Læsetid: 7 min.

17-årige Cebine Ragn er færdig med at føle sig dum

HTX-eleven Cebine Ragn har brugt et par år på at overvinde frygten for at stille spørgsmål og afsløre, at hun ikke ved alt. I sidste afsnit af kulturredaktionens serie om danske unge møder vi hende på en Biotech Camp, hvor hun bruger en uge af sin ferie, fordi naturvidenskab er hendes største interesse overhovedet. Hun vil gerne forstå, hvordan universet virker, og det kræver, at man tør række fingeren i vejret og spørge
Cebine Ragn (i midten) har brugt en uge af sin sommerferie på en Biotech Camp for gymnasieelever. Hun er kommet for at lære, og derfor stiller hun mange spørgsmål. At turde stille spørgsmål har krævet et opgør med frygten for at virke dum, der hæmmede hende voldsomt de sidste folkeskoleår. Her tager hun og laboratoriemakkeren Astrid imod instruktion fra en af campens undervisere.

Cebine Ragn (i midten) har brugt en uge af sin sommerferie på en Biotech Camp for gymnasieelever. Hun er kommet for at lære, og derfor stiller hun mange spørgsmål. At turde stille spørgsmål har krævet et opgør med frygten for at virke dum, der hæmmede hende voldsomt de sidste folkeskoleår. Her tager hun og laboratoriemakkeren Astrid imod instruktion fra en af campens undervisere.

Anders Rye Skjoldjensen

23. august 2019

Mens solen skinner ned på en feriedoven udgave af København, sidder 35 teenagere i et auditorium på det ellers tomme Farmaceutiske Fakultet ved siden af Fælledparken. Vi er tilbage i juli. De unge mennesker sidder lige så stille og hører på en ældre universitetsstuderende ved navn David, der holder oplæg om regulering af gener. Hvordan man ændrer deres egenskaber og sådan. 

Sådan kan man også holde sommerferie. Det sørger Ungdommens Naturvidenskabelige Forening (UNF) for. Det er dem, der for 18. år i træk holder Biotech Camp. Deres logo, der pryder de T-shirts, mange af deltagerne har på, ligner en tegning af elektroners bane om en atomkerne.

En projektor snurrer og kaster komplekse figurer, der forestiller diverse celleprocesser, op på lærredet oven over de tre grønne tavler, hvorpå David supplerer sine forklaringer med kridttegninger.

På katederet står der en papkasse, man kan lægge spørgsmål i, hvis man ikke når at spørge under oplægget.

David taler ret hurtigt og siger for en sikkerheds skyld:   

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Christian Mondrup
Christian Mondrup anbefalede denne artikel

Kommentarer

Dejligt for Cebine at hun er kommet i det rigtige selskab for hende og løsner op. Så altså naturvidenskab kan godt udvikle medmenneskelige kompetencer. Der er humaniora ikke altid i føretrøjen.
Det gode spørgsmål har stor betydning begge steder.
Overvej måske RUC Cebine! God vind.

Søren Kristensen

Åh, hvem der bare, på trods af en matematisk/fysisk studentereksamen og en masse i øvrigt brugbare praktiske evner, var færdig med at føle sig dum - var jeg lige ved at sige, for et langt liv har lært mig, at det gælder om at bruge sin uvidenhed til noget konstruktivt, herunder også at stille de virkeligt dumme spørgsmål. Ikke at dumheden derved forsvinder, tvær imod. Du bliver bare dummere på et højere niveau og det er en langt mere underholdende rejse end bare at være jævnt dum hele vejen igennem. Ualmindelig dum, eller dum på en interessant og vedkommende måde, det må være målet, på en eller anden oplyst omvendt måde.

Hvor ville jeg ønske at folkeskolen kunne facilitere en lignende undervisningssituation, men det er meget svært med samfundets pålæggelse af inklusion og substituering af forældres manglende opdragelse og alment menneskelige dannelse. Det er svært nok bare at komme ud af starthullerne på en bane med loft efter laveste fællesnævner og udbredt politisk test- og eksamens-fobi. Vi må bare håbe, andre kaster sig over de store reelle udfordringer her i det 21. århundrede.

...og det bliver aldrig vores humaniora produktion, der kommer til at udgøre den store forskel. Det ligger ligesom i begrebet. Mennesket er ubetydeligt i den store sammenhæng. Navlepilleri har aldrig bragt os fremad, tværtom.