Kommentar
Læsetid: 3 min.

Svenske Moderna Museet har hyret en stabil nordjyde til at få kunsten ud til borgerne

Museumsdirektør Gitte Ørskou fra KUNSTEN i Aalborg har skabt sig en profil på at være god til at skaffe både penge og nye publikumsgrupper ind på museet. Nu har Sverige snuppet hende
»Jeg er godt nok optaget af kunst, men jeg er primært optaget af mennesker,« sagde Gitte Ørskou, da hun blev præsenteret som ny direktør for Moderna Museet.

»Jeg er godt nok optaget af kunst, men jeg er primært optaget af mennesker,« sagde Gitte Ørskou, da hun blev præsenteret som ny direktør for Moderna Museet.

Christine Olsson

Kultur
18. juni 2019

Ambitiøse danske kvinder indtager for tiden de svenske museumsgange. For nylig blev Kirse Junge-Stevnsborg, der kom fra en stilling som mangeårig kunstnerisk leder af Den Frie, ny museumsdirektør på Malmø Kunstmuseum. Og nu er museumsdirektør for KUNSTEN i Aalborg, Gitte Ørskou, blevet ny direktør for Moderna Museet i Stockholm. Det kan faktisk ikke rigtig blive større i Skandinavien.

Gitte Ørskou er kendt for at være tydelig i debatten om kunsten og dens relevans for samfundet. Det blev én af hendes største meritter i rollen som formand for Statens Kunstfond, hvor hun ofte var ude i medierne og forsvare den ofte omdiskuterede funktion af kunsten, og hvor meget og hvordan staten skal støtte den.

Parallelt med formandsrollen stod Gitte Ørskou i spidsen for den store renovering af KUNSTEN I Aalborg, som i dag er et af Danmarks smukkeste og skarpest profilerede museer. Det modtog hun Ny Carlsbergfondets prestigiøse museumsmandslegat for i 2017. I det hele taget er det en af sværvægterne herhjemme blandt museumsledere, som nu altså er blevet hyret til at lede Sveriges største museum.

Kunst ud til flere

Ud over at være dygtig til at tale direkte om kunsten, så alle kan være med, har Gitte Ørskou et stort fokus på at skabe nye publikumsgrupper og få kunsten ud til flere. Da KUNSTEN var under ombygning, fik hun dele af samlingen ud i private hjem i Nordjylland, så familien Danmark kunne sidde hjemme i parcelhuset og spise middag med Picasso hængende i køkkenet.

Siden vandt KUNSTEN Bikubens Visionspris for den kommende udstilling Work it Out! (2020), hvor dele af museets kunstsamling skal ud på arbejdspladser i det nordjyske område. På den måde er hendes særkende og profil helt i tråd med den politiske linje herhjemme, som længe har været at »få kunsten ud til flere«. Det har hun gjort ved at eksperimentere med de sædvanlige udstillingsformater, og samtidig har hun formået at hæve de årlige museumsbesøg på KUNSTEN betragteligt.

Der har de indtil nu været lidt mere højpandede i Sverige, hvor teori, filosofi og kunst virker som en langt større del af fleres liv, end det gør i Danmark. For eksempel er den afgående direktør for Moderna Museet, Daniel Birnbaum, en internationalt anerkendt kurator og intellektuel. Han skriver for både amerikanske Artforum og det nørdede tyske Texte sur Kunst, har skrevet om en hel række filosoffer, og har kurateret internationale udstillinger som hovedudstillingen på Venedig Biennalen. En international stjerne, med andre ord.

Et forbillede

Interessant nok, fortalte Gitte Ørskou i sin tale på Moderna Museet, da hun torsdag i sidste uge blev budt velkommen som ny direktør, at Moderna Museet altid har været et stort forbillede for hende på grund af stedets eksperimenterede udstillinger.

Det må være den kendte museumsdirektør Pontus Hultén hun talte om, som var direktør for museet fra dets åbning i 1958 og helt indtil 1973. Det var Hultén, der inviterede Andy Warhol allerede i 1968 og franske Niki de Saint Phalle i 1966. Hun skabte den legendariske skulptur HON – en gravid kæmpekvinde, hvor der var passage ind igennem fødekanalen, og et helt forlystelseshus var bygget i hendes indre, bar og biograf inklusive.

Er det på den måde en tilbagevenden til Hulténs nyskabende udstillingsprogram, som Ørskou vil stå for? Eller er der snarere tale om et mere politisk sikkert og korrekt valg fra Moderna Museets side?

Ørskou vil være garant for en udstillingspraksis, der er blevet forsøgt indlemmet i Danmark i to årtier nu, hvor det altafgørende er at få flere ind på museet og at nå helt nye publikummer. Som hun sagde i sin tale:

»Jeg er godt nok optaget af kunst, men jeg er primært optaget af mennesker.«

Nu er det blevet svenskernes tur, til at få kunsten ud til folket.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her