Læsetid: 9 min.

Filosofi- og grådhistoriker: Børn græder ikke over lykkelige slutninger, men det gør voksne. Fordi vi ved, vi skal dø

Der er tårer alle vegne. Mange af os slipper dem løs, når romantiske film ender lykkeligt, men ikke børn – for børn forstår ikke, at de skal dø. Den deprimerende forklaring på, at vi græder over sentimentale reklamer, rørende X Factor-optrædener og romantiske komediefilm er ifølge en af verdens førende følelsesforskere, at vi ved, at lykken er kort – og at livet ender med, at vi bliver gamle og dør
Xfactor-følelser.

Xfactor-følelser.

Martin Sylvest/Ritzau Scanpix

7. juni 2019

Her på kulturredaktionen har vi de seneste måneder sat os for at undersøge og forsøge at forstå grådens væsen.

Vi har talt med følelseshistorikere, litterater, filmhistorikere og mediepsykologer for at finde ud af, hvad der sker med os, når vi ser eller læser sørgelige og smukke scener i film og bøger – og græder. Vi har konsulteret en psykologiprofessor med speciale i gråd for at høre, hvorfor der findes mennesker, der ikke græder, og hvorfor vestlige kvinder græder mere end mænd, og vi har undersøgt fænomenet sadvertising og været med i maskinrummet bag rørende tv-reklamer med to instruktører. Medlemmer af redaktionen har afsløret, hvad deres personlige grådknap er, vi har set på grådens historie i dansk og amerikansk politik, og vi har interviewet en række kulturmennesker, der bruger gråden professionelt.

Og så har vi genbesøgt de største, vigtigste, smukkeste, sjoveste tudeture i film- og litteraturhistorien.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Steffen Gliese

Jeg ved nøjagtigt, hvornår jeg græder - men jeg er heller ikke sentimetal: jeg græder, når noget forløses som kunstnerisk sandt, og jeg græder over forløste venskabelige relationer. Det er et rent værdispørgsmål, og som det ses, er det over det handlende fremfor det stillestående. Jeg falder i søvn over scenisk stilstand med for mange ord og i det hele taget, når nogen synes, de vil fortælle noget fremfor at reagere og bringe videre.
Men min erkendelse af dødelighed har det intet med at gøre.

olivier goulin, Anina Weber, Katrine Damm og Karsten Jensen anbefalede denne kommentar