Der sidder en forfatter i en Porsche

Forfatteren Dy Plambecks liv har altid været sammenviklet med luksuriøse biler. Her fortæller hun om sin nye roman ’Til min søster’, hvor bilen bruges til at give kvinderne handlekraft og om, hvordan hendes interesse for biler har formet hendes litteratur
Forfatter Dy Plambeck har i sin barndom været omgivet af Porscher, da hendes far altid har været interesseret i sportsvogne, og den interesse har Dy Plambeck overtaget som voksen, selv om det ikke er det, som man forbinder med en forfatter. I dag har hun en grå Porsche sammen med sin bror.

Forfatter Dy Plambeck har i sin barndom været omgivet af Porscher, da hendes far altid har været interesseret i sportsvogne, og den interesse har Dy Plambeck overtaget som voksen, selv om det ikke er det, som man forbinder med en forfatter. I dag har hun en grå Porsche sammen med sin bror.

Anders Rye Skjoldjensen

Kultur
10. juli 2019

I en indkørsel i Nordsjælland et sted står en Porsche 911 fra 1987. Den er sølvgrå og holder blank og velplejet på perlegrusset. Den ser ud til at høre til her. Den passer ind i landskabet af rapslysende marker og helt sorte, nyasfalterede småveje, der bugter sig igennem skovene.

Porschen er ejet af den danske forfatter Dy Plambeck og hendes bror. Ikke et typisk transportmiddel for en dansk forfatter.

En barndom mellem biler

Det er selvfølgelig også Dy Plambeck, der bor i huset, hvor den smukke Porsche står parkeret. Der har altid været en sportsvogn i hendes liv. Men ikke bare én. Hendes far er samler, og for en samler er én aldrig nok. Bag ved huset i Buresø, hvor hun er vokset op, har der igennem hele hendes opvækst stået sportsvogne parkeret. Sådan var det bare.

Dy Plambeck husker, hvor pinligt det var, når hendes far kom trillende i sin Porsche med lædersæder og skulle hente hendes veninder fra badminton. Der var aldrig plads til dem alle sammen, og de små badmintonketsjere fægtede rundt i den luksuriøse bil.

Selv om det kan lyde mærkeligt, så vækkede farens biler et helt klart behov for at passe ind. Hun ville bare ønske, at hendes far kunne eje en rolig Volvo, og at de kunne bo i et helt almindeligt parcelhus i stedet for deres gamle bindingsværkshus, der altid var under ombygning.

Men sådan var deres liv ikke, og benzinen gik i stedet i blodet på hende og hendes bror.

Vi kører en tur i Porschen. Fotografen sidder forrest ved siden af Dy Plambeck, og jeg har klemt mig ind på de meget smalle sæder, der hypotetisk skal gøre plads til fire mennesker i Porschen.

Den tidligere ejer brugte den som hverdagsbil, men det er svært helt at forestille sig hvordan. Det bliver ikke nemmere, da Dy Plambeck sætter nøglen i tændingen, og motoren brøler. Hun smiler til os og træder på speederen. Triller bilen ud af indkørslen og speeder op på vejen.

Selv om det måske var pinligt, at hendes far altid kom kørende i store, larmende og upraktiske sportsvogne, og at hendes mor nok har tolereret lidt rigeligt med ekstraregninger, så er biler noget utvetydigt godt for Dy Plambeck. Hun er ikke vild med privatbilisme, men hun kan ikke frasige sig den æstetiske fascination og alle de minder, der er knyttet til biler igennem hendes liv.

Der var altid enormt meget liv om hendes fars biler. Der var altid en bil, der skulle købes, eller en, der skulle sælges, og det gjorde, at folk hele tiden kom ind og ud af deres hjem. Derfor er hendes minder fra hendes barndom og ungdom også intimt forbundet til duften af motorolie og velplejede lædersæder

Anders Rye Skjoldjensen

En sportsvogn og et stort gevær

Dy Plambecks nye roman Til min søster handler om søstrene Andrea og Aya, der er vokset op i Kalundborg. Søstrene er tætte, og de udforsker både litteraturen og deres seksualitet i et intimt venskab op igennem teenageårerne.

De er vilde, og de søger væk fra byens søvnige men voldsplagede byliv. Aya igennem bøgerne, Andrea igennem biler og jagt. De to kvinder føler en stor omsorg i forhold til hinanden, og i første halvdel af romanen passer Andrea på Aya, mens hun er indlagt på et barselshospital.

Dette forhold er vendt om i bogens anden halvdel, der foregår to år senere, hvor Andrea lige er kommet ud af et voldeligt forhold. Her er handlingen sat i de svenske skove til et historieseminar, hvor Aya har forsøgt at få Andrea væk fra sin voldelige kæreste Mark.

Aya er slået ud af kurs og kører rundt i skovene i sin MG Roadster-sportsvogn med sit jagtgevær i bagagerummet. Med disse to potente symboler forsøger hun at genfinde sin plads i livet.

Fra dybet af de tunge lædersæder i Dy Plambecks Porsche, fortæller hun om bilens symbolske værdi:

»Der er virkelig meget kraft i en bil, og romanen forhandler hele tiden spørgsmålet om handlekraft. Jeg havde ikke lyst til, at Andrea skulle være et offer, og der hjalp bilen. Andrea kører hele tiden for stærkt, og hun kommer til at køre alle mulige dyr ned. For mig repræsenterer bilen og biler generelt en livskraft. En livskraft, som jeg mener findes i de fleste kvinder, der står og vipper mellem det frigørende og det destruktive.«

Dy Plambeck

  • Født 1980 i Buresø.
  • Hun er uddannet fra Forfatterskolen i 2004 og debuterede med Buresøfortællingeri 2005.
  • Hun modtog Klaus Rifbjergs debutantpris i 2006. Hun har udgivet fire romaner og en række børnebøger.

Det starter med en Porsche

Dy Plambeck er god til at køre bil, og det er ikke nødvendigvis nemt at styre en bil med 238 hestekræfter på de små veje. Man sidder lavt i sæderne, og meget tæt på jorden. Det føles som at køre i en gokart, der er i stand til at køre 300 kilometer i timen.

Med hendes laksefarvede jakke og store blonde hår lyser hun op i alt det sorte læder og mekanik, der oser af en lidt klichéfyldt maskulinitet. Hun har altid haft svært ved at forstå de kategorier, som vi kalder maskuline og feminine. Hun kan lide at gå på jagt, og hun kan lide at køre bil. Hun er fra et sted, hvor man kørte ræs ud over stubmarkerne, og hvor man måtte lære at køre bil tidligt, hvis man selv ville et sted hen.

Anders Rye Skjoldjensen
I 80’erne og 90’erne var der ingen busser i Buresø, og derfor kunne hendes bror også køre bil, da han var 14. Bilerne har været der fra begyndelsen, også i hendes bøger. I den sløve formiddagstrafik forklarer hun:

»Jeg kom i gang med at skrive på grund af en Porsche. Simpelthen. Mit første digt i min første bog Buresø-fortællinger hedder ’Porschen’.«

Et sted i digtet lyder det sådan her:

»Når sprutten går ind, går forstanden ud, har min far altid sagt. / Han havde engang en Porsche / som han havde byttet for en rendegraver / og jeg havde helt glemt den historie.«

Digtet indkapsler noget, som alle Dy Plambecks bøger handler om: erindring. Historien er, at en nat var Dy Plambeck på arbejde på koncertstedet Vega, hvor hun var bartender. Hun blev konfronteret af en dame, som igennem larmen råbte til hende, at det var Dys bror, der havde kørt sig selv ihjel i sin fars Porsche i Buresø.

Damen kunne genkende hende. Problemet var bare, at Dy Plambecks bror stadig levede og lever i bedste velgående i dag, og aldrig nogensinde har totalskadet deres fars Porsche.

Den rigtige historie om farens Porsche er, at hendes far havde byttet sig til en ret slidt en af slagsen. Faren sendte bilen på et lokalt værksted, hvor mekanikerens søn i en kolossal brandert stjal den og kørte den direkte ind i et træ. Sådan blev en falsk beretning til et digt. Mens vi kører langs en rapsmark, siger hun:

»Damen fik mig til at tænke over, hvad det er at erindre. Vi husker alting forskelligt. Vi har alle så meget erindret liv i os, og hvad er det, der bliver tilbage af det, når vi først begynder at huske?«

Dy Plambeck fortæller om bilens historie, som hun har sammen med sin bror. Den står normalt hjemme hos Dy Plambecks bror. Det er ham, der har betalt for den, for en forfatters pengepung rækker ikke til en Porsche, men broren lader Dy Plambeck låne den så tit, hun vil.

Det er egentlig en klassisk Porsche 911 Carrera fra 1987, som er ombygget efter Porschefabrikkernes RS-specifikationer. Hun forklarer, at RS står for Rennsport, som er det tyske ord for at køre race. En lidt sjov observation er, at Carrera betyder race på spansk. Det er altså en racerracer-bil, som Dy Plambeck fører sikkert igennem svinget på Stumpedyssevej.

Anders Rye Skjoldjensen

Vold og kærlighed

Hun kører egentlig ret forsigtigt, hvilket er overraskende. Jeg kan kun forestille mig en sportsvogn i hurtig bevægelse. Hun kører roligt med en respekt for det køretøj, som hun fører igennem landskaberne.

Det er med en bevidsthed om, at en klassisk sportsvogn som den her Porsche 911 Carrera er til låns. Man passer på den til den næste ejer.

Dy Plambeck viser mig også nogle dokumenter om bilen, som beskriver restaureringen af den. Den kommer med en komplet liste over bilens motor og udstyr samt en slags tilstandsrapport.

Det er den tidligere ejer, som har udarbejdet papirerne, og han understreger flere gange, at »bilen ikke har kørt ræs«. Man må forstå, at sådan en slags bil, er én man passer på.

Vi stopper ved en tankstation for at tage nogle billeder. Vi holder foran vaskehallen, og spærrer egentlig for trafikken. Dy Plambeck udstøder et skrig, da en varevogn er lige ved at køre sidespejlet af. Det er et chok for hende, og det tager lang tid for fotografen at overtale hende til at stille op til et nyt billede.

Hun vil gerne væk, og vi sætter os ind i Porschen igen.

Vi vender tilbage til de kønnede kategorier. Der er ingen tvivl om, at både Dy Plambecks og romankarakteren Andreas interesse for jagt og biler er noget, som de fleste ville kategorisere som maskuline dyder. Men hun giver ikke meget for konventioner. Heller ikke i kærlighedslivet.

Til min søster handler meget om at bryde ud af konventionelle forestillinger om kærlighed. Aya er biseksuel og får sit barn med en mand, der hedder Christian, som ender med at flytte til Canada. Andrea er steril og befinder sig ikke godt i et almindeligt parforhold. Der er hele tiden en modstand mod at være fanget i et samfund, der kræver ensretning og normalitet.

En modstand som Dy Plambeck også oplever i sit eget liv. Et er bilerne og jagten. Her får hun mange overraskede kommentarer, når især mænd opdager, at hun – en kvindelig kunstner – ved hvordan man skifter olie på Porschen.

Men noget andet er kærligheden. Dy Plambeck er ikke længere sammen med faren til sin datter, men det betyder ikke, at deres forhold er kærlighedsløst:

»Jeg har en oplevelse af kærlighed, som noget meget bredt. Da jeg gik fra faren til mit barn, sagde folk altid, at det var synd, at kærligheden ikke holdt. Men sådan var det jo ikke. Jeg føler en stor kærlighed til alle de mænd, som jeg har været sammen med. Den kærlighed passer bare ikke nødvendigvis til et konventionelt parforhold. Jeg vil vildt gerne nuancere den stereotype kærlighed.«

Nuancerne er Dy Plambecks dna. Hun er kvindelig kunstner, som kører Porsche 911, og som har gået på jagt med Klaus Rifbjerg og hans 80-årige venner i Andalusien. Hun er efter 20 år som københavner vendt tilbage til den landlige idyl, som hun er formet af. Her kan man køre uforstyrret i sin Porsche, mens man skriver sine romaner.

Forfatternes hobby

I denne serie tager vi vores læsere ind i en anden del af forfatternes verden: deres fritid. Vi tager med dem ud i naturen, i skateparken, ved bordtennisbordet og på tur rundt i vintagebiler for at blive klogere på, hvordan deres levede fritid inspirerer og supplerer deres kunstneriske proces.

Seneste artikler

  • Tobias Bukkehave bruger længslen efter ungdommens skateboarding i sit forfatterskab

    7. august 2019
    Tobias Bukkehave er fantasy- og thrillerforfatter. Han er disciplineret, og han vil have succes. Det er hans drivkraft, men han er også en anarkisøgende skater, der hele sit liv har søgt ind i subkulturen, der dyrker friheden og festen. Her fortæller han om, hvordan han lever mellem disciplinen og friheden
  • Digteren Nanna Storr-Hansen samler skrald som en politisk protest

    29. juli 2019
    Nanna Storr-Hansen er digter og finder sin inspiration i affaldet, og hvordan vi påvirker verden med de aftryk, vi efterlader. Her fortæller hun om, hvordan skrald kan være en livsstil og affald en metafor for hendes litterære virke
  • Digteren, der skriver ved bordtennisbordet

    17. juli 2019
    De færreste tænker sikkert, at det victorianske spil bordtennis har et poetisk potentiale, men den danske digter Sternberg udforsker og udfolder sin poetik ved det lille grønne bord. Og engang spillede han bordtennis hver eneste nat i halvandet år for at dulme sin kærestesorg og træne sin digteriske intuition med det hurtige spil
Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Søren Kristensen

Jeg ville ikke vide hvor jeg skulle køre hen, hvis jeg havde en Porsche, selv om en tur op og ned langs Strandvejen altid er en oplagt mulighed - forudsat at vejret er til det, selvfølgelig. Man kunne også køre en tur over BROEN; men det er næsten både for oplagt og for uhyggeligt pga. den lange tunnelstrækningen. Så skulle der i hvert fald være nogen med, hvilket minder mig om et andet aspekt: for så vidt en sportsvogn skulle være en kussemagnet, ville det jo bare sætte en fed streg under ens indbildte - eller faktuelle (!) - underlegenhed, hvis man ikke engang som Porsche-ejer var i stand til at få noget på den dumme, efter en tur til Malmø. Den risiko er jeg personligt ikke umiddelbart villig til at løbe, så måske er det meget godt, at jeg i øvrigt slet ikke har råd til sådan et køretøj. Til gengæld synes jeg det er herligt, at kvinderne nu er begyndt at interessere sig for disse fine gamle maskiner, både i og udenfor fiktionen. Helt konkret synes jeg dog, i det omfang det tilkommer mig at mene noget, at forfatteren skulle lægge en pude ind, så hun får lidt bedre udsyn.

Henrik Bjerre

Blændende, denne artikels forenede kræfter i form af design af livsstilen, fotograferingen og journalistens kælne omtale af alle de interessante detaljer må være et nyt højdepunkt i den såkaldte selvfedmebølge.

Torsten Jacobsen, Katrine Damm, Niels Duus Nielsen, Erik Nissen og Maj-Britt Kent Hansen anbefalede denne kommentar
Maj-Britt Kent Hansen

Havde det ikke været for Henrik Brøndums kommentar, havde jeg aldrig læst artiklen.

Og hvilken artikel! Biler og biltransport er åbenbart det nye sort - se andetsteds i dagens avis, hvor man kan læse om en minister, der skal på bilferie.

For en, der som firårig blev stoppet ind i en Lloyd, siden i en Hansa, så i en Cortina, derefter i et par Lada'er og til sidst i en Citroen, må konstateringen være, at man aldrig er nået ret langt her i livet.

Selvfedme, ja i den grad! Og Dy kunne ikke dy sig for at namedroppe. Rifbjerg måtte også bringes på banen.

Niels-Simon Larsen

Når jeg læser sådan en artikel, får jeg forståelsen af, at der ikke er problemer i verden. Dy har et barn, som åbenbart har en strålende fremtid, ikke en af dem der skriger: “Der skal være en Jord, når jeg bliver stor”.

Man kan spørge, om man ikke bare kan få lov at være forfatter og skrive sine bøger uden at skulle stå til regnskab for en fiktiv klimadomstol. Man kan også spørge, hvad der kendetegner en god forfatter, og det må vel være en, der skriver om noget væsentligt, det allervæsentligste, og hvad er mere væsentligt end vores overlevelse som art? Især når man også har et barn, der gerne skulle overleve.

Forsidebilledet bliver dermed et slående billede på ignorantisme. En total tilsidesættelse af sit eget barns fremtid. Verden er ikke på et vippepunkt. Videnskabens forudsigelse om, at vi kun har 9 år til at vende udviklingen, passer ikke. Det skal nok gå alt sammen.
Drømmepigen sidder i sin drømmebil og drømmer sig væk fra virkeligheden, og kan hun så skrive god litteratur? Artiklen overbeviser mig langt fra.

Torsten Jacobsen, Carsten Wienholtz, Niels Duus Nielsen og Erik Nissen anbefalede denne kommentar

For hende repræsenterer bilen en livskraft. For mig repræsenterer den det ultimative overgreb på planeten. Med al sin hype, asfalt, fossilitet, forurening, lungeproblemer, drabstal og tilskadekomne er den et symbol på død og udslettelse. Vi kan nok ikke mødes.

Så vidt jeg kan læse mig til, har Dy ikke nogen bil - hun går ikke ind for privatbilisme.

Hun fortæller noget om bilens symbolske værdi. Hun siger ikke noget om klimaet.

Hun fortæller heller ikke om hun, som alle vores børn og teenagere, rendte til den klimademonstration, der var afgørende for en del partiers fremgang ved den netop overståede valg. Hun tog heller ikke hjem fra Roskilde Festival den anden dag efterladende telt, madresser, sovepose og alt andet engangs - for, som ung teenager, at give den helt store finger til klimaet!

Jeg tror Dy tænker meget på klimaet..

ulrik mortensen

"My friends all drive Porsches," sang Janis Joplin. Hun ejede selv en Porsche 356 C Cabriolet fra 1964 med en 3.5 liters V-12 motor, som hun var meget glad for og fik malet i nogle helt specielle farver - summer of love - det var tider:

https://www.automobilemag.com/news/janis-joplins-psychedelic-1964-porsch...

René Arestrup

Det er da en top fed bil - en klassiker.
Men køreoplevelsen ville nok være iblandet en besk snert af dårlig samvittighed.
Så er det jo godt, at jeg ikke ejer en Porsche 911....

Allan Madsen

Der sidder en forfatter i en Porsche....
Fed øse.
Måske skulle købe en pude, så hun ikke skal se ud under rattet :-)

Kjeld Jensen

Janis Joplins Porsche havde nu ikke en V12, men en fire cylindret boxer motor på 1600cc. Det er en hel anden bil med den store motor.

Niels-Simon Larsen

Jan Jensen: Det fremgår ikke af artiklen, at Dy tænker meget på klimaet, så hvor har du det fra?
Elsker man biler og deler en med sin bror og kører i den, bliver man nok nødt til at gå ind for privatbilisme, mon ikke?
Jeg frakender ikke Dy alle gode egenskaber. Hun er sikkert god mod dyr, når hun ikke lige skyder dem og spiser dem.

Det er helt fint, at Inf. provokerer læserne, så kom bare med nogle flere Dy’er, Inf!

Niels-Simon Larsen Det fremgår ikke af min kommentar, at jeg ved at Dy tænker meget på klimaet, så hvor har du det fra?

Jeg skriver at jeg tror Dy tænker på klimaet. Fordi det gør stort set alle kvindelige middelklasser-bilejere i dette land. Af de politikere der står bag den nye fine klimalov, vil jeg gætte på at en hovedparten ejer en bil, og alligevel vil de alle påstå de tænker på klimaet.

Dy er ikke engang bilejer. Hun beskriver sin brors Porsche i æstetiske termer, og kører lidt tøset og forsigtigt.

Og det for bl.a. dig til at skrive at netop hun skal tage sig sammen og redde vores jord.

Henning Kjær

En Porsche 911 fra 1987, er en 32 år gammel veteranbil der næppe kan holde til at køre stærkt. Den er for gamle mænd +50, der er blevet for gamle til at køre på motorcykel.