Læsetid: 6 min.

I virtual reality-porno kan jeg forvandles til en kvinde, men lærer det mig noget om at være det?

Virtual reality opleves stærkt og virkeligt. Det har fået debatten om vr-porno til at blusse op, for kan det så også være skadeligt? Vi er taget på sexrejse med vr-briller på for at undersøge, om ikke man kunne forestille sig det modsatte.
Virtual reality opleves stærkt og virkeligt. Det har fået debatten om vr-porno til at blusse op, for kan det så også være skadeligt? Vi er taget på sexrejse med vr-briller på for at undersøge, om ikke man kunne forestille sig det modsatte.

Mia Mottelson

14. juni 2019

Jeg ligger i en kvindekrop, der ligger på en seng. For enden af mine lange glatte ben sidder en veltrimmet fyr med brede, firskårne kæber. Det er min instruktør, Jay Smooth. Han masserer mine fødder og blotter sine store hvide fortænder i et smil. Øjnene er knebet sammen i en fræk og indøvet grimasse.

Han tager sit eget og mit tøj af, sætter sig på mit bryst og fægter med sin stive pik lige foran mine øjne. Så stikker han den ind lige under mit synsfelt. Jeg drejer hovedet til siden og griner. Kigger på en stueplante, der står akavet og alene placeret ved siden af sengen.

»You’re such a little tease,« siger han halvt hviskende.

Jeg løfter mine briller af og ser på skærmen over mig for at sikre mig, at resten af lokalet ikke kan følge med i, hvad det er, jeg sidder og ser.

Rummet er åbent og lyst. Der er tyrkiske tæpper og levende planter. Jeg sidder hos virtual reality-producenterne Khora VR, som har kontor og butik i Kødbyen i København. Vi er langt fra den setting, man normalt forbinder med teknologisk virkelighedsflugt. Der lugter heller ikke af sved, toast og overophedet hardware.

Ikke et par pornobriller

Jeg er ankommet til Khora en halv time inden denne virtuelle fodmassage og mødes med Simon Lajboschitz, medstifter og administrerende direktør. Han vinker til mig fra et indhak i den fjerneste ende af lokalet. Han sidder i en valnøddebrun sofa fra 80’erne.

Khora beskæftiger sig med VR-teknologiens muligheder for sundheds- og uddannelsesinstitutioner og virksomheder m.m. De har også butik og virtuel spillearkade. Så formålet med mit besøg er dobbelt: at tale om virtual reality(-porno) og at prøve det.

60 procent af de 50 mest besøgte vr-hjemmesider er pornosider. Alene på Pornhub er der hver dag 500.000 vr-videoafspilninger. Og 78 procent af alle ejere af vr-headsets, har allerede brugt det til at se porno (ikke medregnet dem, der ikke svarer ærligt på spørgsmålet).

Khora beskæftiger sig ikke direkte med porno, men pornoindustrien er så stor en spiller i vr-teknologien, at man umuligt kan være blind for det i en virksomhed som deres.

Hos de største vr-aktører holder man dog afstand til pornoen. I ingen af de store app-butikker til vr (Steam, Occulus, Playstation) kan man finde ’voksenindhold’. Hvis man vil se porno, må man altså downloade videoerne separat og bruge et andet program til at se dem. Man falder ikke ligefrem over dem.

»Du vil aldrig se nogen af hardwareproducenterne lancere noget, der bare lugter i nærheden af noget sexy. De vil ikke have, at vr bliver et par pornobriller. Det skal ikke være sådan, at når du kommer hjem til nogen og ser, de har et par vr-briller liggende på bordet, så er det, ligesom om at der lå en dildo,« siger Simon Lajboschitz.

I en anden krop

»Grundlæggende er vr en evne til at transportere folk til et andet sted,« fortæller Simon Lajboschitz.

I Danmark eksperimenteres der med vr i mange afskygninger og med vidt forskellige formål. Hjemme hos Anton hedder én video, hvor man kan opleve at være et barn i en familie med en voldelig far. I en anden kan man være en ældre kvinde, der gerne vil i bad, men ikke kan komme det, fordi hjemmehjælperen ikke har tid.

Der findes flere af disse projekter, hvor man sættes i en udsat krops sted. Ønsket er at skabe empati og forståelse. Andre projekter er henvendt til at prøve grænser af inden for sikre rammer. F.eks. har Khora et samarbejde med Region Hovedstaden om forsøg med behandling af social angst ved hjælp af vr.

Mange aktører har altså allerede fået øjnene op for det nye medies muligheder. Fordi graden af immersion (indlevelse) er så høj, kan man i større grad påvirke brugernes vaner og mønstre. Af samme grund skaber porno i VR-form bekymring hos kritikere, der mener, at det vil gøre porno mere vanedannende og dets negative påvirkning mere omfattende. vr-teknologien er desuden under beskydning for at gøre os mindre empatiske.

Men ifølge Simon Lajboschitz bør man skille indholdet og mediet ad i diskussionen.

»Det er helt afsporet at tale om, hvorvidt et medie skaber mere eller mindre empati,« mener han.

»Et medie er et redskab. Man kan bruge det på gode og dårlige måder, ligesom en hammer både kan bruges til at bygge et hus og slå nogen i hovedet med. Det, man kan sige, er, at vr sætter nogle af de her problematikker på spidsen. Du ved, det er bare mere som ... koncentreret saftevand.«

Ligeledes kan man hævde, at porno er en genre og ikke en perversion. At pornografisk indhold ikke pr. definition behøver være overstimulerende, plat og virkelig langt fra virkelighedens erotik. Det nye medie kunne f.eks. være anledning til at anse porno som noget, der kan produceres med en bevidsthed for sociale konventioner og brugernes mentale helbred. Eller som indhold, der kan vise sit emne bare nogenlunde nuanceret. Tænk hvis man stillede kvalitetskrav på samme måde, som man for eksempel gør med film, spil og serier.

Gammel saft på nye flasker

Et øjeblik tror jeg, at mine bønner er blevet hørt. For den største producent af vr-porno, Badoink, har udgivet to pornofilm til vr, som er udviklet i samarbejde med en professionel sexolog. Det er én af dem, jeg ser en halv time efter at være trådt ind ad døren.

Brugerundersøgelser viser, at brugerne til vr-porno foretrækker, at det bliver intimt, og at der er meget øjenkontakt i vr. Og den sexologudviklede film forsøger da også at efterkomme dette krav. Men hverken skuespillere eller instruktører evner at skabe hverken intimitet eller øjenkontakt på en tilnærmelsesvis naturlig måde.

Filmen har undertitlen »Hands-on approach to discovering female sexual empowerment«. Men jeg føler mig ikke særlig empoweret efter at have set den. Instruktøren, Jay Smooth, lader til at mene, at forkælelse er at ligge lammet i en seng og få stukket hans pik i hovedet. I en anden scene siger han, at han kan se, at jeg nyder at gå og tiltrække mænds sultne blikke, men nu hvor vi er hjemme, har jeg ikke længere nogen magt, og derfor bestemmer han. Min eneste kilde til kraft her i verden er altså udefrakommende blikke på min krop i en stram kjole.

Efter den oplevelse giver jeg cosplay-genren et skud. Den er tilsyneladende virkelig stor inden for vr-porno. Harry Pudder in the Griffin-Whore hedder den anden film, de finder frem til mig hos Khora.

Iført en sort kåbe sidder jeg foran et rundt træbord med diverse troldmandsrekvisitter på. Lige foran mig står en kop te, og ved siden af den en flaske med giftiggrønt indhold og et dødningehoved på etiketten. Jeg hælder et par dråber af flasken i tekoppen og vimser med en tryllestav hen over teen, så det står op med røg fra koppen. Ind fra siden kommer en pige springende og læner sig ind over bordet. Hun har guldblond bølget hår, store bryster under stofkåben og et tykt lag makeup i ansigtet. Hun siger noget om et magisk ur, før hun tager en tår af teen og bliver helt vildt liderlig. Det er ikke tydeligt, om jeg havde tænkt mig selv at drikke teen, hvis hun ikke var kommet.

Hun sætter sig med spredte ben på bordet foran mig og onanerer med en gul dildolignende tryllestav. Mon den valgte hende i tryllestavsbutikken? Hun vifter lidt med staven og siger med en flad intonering uden skyggen af schwung: »axio couch«. Ingen tvivl om, at Hermione havde korrigeret den ringe udtale, hvis hun havde været her. Billedet fader til sort, og i næste klip ligger jeg nøgen på en sofa. Herfra er det ren klassisk porno med det ene særtegn, at der er en murstenspejs i baggrunden.

Gammel saft på nye flasker – bare mere koncentreret.

For 50 år siden blev billedpornografien frigivet i Danmark, og i dag er det verdens største kulturområde. Men debatten om pornoen fylder ikke ret meget længere, og det skal der laves om på, lyder det fra Anne Sofie Steen Sverdrup, som laver feministisk porno
Læs også
Fra hulemalerier over træsnit til internet. Sex er blevet afbildet i stort set alle medier gennem den teknologiske udvikling. Faktisk har pornografien ofte skubbet 
udviklingen fremad
Læs også
Serie

Fremtidens porno

Vi har haft lov til at se på nøgne kroppe i et halv århundrede. Men hvad skal tænde os i fremtiden? Kulturredaktionen sætter spot på porno i anledning af 50-året for billedpornografiens frigivelse.

Seneste artikler

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu