeren.

En efter en bliver hele gruppen kaldt op og finder ud af, at de har en relation til hinanden.

»Anna, i 2012 var din mand ude at løbe en tur. Pludselig falder han om med hjertestop,« siger kvinden, der kalder dem op. Anna får tårer i øjnene, hendes læber bævrer, og hun nikker.

»Heldigvis er der en, der reagerer hurtigt og redder ham. Knud, vil du komme herop?« Knud møver sig frem i menneskemængden, går op til Anna og omfavner hende, som havde de kendt hinanden hele livet.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Henrik Brøndum
  • Lars Rasmussen
  • Niels Duus Nielsen
Henrik Brøndum, Lars Rasmussen og Niels Duus Nielsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Niels Duus Nielsen

I dag err fup og svindel blevet en videnskab, men det er og bliver dog fup og svindel. Fed artikel!

Svend Erik Sokkelund og Lars Rasmussen anbefalede denne kommentar
Henrik Brøndum

God pointe! Jeg ser næsten aldrig reklamefilm fordi alle levende billeder bliver streamet, men græder alligevel meget over alt det gode jeg har gjort i denne verden. Det eneste der kan få snøfteriet til at standse, er at åbne en rudekuvert og kigge på en udskrift fra en bankkonto.

Jan Weber Fritsbøger

markedsføring er organiseret bondefangeri og man bør undgå reklamer, og lukke mentalt af når man ikke kan det, jeg gider simpelthen ikke se tv hvor udsendelsen afbrydes af reklamer, og ser jeg film på tv2 skifter jeg kanal inden reklameblokken, faktisk burde reklamer helt forbydes her i disse klimatrussel tider, for løsningen er jo først og fremmest at forbruget skal sænkes og alle reklamer har den stik modsatte effekt, og så bør vi alle boycotte alle produkter som markedsføres massivt, så kan de måske lære det.