Læsetid: 8 min.

Jazz er musikken til den moderne verdens overgangsriter

Copenhagen Jazz Festival er i fuld gang, og snart begynder Aarhus Jazz Festival. Peter Laugesen skriver om musikken, der har fulgt ham altid
Den amerikanske jazztrompetist Miles Davis optræder i København i 1967.

Den amerikanske jazztrompetist Miles Davis optræder i København i 1967.

Jan Persson

8. juli 2019

Jeg går ned ad trappen i junglen omkring huset. Fuglene synger. Der er ingen A- og B-stykker, ingen gusten eftertanke, fuglene synger bare.

Det gjorde Charlie Parker også, det var derfor, de kaldte ham Bird, derfor der i mange år efter hans død stod »Bird lives« med den tids primitive kridt og skidt på grå mure overalt i verdens store byer.

Minderne mumler. Blå som blæk. Man var en anden. Før underholdningen tog over. Som en gjaldende stemme fra telefonen i brystlommen. En ordre forklædt som kærtegn. Underholdning er gud nu. Gud er tam. Tam-tam trommer det fra drømmenes Afrika.

Man er ikke en anden længere, man er ingen. Skraldende latter, hånske grin. Og op ad gaderne og ned ad gaderne, uden for vinduerne de samme. Sky og fremmede ser de sig omkring, ser om nogen ser dem, ser deres skyhed og ser, at de er fremmede, at de kommer fra et andet sted, en anden tid. Alting kom fra et andet sted og en anden tid. Hvad er lydsporet her? Hvor kommer det fra ? Hvor tager det os hen?

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Jakob Trägårdh
  • Henrik Plaschke
Jakob Trägårdh og Henrik Plaschke anbefalede denne artikel

Kommentarer

olivier goulin

COME, fill the Cup, and in the fire of Spring
Your Winter-garment of Repentance fling:
The Bird of Time has but a little way
To flutter—and the Bird is on the Wing.

From ‘The Rubaiyat of Omar Khayam'

/O