Læsetid: 4 min.

Hele verden rykker ind på hitlisterne, men skal ud af Holland

Globaliseringen er kommet til musiktjenesten YouTube, hvor engelsksproget musik rykker ned og puertoricanere og tyrkere rykker op. Imens kæmper Amsterdam den omvendte kamp og vil nu have turisterne ud af byen. Ugen har også budt på nye sider af Rasmus Paludan og konkurrenceforvridende kunststøtte
Globaliseringen er kommet til musiktjenesten YouTube, hvor engelsksproget musik rykker ned og puertoricanere og tyrkere rykker op. Imens kæmper Amsterdam den omvendte kamp og vil nu have turisterne ud af byen. Ugen har også budt på nye sider af Rasmus Paludan og konkurrenceforvridende kunststøtte

Ana Fernandez

10. maj 2019

Hver uge samler Informations kulturredaktion et potpourri over kulturelle begivenheder og særligheder, som har optaget dem.

Vi kalder det Ugen på kulturgangen.

Como se dice ’megahit’ en español?

Ralf Christensen

Det er sket. Engelsksproget musik er ikke længere dominerende på verdens vigtigste musiktjeneste, YouTube. Den mest sete video har længe været Luis Fonsis spansksprogede »Despacito«, men den er nu langt fra at være en enlig svale.

Nu hvor resten af verden er begyndt at få hurtigere hastigheder på nettet, så begynder YouTube tilsyneladende at give os et mere retvisende billede af, hvem der er de største popstjerner derude. Og de er colombianere, sydkoreanere, indere, puertoricanere, spaniere og tyrkere.

I skrivende stund er de ni mest populære videoer på YouTube ikke engelsksprogede sange (med lidt småengelske indslag et par steder). Ja, Taylor Swifts dyrt producerede og superambitiøse »ME!« har allerede mistet pusten og er røget ned på tiendepladsen i æresdivisionen. Og har henved halvt så mange afspilninger som den øverste på listen, puertoricanske Pedro Capó og Farrukos »Calma«, som endda er syv måneder gammel. En ægte langdistanceløber med over en milliard views.

Så spørgsmålet er ikke længere, hvordan du udtaler Beychella. Eller hvilke beskeder Swift har gemt til sine fans i sin musikvideo. Det er: »Como se dice ’megahit’ en español?« Eller måske »’Megahit’ türkçede nasıl söylenir?« Velkommen til verden.

Daenerys’ latte med ekstra skum

Andrea Dragsdahl

Hver episode af hitserien ’Game of Thrones’ koster angiveligt 15 millioner at producere. Skarpe seere kunne i det seneste afsnit få indblik i, at nogle af pengene er gået til en latte fra Starbucks til dragedronningen Daenerys.

Mens mændene fulder sig i væsker fra drikkehorn, iagttager hun stilfærdigt seancen på afstand veltilpas med et plastikkrus foran sig fra kaffegiganten. De overnaturlige effekter i serien indebærer øjensynligt også en tidsmaskine.

Korrektion: Det har sidenhen vist sig, at der ikke er tale om en kop fra Starbucks, men en anden slags kop.

Dødens politik i Helsingør

Mille Breyen Hauschildt

I næste weekend kan man under CLICK Festival i Helsingør blive klogere på nekropolitik (dødens politik), når der under temaet ’Death Worlds’ fyres op for koncerter, installationer, performances, talks og workshops.

I krydsfeltet mellem kunst, videnskab og teknologi kan man bl.a. møde de to posthumanistiske stjernetænkere Rosi Braidotti og Paul B. Preciado og måske blive klogere på, hvad Preciados vidunderlige begreb ’det farmakopornografiske regime’ dækker over.

Færre turister

Lone Nikolajsen

Turister elsker at se lokale i deres naturlige habitat. Især når det naturlige habitat ligner postkortene. Derfor bliver den hollandske landsby Giethoorn, der har 2.500 indbyggere, en masse kanaler, vindmøller og gamle bondegårde, årligt besøgt af omkring 350.000 turister, skriver The Guardian. Giethoorn er bare ét af de steder i Holland, hvor turismen kammer over. Landets 17 mio. indbyggere fik i 2018 besøg af 18 mio. turister, og en prognose forudsiger en stigning til op til 42 mio. turister i 2030.

Derfor har den hollandske turistforening nu vendt sin strategi på hovedet, sådan at den nu arbejder for at mindske antallet af souvenirbutikker, stoppe markedsføring af seværdigheder, måske endda lukke dem midlertidigt, indføre turistafgifter og mindske kapaciteten i Amsterdams lufthavn. Målet er ikke længere at tiltrække turister, men at få dem fordelt mere jævnt over det flade land – eller helt at afskrække dem fra at komme.

Derfor kalder han Mimi for et nazisvin

Katrine Hornstrup Yde

Rasmus Paludan er ikke til at forstå for dem, der ikke forstår, hvad han kommer fra. Hvorfor egentlig kalde Mimi Jacobsen for et »nazisvin« i Aftenshowet?

Fordi: Negativ opmærksomhed gange negativ opmærksomhed = megameget opmærksomhed og taletid og adgang til dem, der putter sig ude i landet med deres enighed.

Det er en logik, han dummy-testede hos børn på den voksenfri pegeplads YouTube, og intet forklarer det så klart som den lidt oversete DR-dokumentarfilm Rasmus Paludan – højrenationalist i børnehøjde, der følger partilederen, fra da han i juni 2018 har 125 vælgererklæringer og indtil kort før, Indre Nørrebro står i flammer, og han kort efter bliver opstillingsberettiget.

Filmen er et portræt af det rene ynk — men som virker. Se Rasmus Paludan sige til små muslimske drenge, at deres søster er en luder. Se Paludan bræge »Taahhhhbere« i et socialt bogligbyggeri og råbe »Skrid hjem med jer, I skal ikke være her, det er simpelthen så ulækkert. Skam jer over at I vover at være her.«

To teenagepiger prøver undrende at komme i dialog med ham: »Du er en opmærksomhedskrævende lille baby!«, siger den ene. »Det synes jeg ikke, det synes jeg ikke«, svarer han tilbage og retter: »Jeg er det, som nogen vil beskrive som iskold.«

Konkurrenceforvridende kunststøtte

Andrea Dragsdahl

575.000 fondskroner til det nystartede galleri ’Skitse’ har fået blodtrykket til at stige hos en række andre gallerier. Bikubenfonden har valgt at støtte det lille galleri, der som navnet antyder sælger ufærdige kunstværker af særligt unge nystartede kunstnere.

Men det bliver kaldt konkurrenceforvridende af konkurrenter, der »har arbejdet uden løn i flere år« og er vrede over den »forlomme«, det nystartede galleri har fået. Fonden understreger, at den på ingen måde har »interesse i at skabe mere konkurrence. Vi prøver bare at udvide markedet,« siger de til Berlingske.

Serie

Ugen på kulturgangen

Hver uge samler Informations kulturredaktion et potpourri over kulturelle begivenheder og særligheder, som har optaget dem.

Seneste artikler

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu