Læsetid: 4 min.

Frank Hvam er den rigtige Voteman

... synes kulturredaktionen, der i denne uge har set ham opfordre de danske borgere til at stemme til EP-valget. Vi anbefaler også storhittende western-hip hop, et plantekursus i Søndermarken, og nogen af os hylder noget så dejligt roligt som silent disco under Distortion, der er ved at blive voksen
Kan Frank Hvam påvirke valgdeltagelsen ved weekendens EP-valg? Vi tror det.

Kan Frank Hvam påvirke valgdeltagelsen ved weekendens EP-valg? Vi tror det.

Mette Mørk

24. maj 2019

Hver uge samler Informations kulturredaktion et potpourri over kulturelle begivenheder og særligheder, som har optaget dem.

Vi kalder det Ugen på kulturgangen.

Nørdet natur

Maria Kjær Themsen

Jeg er kæmpefan af den gratis, men dybt ambitiøse BLOOM-festival i Søndermarken, som foregår under åben himmel i Søndermarken denne weekend.

Festivalen handler om natur og videnskab, men litteratur og kunst er lige så integreret en del af programmet, og forelæsninger om «Når isen smelter«, suppleres af vinsmagninger eller spekulative litteraturoplæsninger under egetræet.

Der er debatter med overskrifter som »Kødæderne mod planteæderne«, og lørdag aften kan man se Lea Porsagers nye film Horny Vacuum på et passende sent tidspunkt, eller lytte til Jacob Kirkegaards nye morbide lydværk (optaget i et lighus), der opføres i Cisternerne. Man kan også komme på plantekursus om indsamling af vilde urter. I denne valgtid virker det mere presserende end nogensinde at have naturen helt øverst på programmet.

Frank Hvam er den ægte Voteman

Rasmus Elmelund

I en ekstremt populær facebook-video sidder Frank Hvam i sin sofa og æder popcorn fra en margretheskål. Komikeren er i strømpesokker og med sin signaturkasket. Han ser partilederdebat og råber til sin kæreste, at hun skal komme og se med.

Klaus Riskær ser ældgammel ud, råber han, Lars Løkke pynter mindre i landskabet end en landvindmølle, og Pia Olsen Dyhr ligner mere og mere en frisør fra Vejle. Så ser han væk fra tv’et og ind i øjnene på dig, potentielle sofavælger, og siger, at folketingsvalget nok er underholdende, men – søndagens EP-valg er meget vigtigere. Det er dér, du skal stemme, hvis du som Frank er optaget af vores planet.

 
"Stem til EU-valget" Film

Så er freden på min facebook side ovre. Af bekymring for at EU-valget "drukner" i Folketingsvalget, har jeg startet min egen lille "Stem til EU-valget"-kampagne. Kh Frank

Posted by Frank Hvam on Monday, May 20, 2019

Den opdragende valgvideo er en notorisk farlig disciplin. Mange husker nok Folketingets forcerede Voteman-video fra 2014, der var så kikset, at den blev trukket tilbage.

Men Frank Hvam – der står bag videoen som privatperson – mener virkelig det her. Og hans oprigtighed kombineret med sikker selvironi gør, at hans video nok virker. Hvis stemmeprocenten på søndag er højere end normalt, er her i hvert fald et seriøst bud på hvorfor.

Fotos af: Martin Sylvest, Mads Claus Rasmussen, Nils Meilvang, Asbjørn Sand, Niels Ahlmann Olesen, Philip Davali, Liselotte Sabroe og Henning Bagger
Læs også

Ikke country nok? Så se her!

Ralf Christensen

»Old Town Road« er årets amerikanske hits. Nummer et for syvende uge derovre. En halv milliard aflytninger på Spotify. Der er banjo, seksløber og referencer til heste og verandaer. Men den er blevet udelukket fra country-hitlisten i USA. Ikke country nok og åbenbart for hiphop, når sorte Lil Nas X rapper – men også synger.

Det er noget vrøvl.

En spritny musikvideo til sangen adresserer snæversynet og starter som en western. Lil Nas X og den hvide countrystjerne Billy Ray Cyrus jagtes på hest af tre sorte sheriffer. Og snart får vi en allegori over udstødelsen fra country, da duoen søger ly hos en hvid mand og jages væk med haglgevær. Hvorefter X ryger igennem et ormehul ind i nutiden, hvor hvide cowboys squaredanser til hans sang.

Culture clash? Nej, en modernisering af country.

Bieber-fans slider på vild natur

Lone Nikolajsen

I musikvideoen til Justin Biebers 2015-hit »I’ll Show You« spæner teenageidolet rundt i et svimlende smukt islandsk landskab, mutters alene med sit skateboard og sin ungdommelige weltschmerz over på én gang at føle sig overbegloet og ikke rigtig set som den, han er indeni.

Kløften med de bratte fald og storslåede vandfald hedder Fjadrárgljúfur og var, før musikvideoen kom ud, et sted kun få mennesker færdedes.

Siden har turismen i området taget fart, og det slider så meget på det mosbeklædte landskab, at kløften nu er blevet lukket af de islandske myndigheder, så beplantningen kan komme til hægterne. I første omgang skulle der bare være adgang forbudt i to uger i marts, men lukningen er nu forlænget til 1. juni.

Gadefesten er blevet voksen

Andrea Dragsdahl

Støjbegrænsninger presser byernes teenagefester ud af gaderne, og nu er selv Distortion, som fylder København med fester i næste uge, ved at blive voksen. I år rykker flere af musikscenerne til udkanten af bydelene, mens der gøres mere plads til dem med hang til liggestole, lounge-musik og cocktails over lunkne dåseøl og moshpitts.

Arrangørerne vil gøre mere plads til arrangementer som »silent disco« og »en grøn fest, der støtter skovplantning i Indien« og har derfor skåret omkring halvdelen af musikscenerne væk.

Derfor hader fans den seneste sæson af ’Game of Thrones’

Simon Gregersen

Over halvanden millioner Game of Trones-fans har på et par uger signeret en underskriftindsamling, der kalder på at omgøre sidste, netop afsluttede ottende sæson af serien. Hvorfor, kommer den tyrkiske sociolog og forfatter Zeynep Tüfekçi med internettets bedste bud på i artiklen »The Real Reason Fans Hate the Last Season of Game of Thrones«.

Det skyldes at de to serieforfattere D.B Weiss og David Benioff, argumenterer hun, i den sidste sæson har anvendt vores kulturs dominerende fortællestil, den psykologiske, til at færdiggøre fortællingen fra romanforlægget, som derimod er en sociologisk opbygget historie. En psykologisk fortællestil følger altid et individ (helten) i en verden, der former sig efter, hvor han/hun skal hen på egen udviklingsrejse. Derfor overlever de de mest latterligt farlige situationer uden god forklaring.

Bogforlæggets forfatter, George R. R. Martin, mestrede derimod den sociologiske fortællestil, hvor samfundsmæssige strukturer former individer, der må tilpasse sig deres omgivelser eller føle konsekvenserne. Dengang overlevede ingen bare fordi de havde seernes sympati. Og derfor er det en skam, mener Zeynep Tüfekçi, at serien ikke blev kørt til ende i sin oprindelige bane.

»I en historisk periode, der kræver en del institutionsopbygning og incitamentsforandring, har vi brug for al den sociologiske forestillingskraft, vi kan få,« skriver han. Amen, siger vi.

HBO Nordic

Serie

Ugen på kulturgangen

Hver uge samler Informations kulturredaktion et potpourri over kulturelle begivenheder og særligheder, som har optaget dem.

Seneste artikler

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu