Læsetid: 4 min.

»Der skal skiftevis komme noget let, noget sjovt, noget eftertænksomt og noget, man kan græde til. Tænk på det som musik«

Emotionelle reklamefilm fylder mere og mere. For bedre at forstå hvordan de virker, er vores journalist sammen med reklamefilminstruktør Asger Leth gået i dybden med hans reklame for TV 2, »Alt det vi deler«, og har spurgt ham, hvad der teknisk set gør, at hun begynder at græde samme steder — hver gang
Asger Leth har instrueret flere rørende reklamer. Mest kendt er uden tvivl ’Alt det vi deler’.

Foto: TV 2

Asger Leth har instrueret flere rørende reklamer. Mest kendt er uden tvivl ’Alt det vi deler’.

Foto: TV 2

30. april 2019

Asger Leth har instrueret flere rørende reklamer, men mest kendt er uden tvivl »Alt det vi deler«. En reklame for TV 2, der gik viralt i 2017, og som for nyligt er blevet fulgt op af en to’er.

Den oprindelige reklame blev på de første seks måneder set af mere end 300 millioner mennesker verden over og vandt efterfølgende flere priser.

Selv når jeg tager mine professionelle journalistbriller på, formår den på blot tre minutter at bringe  tårer frem i mine øjne intet mindre end fem gange, og derfor har jeg sat instruktøren bag, Asger Leth, i stævne for at finde ud af, hvordan han gør. Ud over denne reklametåreperser står Asger Leth blandt andet bag DR’s dramaserie »Liberty« og en række dokumentarfilm.

Når dem bliver til os

En gruppe mennesker er samlet i et stort rum, men står inddelt i afmærkede firkanter på gulvet, der opdeler dem i mindre grupper. Nogle kategoriseres af fortællerstemmen som ’dem med de høje indtægter’ og ’dem uden’. Andre som ’dem vi stoler på’ og ’dem vi går uden om’.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Måske går jeg glip af noget, for jeg skifter altid kanal, hvis/når der kommer reklamer. I øvrigt syntes jeg, at Chardasfurstinden, La Bohème, Madama Butterfly og Londonderry Air virkelig siger mig noget. Og det ved jeg ikke, om underlægningsmusik til reklamer gør.

Til gengæld syntes jeg ikke, at reklamer siger mig noget. Men det skyldes måske, at jeg hverken spiller på online casino eller bruger kviklån.

Anders Sørensen

Jeg kan slet ikke se det. Hverken TV 2 eller det tårefremkaldende aspekt i reklamen (som jeg lige så på Youtube).

Det er da så meget for TYKT! Underlægningsmusikken forsøger konstant at mane til tårer eller i det mindste andægtig alvorlig eftertænksomhed, og man fornemmer aldrig de deltagende som mennesker, men ser dem blot som brikker i følelsesmanipulation. Det er ren porno. Det virker kun på dem, der ikke får noget (træd venligst frem). Græd eller kom på kommando.