Læsetid: 9 min.

»Det er fedt, at der kommer noget herud på Lars Tyndskids mark. Det bliver en turistattraktion«

En udstilling med en nøgen kunstner, der udforsker Thys barske natur, udgør den foreløbige smagsprøve for besøgende på den kommende filial af Statens Museum for Kunst i Nordjylland. For første gang rykker museet ud af København, og valget er faldet på en gul gård i Thy
Sanela Bajramovic arbejder i den lokale Fakta i Hurup i Thy. Hun har ikke hørt om den kommende filial af Statens Museum for Kunst, men »det lyder da spændende«, siger hun.

Sanela Bajramovic arbejder i den lokale Fakta i Hurup i Thy. Hun har ikke hørt om den kommende filial af Statens Museum for Kunst, men »det lyder da spændende«, siger hun.

Tobias Nicolai

8. august 2019

Doverodde Købmandsgård gør ikke meget væsen af sig, som den ligger dér blandt kornmarker med udsigt over Nees Sund.

Ved indgangen kører pedellen Hans Henrik rundt på en havetraktor, og fra gårdspladsen er en gruppe børn ved at iføre sig waders, inden de skal ud med vandkikkerter.

Kontrasterne er store til den majestætiske bygning på Georg Brandes Plads i København, hvor Statens Museum for Kunst har holdt til siden 1896. Den trelængede gård er mere Morten Koch end palads, og her er ingen skoleklasser, klapvogne eller turister med store kameraer.

Den gule købmandsgård ligger langt fra København og fra meget andet.

Alligevel er den blevet central i det første eksperiment af sin slags. Statens Museum for Kunst vil åbne en afdeling uden for København, og efter flere års drøftelser med egnens turistchef er valget faldet på det sydlige Thy.

Tidligere blev Købmandsgården brugt af private til kunstmarkeder og udstillinger, men siden april er museet rykket ind med sin helt egen udstilling.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Viggo Okholm
  • David Zennaro
  • Bjarne Bisgaard Jensen
  • Steffen Gliese
Viggo Okholm, David Zennaro, Bjarne Bisgaard Jensen og Steffen Gliese anbefalede denne artikel

Kommentarer

At anbringe en udstilling, som man tilstræber mange skal se - hvad er ellers meningen - på en gård udenfor Hurup i Thy, langt fra enhver form for offentlig transport (ja, langt fra alt), forekommer ikke miljømæssigt bæredygtigt.

Lige en korrektion til artiklen: Lars Tyndskids mark ligger og har altid ligget lige midt i København. At afgrænse den er hidtil ikke lykkedes ret godt. Det synes at være med Lars Tyndskids mark som med universet. Det udvider sig - ustandseligt.

@Steen Piper, bare rolig! Mysteriet er løst: Sanela Bajramovic arbejder i den lokale Fakta i Hurup i Thy, og som stedkendt ved hun tilsyneladende godt, at Lars Tyndskids mark ligger lige i nærheden af Hurup (dvs. ret langt fra København - udvidelse eller ej).

David Joelsen

Ja, folkemøde på Bornholm og Statens Kunst i Hurup giver begge store negative tal på CO2 regnskabet. Er der virkelig ingen andre alternativer?

Hvad med billig og grøn transport til begge events eller virtuel deltagelse - udstillingen kan såmænd godt være i Hurup, men man burde kunne se udstillingen fra København også.

@David Joelsen, det forekommer umiddelbart mest bæredygtigt, at afholde folkemødet og udstillingen i nærheden af hvor flertallet af deltagere/besøgende i forvejene er. Der er masser af egnede venues i Storkøbenhavn, hvortil der allerede er etableret nogenlunde effektiv el-drevet (og dermed vedtagen "grøn") kollektiv transport i form af S-tog og Metro.

Så kan vi nok også sørge for, at de, der bor i Hurup, kan deltage via skype...

Jens Christensen

Klimakøller... det er dem, vi fremover skal rende og slå hinanden i hovedet med. Krondyrkødet jeg spiser på lars tyndskidsmark hver tirsdag og onsdag er uden tvivl mere co2-venligt frembragt end Jens Winthers kød og/eller grøntsager i et eller andet urbant miljø. Det bliver nok meget trættende det her...

Søren Kristensen

Da jeg var barn (i tresserne) havde Statens Museum for Kunst et annex på Kastelsvej i København, hvor der stort set heller aldrig kom nogen besøgende - selv om der var både billetluge og kustode. Det ved jeg fordi vi boede lige overfor.

Tiden ændrer sig og betingelser også og ja klimakrisen.Men vi som mennesker er nok grundlæggende de samme med håb-lidelse-begær m.v. uanset hvor vi bor.
Kunst er en god ting-både den er provokerer og den der sender harmoni. Jeg synes nok at Thy fortjener opmærksomheden uanset jeg nok aldrig når der op.
Jeg håber det bliver en realitet og så kan byboerne opleve den anderledes natur samtidig