Læsetid: 7 min.

Digteren, der skriver ved bordtennisbordet

De færreste tænker sikkert, at det victorianske spil bordtennis har et poetisk potentiale, men den danske digter Sternberg udforsker og udfolder sin poetik ved det lille grønne bord. Og engang spillede han bordtennis hver eneste nat i halvandet år for at dulme sin kærestesorg og træne sin digteriske intuition med det hurtige spil
De færreste tænker sikkert, at det victorianske spil bordtennis har et poetisk potentiale, men den danske digter Sternberg udforsker og udfolder sin poetik ved det lille grønne bord. Og engang spillede han bordtennis hver eneste nat i halvandet år for at dulme sin kærestesorg og træne sin digteriske intuition med det hurtige spil

Sigrid Nygaard

17. juli 2019

I en morgenstille Absalons Kirke på Vesterbro høres små hurtige klik. Det er lyden af en lille hvid bold, der møder et grønt træbord.

Helt tørt runger det i den gamle kirke. Klik, klik, klik.

Der står en mand for hver ende af bordet. De sender på skift bolden hen over et lavt net. Den ene er digteren Sternberg, der med sit bordtennisbat får sin ven Gustav til at arbejde. Med elegante og hurtige bevægelser springer de to mænd fra side til side og forsøger at få modstanderen til at fejle. Digteren Sternberg gør det, han er bedst til: at ødelægge den andens spil.

Sternberg er født i 1973. Han debuterede i 2004 med GuGu skaterdigter og var i en årrække centrum for forfatterkollektivet Øverste Kirurgiske, der blandt andet også talte digteren Morten Søndergaard og forfatteren Jens Blendstrup.

Men Sternberg er nok mest af alt kendt for sit konceptuelle fem-bindsværk, der er udkommet siden 2011. Her har han udgivet en række anmelderroste digtsamlinger, der alle udforsker forskellige stemmer og tider fra stenalderen henover guldalderen for til sidst at ende i den seneste meget anmelderroste De sidste dage-digte.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu